دانش و علم

برخی آمار مهاجرت نخبگان صحیح نیست/ حمایت علمی از نخبگان بازگشته



به گزارش خبرنگار مهر، رسول محمدقلی در نشست خبری چهاردهمین همایش ملی نخبگان که امروز در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره آمار بازگشت نخبگان به کشور گفت: ما طرح هایی را در راستای حمایت از نخبگانی که به کشور بازمی گردند در دستور کار داریم که یکی از این طرح ها، طرح «کاظمی آشتیانی» است که براساس آن از اساتید جوان و اساتیدی که تحصیلات خارج کشور داشتند و به کشور بازگشتند و می خواهند عضو هیئت علمی شوند و یا استادیار جوان بشوند و نیاز به حمایت بیشتر دارند، حمایت می کنیم.

دستیار ویژه رئیس بنیاد ملی نخبگان در امور مستعدان و آینده‌سازان بنیاد افزود: همچنین در طرح دیگر بنیاد با عنوان طرح «شهید شهریاری»، شناسایی فعالی از دانشجویان دکتری داخل و خارج کشور که توان علمی مناسبی دارند، برای جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ها داریم و آن ها را به دانشگاه‌هایی که علاقه مند به جذب نخبگان هستند، معرفی می‌کنیم.

محمدقلی ادامه داد: معمولا آمار مهاجرت را چندین سازمان منتشر می‌کردند و آخرین آمار را رصدخانه مهاجرت وابسته به دانشگاه صنعتی شریف منتشر می‌کرد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی یک‌ مصوبه ای را داشت که براساس آن مقرر شد بنیاد ملی نخبگان راسا متولی بررسی آمار مهاجرت نخبگان باشد چرا که برخی آمارهای اعلام شده، آمار دقیقی نبود.

وی افزود: در آمار شاخص های مختلفی وجود دارد و ممکن است براساس یک شاخصی آمار مهاجرت ۵۰ درصد باشد و براساس یک شاخص دیگری، آمار مهاجرت ۱۰ درصد باشد.

محمدقلی بیان کرد: بنیاد ملی نخبگان از سال گذشته رصدخانه ملی نخبگان را راه اندازی کرد و این رصدخانه در چندین جهت کار می‌کند و با وزارتخانه های علوم، بهداشت، سازمان سنجش و سازمان امور دانشجویان و مراکزی که اطلاعات ورود و خروج نخبگان را دارند، ارتباط خوبی داریم. این رصدخانه زیست بوم نخبگان را در فضاهای مختلف چه در داخل و چه خارج بررسی می کند.

دستیار ویژه رئیس بنیاد ملی نخبگان در امور مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ادامه داد: آماری که بنیاد نخبگان در خصوص مهاجرت با شاخصه های مدنظر به دست آورده، اختلافات جدی با آمارهای مختلفی که اعلام شده، دارد. به طور مثال در مقطعی اعلام شد که مهاجرت یک قشر از جامعه بسیار افزایش یافته است در حالی که با بررسی که انجام دادیم مشخص شد که اینطور نیست و آمار آنطور که اعلام شد، نبوده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا