اخبار سایت

کشف ۷۰۰ میلیارد قاچاق از طریق پُست



یاسر سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در رابطه‌ با قاچاق کالا از طریق پست‌کردن محصولات ممنوعه بیان کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، در سال گذشته پرونده‌های تشکیل شده قاچاق کالا در غالب پست و مرسوله‌های پستی افزایش‌یافته است؛ به همین دلیل طی جلسات برگزار شده به اداره پست و دستگاه‌های ذی‌ربط برای اصلاح برخی از شیوه‌های فعلی ارسال کالا، تذکراتی داده شده تا امکان قاچاق کالا با این شیوه از بین برود. 

ضرورت اصلاح رویه‌های پستی برای جلوگیری از قاچاق کالا
وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته معمولاً اقلام قاچاق از جنوب کشور به عمق کشور آورده می‌شود؛ اما در حال حاضر اداره پست حق تحویل‌گرفتن کالا‌های ممنوعه مانند لوازم‌خانگی، از استان‌هایی که معافیت ملوانی و مرزنشینی دارند را برای ارسال‌کردن به سمت عمق کشور را ندارد. همچنین یکی از ضعف‌های اداره پست درگذشته عدم توانایی استعلام افراد بود؛ اما اکنون پست موظف شده تا هنگام دریافت مرسوله پستی، احراز هویت مبدأ و مقصد به طور کامل و سیستمی انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش مجوزهای دفاتر پیشخوان در شهرستان‌های کوچک تصریح کرد: به طور مثال در برخی شهرستان‌های مرزی، 50 دفتر پیشخوان پست وجود دارد طبق مصوبه جدید باید تعداد دفترهای مجوز گرفته بر اساس نیاز شهرستان‌ها اصلاح شده و مابقی آن‌ها هم حذف شود. زیرا طبق بررسی‌های انجام شده از این شهرستان‌ها فقط محصولات به عمق کشور فرستاده می‌شود؛ ولی از سایر شهرها به این قسمت‌ها ارسالی وجود ندارد.

70 میلیارد کالای قاچاق از مرسوله های پستی کشف شد
به گفته سوادکوهی در سال گذشته 239 فقره پرونده قاچاق کالا از طریق پست به ارزش حدود 70 میلیارد تومان کالای قاچاق تشکیل شده است. 168 پرونده از این تعداد برای اداره پست و 55 فقره باقی مانده نیز به سایر شرکت‌های خصولتی ارسال‌کننده محصولات مربوط میشود. در این پرونده‌ها موارد مختلفی دیده شده به طور مثال سموم کشاورزی که با ارز دولتی وارد کشور شده را با قاچاق معکوس از کشور خارج میشود.

وی با اشاره به اینکه برای متخلفین ارسال اقلام قاچاق از طریق پست بسیار مناسب است، بیان کرد: مرسوله‌های پستی در ایمن‌ترین شرایط با پلمب محصولات از مبدأ به مقصد با خودرو دولتی پلاک قرمز ارسال می‌شود و متخلفین نیز با سوءاستفاده از این شرایط محصولات قاچاق خود را ارسال می‌کنند.

برخورد جدی با تسهیل‌کنندگان توزیع کالا‌های قاچاق
سوادکوهی عنوان کرد: راه‌آهن، فرودگاه‌ها و برخی استان‌های مرزی بزرگ‌ترین دریچه ورود کالای قاچاق است. البته چندین پرونده نیز در استان‌های داخلی تشکیل شده و احتمال سازمان‌یافته بودن آن هست، بدین صورت که برای حذف این شیوه ارسال، سامانه‌های نظارتی به یکدیگر اتصال پیدا کرده‌اند تا متخلفان نتوانند اقلام قاچاق را به عمق کشور ارسال کنند.

وی افزود: لازم است تا تمام مراکز مرتبط با پست کالا، اقدامات لازم را مخصوصاً در مورد کالاهای سلامت‌محور و همچنین ارسال البسه و کفش دست‌دوم از استان سیستان و بلوچستان جدی بگیرند در غیر این صورت بر اساس مکاتبات انجام شده و اخطارهای لازم در این باره برخورد جدی با آ‌‌‌ن‌ها انجام خواهد شد.

جمع‌آوری کالاهای سلامت‌محور فاقد شناسه و کد رهگیری
سوادکوهی در مورد قاچاق کالاهای سلامت‌محور گفت: از ابتدای سال 1402 این کالاها ملزم به اخذ شناسه و کد رهگیری شده‌اند و برهمین اساس اعلام شده تا با متخلفین در این حوزه حتی در سطح عرضه هم برخورد شود؛ تاکنون در این رابطه با تشکیل تیم‌هایی اقداماتی صورت گرفته است که سعی می‎‌کنیم این فرآیند توسعه یابد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به‌ضرورت جلوگیری از ارسال کالا‌های قاچاق از طریق پست، گفت: در همین رابطه افراد دریافت‌کننده مرسوله‌های پستی موظف شده‌اند تا کالاها را فقط با اخذ شناسه کالا و کد رهگیری تحویل بگیرند با این اقدام محل مفر متخلفین بسته شده است.

منبع: تسنیم

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا