فناوری اطلاعات

ارسال سریع نمونه‌های زیستی میکروارگانیسمی ظرف ۲۴ ساعت؛ برای اولین‌بار در ایران و خاورمیانه



پژوهشگران مرکز ملی ژنتیکی و زیستی ایران برای اولین‌بار در ایران و خاورمیانه می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت نمونه‌های زیستی و بیولوژیکی را ارسال کنند.

دکتر محدثه رمضانی، مدیر بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهاد دانشگاهی یکی از بانک‌های بیولوژیک دنیا است، گفت: ما در این مرکز باید نمونه‌های زیستی را در اختیار پژوهشگران و افرادی که در صنعت فعالیت می‌کنند، قرار بدهیم.

مدیر بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی  در مورد یکی از مشکلات متداول در بانک‌های زیستی دنیا گفت: یکی از مشکلاتی که همیشه در سرتاسر دنیا وجود داشته، شیوه تامین نمونه‌های زیستی است که فرآیندی زمانبر به ویژه در مورد میکروارگانیسم ها می باشد. برای این منظور بانک‌های معروف دنیا مثل ATCC آمریکا یا DSMZ آلمان، راهکارهایی موثر در این راستا ارائه داده اند و ما نیز به عنوان اولین مرکز در ایران و خاورمیانه موفق به ارائه این راهکار شده ایم. 

وی تشریح کرد: تامین نمونه‌های زیستی میکروارگانیسمی زمان‌بر است؛ زیرا کشت زنده باکتری‌ها دوام زیادی ندارد و با توجه به نوع باکتری، تنها یک تا دو هفته می‌توانند دوام داشته باشد.

رمضانی ادامه داد: به همین دلیل همیشه وقتی مشتری درخواست یک باکتری می‌دهد، باید آن را از حالت فریز خارج کنیم، آن را کشت دهیم و بعد آن را در اختیار پژوهشگر قرار دهیم و این حدود دو هفته تا یک ماه زمان می‌برد.

مدیر بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی  خاطر نشان کرد: صنایع و آزمایشگاه‌ها که همکار سازمان غذا و دارو یا سازمان استاندارد هستند و یا دانشجوها، وقتی سفارشی برای یک باکتری ثبت می‌کنند، معمولاً عجله دارند و می‌خواهند ظرف دو یا سه روز، نمونه به آن‌ها تحویل داده شود.

وی با بیان این‌که برای حل این مشکل در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی، شیوه‌ای که بانک‌های اصلی دنیا انجام می‌دهند، پیاده‌سازی شده است، گفت: در کشور ما در حال حاضر بانک‌های زیستی دیگری نیز وجود دارد ولی ما تنها بانکی هستیم که در ایران و حتی خاور میانه این روش‌های ارسال سریع به دست مشتری را انجام می‌دهیم.

به گفته رمضانی، وی شخصاً در دوره دکتری در مورد آماده‌سازی سریع نمونه‌های باکتری در DSMZ آلمان آموزش دیده است.

مدیر بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی  در مورد نحوه آماده‌سازی نمونه‌ها، توضیح داد: ما روی یک سوآپ استریل، باکتری‌ها را سوار می‌کنیم و آن‌ها را در شرایط استاندارد خشک می‌کنیم. این باکتری استاندارد بین سه تا ۶ ماه روی آن سوآپ دوام دارد و پژوهشگران می‌توانند این نمونه‌ها را پس از تحویل روی محیط کشت‌هایی که ترکیب آنها به همراه سوآپ‌ها برایشان ارسال می‌شود، تکثیر کنند. در این محیط‌های کشت بلافاصله باکتری‌ها زنده می‌شوند و پژوهشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی افزود: روش‌های دیگری برای خشک کردن باکتری‌ها برای مثال  به صورت آمپول لیوفیلیزه وجود دارد ولی روش‌های دیگر به سرعت و سادگی این روش که مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیست. همچنین هزینه این روش نسبت به تهیه آمپول بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر است. به علاوه در این روش امکان تکثیر در تعداد بالا وجود دارد.

این روشی است که بانک میکروبی آلمان و آمریکا استفاده می‌کنند و ما نیز این روش را برای اولین‌بار راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر تنها بانکی هستیم که در ایران و خاور میانه می‌تواند باکتری‌ها را به صورت ۲۴ ساعته تحویل مشتری دهد.

رمضانی در مورد زمان آماده‌سازی سفارش‌ نمونه‌های باکتری توضیح داد: بلافاصله پس از ثبت درخواست و پرداخت هزینه توسط مشتری، اگر مشتری در تهران یا کرج باشد، نمونه با پیک ارسال می‌شود و اگر مشتری ساکن شهرستان باشد نمونه از طریق پست پیشتاز ظرف یک تا دو روز بدون هیچگونه آسیبی به دست مشتری می‌رسد.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا