فناوری های نوین

افزایش ۳ میلیارد دلاری عملکرد محصولات باغی کشور با تولید نهال



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پژمان آزادی با اشاره به عضویت بیش از ۷۰ شرکت فعال در حوزه تولید نهال و گیاهچه سالم در انجمن که اغلب از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، اظهار داشت: عدم وجود مرکز تامین هسته های اولیه سالم و عدم نظارت بر باغات باعث شده که همچنان شاهد استفاده از نهال های آلوده با عملکرد پایین در شکل گیری و توسعه باغات کشور باشیم که به پایین بودن عملکرد محصولات باغی به عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی کشور منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ترویج و آشنا کردن باغداران و مسوولان این حوزه با اهمیت تولید نهال سالم و گواهی شده در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین المللی ایفارم که از سوم تا ششم مهرماه در محل نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب در حال برگزاری است، نخستین رویداد نهال گواهی شده با سخنرانی متخصصان داخلی و خارجی این حوزه برگزار خواهد شد.

آزادی تصریح کرد: در این نمایشگاه حضور پر رنگ شرکت های کشت بافتی و نهالستان های تولید کننده نهال گواهی شده لیبل آبی را شاهد هستیم که نشان دهنده ظرفیت بالای بخش خصوصی و دانش بنیان کشور در جهت تامین امنیت غذایی و توسعه صادرات است. در این نمایشگاه چهار کارگاه آموزشی در روزهای چهارشنبه چهارم، پنج شنبه پنجم و جمعه ششم مهرماه برگزار می شود. در کارگاه آموزشی که روز چهارشنبه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ برگزار شد، رضا ضرغامی، رییس و آسیه زارع، عضو هیئت علمی بخش کشت بافت گیاهی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی پیرامون خصوصیات نهال استاندارد سخنرانی می‌کنند.در روز پنج شنبه دو کارگاه آموزشی روش های بهبود کیفیت نهال درختان میوه ( ساعت ۱۱ تا ۱۲) و آشنایی با روش های تولید نهال سالم با استفاده از فناوری های نوین (ساعت ۱۴ تا ۱۵) به ترتیب توسط عبدالرضا کاوند، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و مهدی رضایی عضو هیات علمی این موسسه برگزار خواهد شد.

به گفته وی در کارگاه آموزشی چهارم هم که روز جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار می شود، لوئیجی کاتالانو، رییس مرکز نهال گواهی شده ایتالیا و پژمان آزادی به تبیین اهمیت و روند تولید نهال گواهی شده و اثر بخشی آن می‌پردازند.

رییس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی در پایان با اشاره به پیگیری های درحال انجام از معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و تلاش ها و اقدامات موثر پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه تامین هسته ها و نهال های اولیه سالم ابراز امیدواری کرد با ارتقای آگاهی باغداران و حمایت دستگاه های مسوول شاهد توسعه تولید نهال‌های گواهی شده، احیای باغات و افزایش بهره‌وری در بخش باغبانی باشیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا