فناوری های نوین

چسب لنت ترمز نانویی مسیر واردات و صادرات را معکوس کرد



به گزارش خبرگزاری مهر، این چسب که توسط شرکت کربن فناور امیرکبیر تولید شده، موجب افزایش دوام لنت شده و با هزینه کمتر نسبت به نمونه خارجی تولید شده است. محمد امیر نگینی، مدیربازرگانی شرکت دانش‌بنیان کربن فناور امیرکبیر اظهار کرد: این چسب لنت تا پیش از این ترکیه به ایران وارد می‌شد اما با توسعه و تولید انبوه آن، اکنون از ایران به ترکیه صادر می‌شود. قیمت نمونه‌ای که از ترکیه وارد می‌شد برای هر کیلوگرم بین ۲۰ تا ۲۵ دلار است، در حالی که این نمونه نانویی ایرانی با قیمت ۶ تا ۷ دلار به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

سید عباس حسینی مجد، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت افزود: مراحل تولید این چسب، شامل ترکیب مواد اولیه و سنتز داخل راکتور و سپس جداسازی آب و سایر متعلقات است. در ادامه محلول به دست آمده تغلیظ شده و نانومواد به آن اضافه می‌شود. سپس بسته به نوع گرید چسب، دیسکی باشد یا کشککی، مواد افزودنی به آن اضافه می‌شود.

این چسب لنت ماحصل یک کار بین رشته‌ای از متخصصان حوزه فناوری‌نانو، مهندسی مواد و پلیمر بوده که می‌تواند دمایی در حد ۴۰۰ درجه را تحمل کرده و در این دما خواص لنت ترمز همچنان حفظ می‌شود.

حسینی مجد ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهمی که چسب لنت ترمز باید داشته باشد، مقاومت در برابر حرارت است. این چسب لنت ترمز که ما تولید کرده‌ایم، از چنین ویژگی برخوردار است به طوری که در دمای ۴۰۰ درجه خواص خود را حفظ می‌کند و بدون این که لقمه از کشکک جدا شود، فرآیند ترمز گرفتن را در تمام طول عمر لنت به خوبی انجام می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم این چسب، قیمت پایین آن است به طوری که نسبت به نمونه خارجی ۶۵ درصد ارزان‌تر است. این چسب لنت تمام استانداردهای داخلی را با موفقیت پشت سرگذاشته و بعد از ورود به بازار ترکیه، آماده حضور در بازار دیگر کشورها است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا