دانش و علم

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ارائه یافته‌های پژوهشی به مردم



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر علی گزنی در نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی، در مورد شاخص‌های نوین علم‌سنجی گفت: این شاخص‌های نوین بر بستر شبکه جهانی اینترنت شکل گرفته‌اند و این شاخص‌ها می‌توانند به ما در کسب مرجعیت علمی و همکاری‌های علمی بین‌المللی کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر در این بستر حرکت کنیم، می‌توانیم سطح رؤیت‌پذیری یا visibility خود را بالاتر می‌بریم.

گزنی درباره سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت، گفت: این سامانه در کشور پیشتاز است و مجموعه‌ای از شاخص‌ها در آن مورد سنجش قرار می‌گیرد که این شاخص‌ها قابل تکمیل و بهتر شدن هستند.

وی با بیان اینکه شاخص‌های فعلی اثرگذاری علمی ما را در جامعه علمی مورد سنجش قرار می‌دهد، گفت: ولی در سه دهه گذشته در دنیا اثرگذاری‌های دیگری مانند تاثیر اقتصادی، تاثیر اجتماعی و ارتباط با جامعه و صنعت نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.

این متخصص علم‌سنجی با بیان اینکه در تأثیرگذاری مقالات موضوع شاخص استناد وجود دارد و شاخص تأثیرگذاری اجتماعی «منشن» (mention) است، گفت: شبکه‌های اجتماعی این امکان را فراهم کرده‌اند که فعالیت‌های علمی در دسترس عموم قرار بگیرد. بخش دیگر در تأثیرگذاری اجتماعی این است که یافته‌های علمی در سندهای سیاسی کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: برخی خبرگزاری‌ها نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند و با بازنشر یافته‌های پژوهشی اعتبار و شهرت دانشگاه‌هایی که پژوهش را انجام داده‌اند، افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تاکید بر اینکه اهمیت شاخص‌های نوین، کمتر از شاخص‌های پیشین نیست، گفت: مقالات می‌توانند در مدخل‌های ویکی‌پدیا مورد استفاده قرار گیرد. ویکی‌پدیا ماهیانه حدود ۲۵ میلیارد بازدید دارد و از این طریق مقاله‌ها می‌توانند در دسترس عموم قرار گیرند.

وی ادامه داد: همچنین مقالات می‌توانند در توئیتر بازنشر شوند. توئیتر به صورت ماهیانه ۷ میلیارد بازدید دارد و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا