فناوری های نوین

شکست انحصار آمریکا با ساخت کیت «انتقال ژن» توسط فناوران ایرانی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان سپید درمان وارنا، متشکل از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران پس از سه سال کار تحقیقاتی موفق به تولید این کیت عامل انتقال ژن شدند.

مرتضی کریمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپید درمان وارنا با اعلام این مطلب گفت: این کیت، پیش از این در انحصار کشور آمریکا بود اما با بومی سازی آن هم با یک سوم نمونه مشابه خارجی و با همان کیفیت به این انحصار پایان دادیم.

وی در خصوص زمینه کاری این شرکت اظهار داشت: شرکت دانش‌بنیان سپید درمان وارنا از سال۱۳۹۳ فعالیت خود را در زمینه خدمات آزمایشگاهی شروع کرد. مدیریت مجموعه از سال ۱۳۹۹ کار تحقیقاتی خود را در زمینه تولید کیت انتقال ژن کلید زد و توانست در سال ۱۴۰۱ این محصول را که تا به الان در انحصار کشور آمریکا بوده است در کشور بومی سازی کند. بعد از مدت شش ماه با زحمات بخش تحقیقات مجموعه، این کیت به مرحله تجاری سازی رسید و آماده توزیع در بازار مصرف داخلی شد.

کریمی با اشاره اینکه کارکرد این محصول، انتقال محتوای ژنتیکی به درون سلول در محیطی آزمایشگاهی است، افزود: این کیت در حوزه کشت سلول و فناوری نانو به کار گرفته می شود. از این رو، در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده هایی که در زمینه انتقال ژن فعالیت می کنند، کاربرد دارد.

به گفته او، مشابه امریکایی این کیت، لیپوفکتامین است که بر پایه لیپید بوده اما کیت ما پایه کربن داشته و همچنین قابلیت ردیابی با توجه به قابلیت نورتابی را دارد.

کریمی با بیان اینکه سالانه بلقوه ظرفیت تولید پنج هزار کیت انتقال ژن را داریم، تصریح کرد: علیرغم این توان بلقوه، در حال حاضر به تولید هزار کیت بسنده کرده ایم تا در خصوص میزان تقاضای بازار به ارزیابی برسیم.

به گفته او، مزیت این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، بحث ساختاری است. این کیت از ساختاری کربنی و حلقوی برخوردار است و همین امر سرعت انتقال ژن‌ها را در آن بیشتر می کند.

وی ادامه داد: در ساختار کیت انتقال ژن، سطح سمیت مکانیسم انتقال ژن ها کاهش پیدا کرده و طی آن احتمال مرگ سلول ها هم کمتر شده است تا بدان جا که می توان گفت از رهگذر تولید این کیت در انتقال ژن موفق به کاهش ۸۵ درصدی سمیت رسیده ایم و در نتیجه آن می توانیم سلول های زنده بیشتری به دست بیاوریم و تنها ۱۵ درصد سمیت داشته باشیم.

کریمی همچنین از دیگر مزیت‌های این محصول را قدرت بالای این کیت در ردیابی انتقال دانست و افزود: این قدرت ردیابی انتقال کمک می کند تا قبل از کشت سلولی یا هر اقدام دیگری بتوان ارزیابی‌کرد که اساسا انجام انتقال ژن نتیجه بخش هست یا نیست.

به گفته او، نمونه های مشابه خارجی با قیمت ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد. در این نمونه بومی سازی شده، این کیت را با همان تعداد و ظرفیت و کیفیت با قیمت ۵.۵ میلیون تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات این محصول (کیت انتقال ژن) هنوز اقدامی نکرده‌ایم با این حال، ورود به بازار خلیج فارس و آسیا را در دستور کار خود داریم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا