فناوری اطلاعات

اجرای پایلوت اعطای ماشین‌آلات کوچک با هدف اشتغال‌زایی/اعطای جایزه وقف فناورانه



معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، اعطای جایزه وقف فناورانه را از برنامه‌های جنبی اولین نمایشگاه آباد ایران دانست که چند ماه بعد از این نمایشگاه برگزار می‌شود و گفت: همچنین پایلوت ماشین‌آلات کوچک در این نمایشگاه اجرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، رضا اسدی‌فرد امروز یکشنبه در نشست خبری نمایشگاه فناوری و محصولات محرومیت‌زدا(آباد ایران) شکل‌گیری ایده این نمایشگاه را از ییش از یک سال گذشته دانست و افزود: در حال حاضر ۸۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده است و از طریق قوانین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قانون جهش تولید که در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، از این شرکت‌ها حمایت می‌شود.

وی یکی از دغدغه‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری را حمایت از زیست بوم نوآوری و فناوری کشور دانست و اظهار کرد: این معاونت در تلاش است تا اقتصاد تک‌محصولی و منبع محور به اقتصاد دانش‌بنیان و ناشی از دانش تبدیل شود و از سوی دیگر از شرکتها که از منابع عمومی برای آن‌ها هزینه می‌شود، انتظار می‌رود از دستاوردهای آنها در کشور و به‌ویژه محرومیت زدایی مورد بهره برداری قرار گیرد.

اسدی‌فرد با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از مسائل و مشکلات روستاها می‌تواند به واسطه دانش‌بنیان‌ها مرتفع شود، نمونه آن را ارائه فناوری برای تامین آب شرب مناطق محروم دانست‌.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این باره توضیح داد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری‌ای برای تامین آب شرب بدون نیاز به برق ارائه کرد و این فناوری موجب رفع مشکل آب شرب ۱۰۰ روستا شد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آباد ایران، از اجرای طرح پایلوت ارائه ماشین‌آلات ویژه در کارگاه‌های کوچک در روزهای برگزاری این نمایشگاه خبر داد و یادآور شد: این ماشین‌آلات با منابع کم، در حوزه تولید وارد می‌شود و توسعه این نوع کارگاه‌ها موجب توسعه اشتغال پایدار خواهد شد.

اسدی‌فرد ماشین‌های CNC برای مبل‌سازی و دستگاه‌های تزریق پلاستیک کوچک برای ساخت قطعات را نمونه این نوع ماشین‌ها برای اشتغال‌زایی در مناطق محروم نام برد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری زمان برپایی نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، خلاق و فناور در حوزه محرومیت‌زدایی (آباد ایران) را از ۲۳ تا ۲۵ خرداد ماه سال جاری در محل مصلای امام خمینی دانست و خاطر نشان کرد: نخستین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، خلاق و نوآور در حوزه محرومیت‌زدایی در ۵ حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری، شیلات، ماشین‌آلات کوچک‌مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های آموزشی برپا می‌شود.

اسدی‌فرد هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در راستای رفع مشکلات مناطق محروم توسط نهادهای متولی آبادانی و محرومیت‌زدایی همچون کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در کشور و کلیه مراکز فعال در این حوزه عنوان کرد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، گفت: انتظار می‌رود این نمایشگاه یک بازارگاه داخلی برای عرضه فناوری برای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال در کشور باشد.

وی این نمایشگاه را یک بازار دائمی برای عرضه محصولات با رویکرد توانمندسازی و محرومیت‌زدایی توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس سکوهای مشارکتی با نهادهایی چون کمیته امداد طراحی می‌شود تا در کنار حمایت‌های مالی، با مشارکت مردم اقدام به رفع مشکلات مناطق محروم و روستایی شود.

اسدی‌فرد با بیان اینکه ثبت‌نام شرکت‌ها در این رویداد از ۲۶ فروردین آغاز شده و تا ۵ خرداد ادامه دارد، گفت: پیش‌بینی اولیه حکایت از ثبت‌نام ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور دارد و برنامه ریزی ما برای حضور حدود ۳۰۰ شرکت در این نمایشگاه است.

وی همچنین اعطای جایزه آباد ایران تحت عنوان وقف فناورانه را از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه نام برد و افزود: این جایزه چند ماه بعد از برگزاری نمایشگاه به شرکت‌ها، اساتید و فناوران فعال در حوزه محرومیت‌زدایی اعطا می‌شود.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا