دانش و علم

انتشار اولین سند راهبردی جهت افزایش بهره وری تحقیقات سلامت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، سند راهبردی جهت افزایش بهره وری تحقیقات سلامت به منظور افزایش کارایی نظام سلامت در پایان گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تدوین و منتشر شد.

دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر افزود: مقرر شد زیست بوم تحقیقات و فناوری مبتنی بر مدل‌های پویا باشد. ارتباط مستمر با سرآمدان تحقیقات و فناوری مانند محققان یک درصد، برگزیدگان جشنواره‌های ملی و بین‌المللی نخبگان پژوهشی، برترین‌های حوزه فناوری از اصول پویاسازی این زیست بوم است.

تحقق زیست بوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی

وی با بیان اینکه جهت تحقق زیست بوم تحقیقات و فناوری انتظاراتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد، تصریح کرد: ضروری است همتاپروری و جذب نخبگان پژوهشی، استفاده از داده‌های موجود در دانشگاه جهت تولید دانش به منظور کاهش بار بیماری، مشارکت بین‌المللی در تولید علم، مشارکت در توسعه و افزایش برونداد از زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه، تشکیل شبکه‌های نخبگانی با تمرکز بر موضوعات مورد نیاز و مشارکت در ایده‌پردازی جهت حل مشکلات دانشگاه، شهر و کلان منطقه در دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت جدی دنبال شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به حمایت هایی که در قبال انجام این اقدامات به دانشگاه ها ارائه خواهد شد، اظهار داشت: به منظور تقدیر از فعالان در جشنواره‌های ملی باید کمیته‌ای جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی برای همفکری تشکیل شود.

وی افزود: همینطور مشخص شد حمایت از طرح ها از طریق بادی گرنت‌ها، حمایت‌های تشویقی مالی از طرح های کاربردی و حمایت جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز ایده‌ها و پروژه ها خواسته و انتظار معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی از وزارت بهداشت، است.

نگهداشت نخبگان از اولویت‌های معاونت های تحقیقات و فناوری دانشگاه ها است

پناهی نگهداشت نیروی انسانی متعهد و خلاق را از اولویت‌های معاونت پژوهشی دانست و تصریح کرد: در چند سطح می‌توان به مقوله نیروی انسانی توجه داشت. ابتدا تکریم و تقویت نیروی انسانی است که با اقدامات راهبردی تقدیر از فعالان پژوهشی، حمایت از طرح‌های کابردی ملی و ایجاد گفتمان پژوهش در سطح جامعه و همینطور تخصیص گرنت برای محققان یک درصد برتر، اختصاص گرنت برای طرح‌های منطبق با اولویت‌های منطقه‌ای و ملی و در نهایت ارائه مقالات در رسانه‌های اجتماعی و تدوین و انتشار اخبار پژوهشی سلامت به منظور ایجاد گفتمان پژوهش در سطح جامعه مجموعه اقداماتی است که از هدفگذاری تا عمل در سطح وزارت بهداشت می‌توان پیگیری کرد.

لزوم جریان سازی در فرآیند مدیریت جهادی

وی به سخنرانی دکتر کامران باقری لنکرانی در زمینه مدیریت جهادی و لزوم جریان سازی اشاره و تاکید کرد: لازمه این امر فعال‍سازی تمامی اعضای هیات علمی، تمرکز بر حل رفع یا دفع مشکلات در قالب کارگروه های جهادی است.

همتاپروری و تربیت نسل سوم محققان

پناهی با اشاره به اینکه همتاپروری از طریق تربیت محققان نسل سوم و شناسایی محققان جهت جذب و به کارگیری آنها در پروژه های کاربردی راهبرد بعدی گردهمایی عنوان شده است، تصریح کرد: باید لیستی از محققان سرآمد که نتایج یا مسیر تحقیقات آنها می‌تواند منجر به حل مشکلات نظام سلامت شود، تهیه و با تعیین بودجه‌ای از درآمدهای دانشگاه جهت جذب و به کارگیری این افراد در مراکز رشد و مراکز تحقیقات تسهیل شود.

پژوهش‌های مشارکتی و مسئله محور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هدایت نخبگان پژوهشی به سمت فعالیت‌‍‍‌های مشارکتی و مسئله محور را یکی از مسائل مهم مطرح شده در گردهمایی دانست و بیان کرد: هدف اصلی بهبود کارایی روش‌های پیشگیرانه و ارائه درمان‌های نوین، توسعه شاخص‌های نوین، تقویت کاربست دانش و فناوری، توسعه فعالیت‌های مشارکتی نخبگان پژوهشی است.

وی افزود: این کار با مجموعه فعالیت‌هایی مانند ایجاد تفاهم نامه با مراکز ثبت داده در معاونت بهداشتی، پیگیری ماموریت های واسپاری به دانشگاه‌ها در حوزه ATMPs، ارائه سنجه‌های نوین، تشکیل کارگروه ملی جهت رصد و پایش طرح‌های کاربردی، توسعه نرم‌افزاری جهت ارائه نتایج به ذی‌نفعان، تعیین مشوق‌، تسهیل دسترسی محققان به بانک داده‌ها، جمع آوری و تنظیم گزارش‌ها از طرح‌های کلان دانشگاهی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بر اساس شواهد علمی باید نتیجه نهایی مورد نظر را محقق سازد.

ارائه داده‌های قابل تعمیم و معتبر جهت تصمیم گیری‌های کلان نظام سلامت

پناهی لزوم ارتباط مستمر و برگزاری نشست‌های مبتنی بر نیاز کشور را یکی دیگر از نتایج گردهمایی برشمرد و اظهار داشت: برگزاری نشست‌های دوره‌ای با روسای کوهورت‌های بزرگ کشور، بیوبانک‌ها، مطالعات رجیستری، آزمایشگاه های جامع، مراکز جامع سلول‌های بنیادی، شبکه‌های تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت (رازی و پاستور) ضروری است تا انتظارات وزارت بهداشت مانند ارائه داده‌های قابل تعمیم و معتبر جهت تصمیم گیری‌های کلان نظام سلامت و روش های پیشگیری و پیش بینی فاکتورهای خطر جهت کاهش بار بیماری‌ها و ارائه بیومارکرهای و طبقه بندی‌های جدید جهت تشخیص سریع محقق شود.

توسعه شاخص‌های انتشارات مجلات علمی

وی درباره ارتقای مجلات تخصصی علوم پزشکی و توسعه مجلات و استقلال مالی آنها، افزود: مهم‌ترین حمایت از مجلات کمک به آنها برای حرکت به سمت درآمدزایی است که با طراحی حق چاپ برای آنها در قالب شرکت دانش‌بنیان، حمایت مالی از مجلات رو به رشد از محل یک درصد دانشگاه ها می‌تواند اثرگذار باشد.

روند صعودی در شاخص جهانی نوآوری

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به توسعه شاخص‌های نوآور با تمرکز بر شاخص‌های GII بیان کرد: برای توسعه این شاخص‌ها در کشور سواد دیجیتال و اطلاعاتی دارای اهمیت است پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی، توجه به فناوری در آئین نامه‌های ترفیع و ارتقا، توجه به سیاست های کلان کسب و کار و حمایت مالی از پژوهش های بنیادی می تواند عواملی باشد که زمینه ارتقا کشور را در رتبه بندی شاخص جهانی نوآوری فراهم آورد.

لزوم تقویت دیپلماسی سلامت

پناهی با توجه به اینکه یکی از ضرورت‌های مهم دنیای امروز تقویت دیپلماسی سلامت محسوب می شود، عنوان کرد: فعالیت‌های چندمرکزی و چند تخصصی با هدف حمایت از طرح‌های بین‌المللی و حمایت از طرح‌های کاهش بار بیماری با همکاری چند مرکز و همینطور تقویت دیپلماسی سلامت با رویکرد افزایش تولید در جهت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان از طریق حضور علمی فعال در منطقه و جهان، حرکت دانشگاه‌ها به سمت مالکیت معنوی به جای مالکیت مادی و ایجاد زیرساخت توسعه صادرات در دانشگاه‌ها از جمله اقدامات راهبردی است که در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی مطرح شدند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا