وردپرس

بهترین روش یادگیری طراحی سایت کدام هست؟ برنامه نویسی یا …


بهترین روش یادگیری طراحی سایت چیست؟ طراحی سایت با برنامه نویسی یا بدون برنامه نویسی؟ قبلا در مورد این‌که طراحی سایت با برنامه‌نویسی بهتر است یا وردپرس صحبت کردیم. اما حالا خارج از بحث وردپرس، سوالی که پیش می‌آید این هست که آیا اصلا بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی هم می‌توان طراح سایت خوبی بود؟! در این ویدیو درباره این موضوع صحبت خواهم کرد.

بهترین روش یادگیری طراحی سایت، سوالی که دیریازود ذهن شما را به خود مشغول می‌کند. اگر علاقه‌مند به حضور در این عرصه هستید، می‌خواهید به‌عنوان یک طراح سایت فعالیت کنید احتمالاً این تابو در ذهنتان وجود دارد که آیا این امکان وجود دارد بدون کدنویسی طراحی سایت انجام داد؟ در پاسخ به این سوال ظاهراً پیچیده و مبهم باید بگوییم که بله این قابلیت در حال حاضر با استفاده از ابزارهایی که باید آن‌ها را بیاموزید و با آن‌ها آشنا شوید وجود دارد.

بهترین روش یادگیری طراحی سایت در نهایت به دو گستره کلی تقسیم می‌شود که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

طراحی سایت با یا بدون برنامه‌نویسی

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که در نهایت از بین دوراهی طراحی سایت با برنامه‌نویسی یا بدون برنامه‌نویسی، کدام یک را انتخاب کنیم؟ کدام یک سطح درآمد بیشتری برای ما خواهد داشت؟ مشتریان ما بیشتر به کدام نیاز دارند و کدام یک بازار کار قوی تری دارد؟ زندگی ما به‌عنوان یک طراح سایت تحت‌تأثیر کدام روش آسان‌تر می‌شود و آیا اصلاً این امکان وجود دارد بدون برنامه‌نویسی صفر تا صد یک طراحی وب‌سایت را انجام دهیم؟ به این پرسش‌های پرتکرار، بهترین روش یادگیری طراحی سایت را نیز اضافه کنید.

حتی ممکن است در دنیای توسعه‌دهنده‌ها شنیده باشید که یک طراح پوسته و ظاهر سایت که با عنوان فرانت‌اند دولوپور (طراح قالب یا طراح استایل) هم شناخته می‌شود، طراح سایت و توسعه‌دهنده نیست و یا این که یک طراح حرفه‌ای صرفاً برنامه‌نویس است.

شروع به کار طراحی سایت با برنامه‌نویسی یا بدون برنامه‌نویسی

Start designing a website with programming or without programming 1024x576 1

در پاسخ سوال بالا که به‌صورت تیتر ذکر کردیم، باید گفت که بله شما می‌توانید بدون برنامه‌نویسی طراح سایت شوید، اما و اگرهایی در پس انجام این پروسه وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ دهید. وقتی شما قصد دارید طراح وب‌سایت شوید، انتخاب‌های مختلفی دارید. می‌توان گفت که بهترین روش یادگیری طراحی سایت بستگی به پتانسیل و نیاز شما و البته محدوده خواسته‌هایتان از حوزه وب دارد.

حالت اول – طراحی CMS اختصاصی

در حالت اول شما قصد دارید که یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی طراحی کنید. پلتفرمی که سایت‌های بزرگ مانند علی‌بابا، آمازون و… از آن استفاده می‌کنند. مثلاً می‌توانید تبدیل به طراح سایتی شوید که CMS یا سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را از نو و صفر بنویسد. مثلاً چیزی شبیه به وردپرس را بازطراحی کنید.

در این راستا، شما حتماً باید برنامه‌نویسی را به طور کامل فرا بگیرید. هیچ راه دیگری پیش و روی شما نیست.  

حالت دوم – استفاده از CMSهای آماده

در حالت دوم پروژه‌ای به شما پیشنهاد می‌شود که بر مبنای آن قرار است صرفاً یک وب‌سایت طراحی کنید که این امکان در قالب ویژگی‌های CMSهای آماده مانند وردپرس وجود دارد. در این صورت به طبع شما نیازی به کدنویسی از صفر نخواهید داشت. برای وردپرس، تم‌ها، فرم‌ها و قالب‌هایی از قبل آماده است که این امکان را به شما می‌دهد. مثلاً شما می‌توانید این کار را با ساختار المنتور قالبی مثل اهورا انجام دهید.

قالب و ساختاری که شما در این حالت طراحی می‌کنید، چیزی شبیه به دیوار نیست که یک پلتفرم مجزا از تمام وب‌سایت‌های مشابه باشد و امکانات خاص خود را داشته باشد. به‌عنوان‌مثال شما قصد دارید یک سایت شرکتی ساده طراحی کنید، مایل هستید برای شرکتی وب‌سایت ایجاد کنید که محصولات خود را در آن به نمایش بگذارد. عموماً بیش از 90 درصد مشتریان طراحی سایت به همین فرم کار نیاز دارند و درصد بسیاری کمی از آن‌ها نیاز به یک محیط برای پیاده‌سازی ایده خود دارند.

درصورتی‌که می‌خواهید در چنین ساختاری درآمدزایی کنید، قطعاً هیچ نیازی به برنامه‌نویسی نخواهید داشت. می‌توانید به‌راحتی با وردپرس، المنتور و آموزش طراحی سایت که قبلاً در میهن وردپرس ارائه شده، وب‌سایت خود را از صفر تا صد طراحی کنید.

آن روی سکه!

اما بحث تکمیلی در پاسخ به سوال کلیدی و مبهم بهترین روش یادگیری طراحی سایت کدام است؟ گاهی ممکن است شما تبدیل به یک طراح سایت شوید، اما در نقطه‌ای به مشکل بر بخورید و نیاز داشته باشید یک قالب و پلاگین اختصاصی طراحی کنید. مثلاً یک باکس طراحی می‌کنید که دارای المان‌های رنگی و حاشیه است. اما نمی‌توانید رنگ دور حاشیه را از قرمز به مشکی تغییر دهید. در این حالت شما باید از یک قطعه کد ساده CSS استفاده کنید که تغییرات موردنیاز به‌درستی اعمال شود.

در این حالت شما باید یک کدنویس معمولی باشید. البته ممکن است صرفاً کد CSS نباشد، حتی گاهی تغییر کدهای HTML و جاوا اسکریپت هم نیاز خواهد بود. برای این کار می‌توانید از سایت‌های آموزشی و آکادمیک زیادی که در سطح اینترنت چه به‌صورت فارسی و چه بین‌المللی فعالیت می‌کنند استفاده کنید. یکی از معروف‌ترین‌ها در این زمینه www.w3schools.com خواهد بود.

البته این فرم کاری جز برنامه‌نویسی محسوب نمی‌شود و به‌نوعی استایل نویسی و بهره‌گیری از زبان نشانه‌گذاری است. آن را در پایین‌ترین رده توسعه و برنامه‌نویسی قرار می‌دهند. اگر بتوانید این مفاهیم را بیاموزید تا 99 درصد مواقع مشکل خود را در ایجاد تغییرات حل می‌کنید.

چگونه یک طراح سایت حرفه‌ای شویم

ممکن است هنوز به این پاسخ نرسیده باشید که بهترین روش یادگیری طراحی سایت کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید خاطرنشان شویم که اگر می‌خواهید تبدیل به یک طراح حرفه‌ای و کامل شوید، بهتر است که برنامه‌نویسی و توسعه کدهای بک‌اند را بیاموزید.

فراگیری برنامه‌نویسی پایه باعث می‌شود که شما به سطح درآمد بالاتری برسید.

نتیجه‌گیری

Website design with or without programming 2 1024x576 1

در ادامه مبحث بهترین روش یادگیری طراحی سایت، باید یک‌بار دیگر تمامی مفاهیم ذکر شده را مرور کنیم و به این مسئله اشاره داشته باشیم که در نهایت دودسته علاقه‌مند به ورود و بقا در حوزه توسعه وب هستند. دسته اول کسانی که علاقه‌ای به المنتور و سیستم‌های آماده ندارند و ترجیح می‌دهند خودشان از ابتدا کد یک سایت را طراحی کنند. در این حالت باید برنامه‌نویسی را بیاموزید.

در غیر این صورت شما بدون برنامه‌نویسی هم می‌توانید با استفاده از CMSهای آماده و ابزارهای توسعه حتی مانند دروپال، پرستاران، اوپن کارت و… هم این کار را انجام دهید و المنتور یکی از قدرتمندترین محیط‌های توسعه و پلتفرم‌ها برای ساخت صفحات در وب‌سایت‌های وردپرسی است که حتی کار شما را آسان‌تر کرده است. در نهایت انتخاب بهترین روش یادگیری طراحی سایت بستگی به دورنگار شما خواهد داشت و این که چه انتظاراتی از این حوزه دارید.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت میهن وردپرس گردآوری شده و صرفا چهت اگاه سازی است.

منبع: سایت میهن وردپرس

دکمه بازگشت به بالا