فناوری اطلاعات

رفع نیاز حمل‌ونقل شهری با سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بومی



یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی سامانه اطلاع‌رسانی مسافران، به کمک دانش و فناوری بومی زمینه را برای رفع نیاز داخلی با هزینه‌های پایین‌تر و کیفیتی هم‌پای نمونه وارداتی فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، علیرضا بداغی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ضمن معرفی محصولات این شرکت در حوزه صنایع ریلی و حمل و نقل، گفت: این مجموعه دارای دو محصول دانش‌بنیان است که محصول اول سامانه اطلاع‌رسانی مسافران یا PIS نخستین محصول دانش‌بنیان این شرکت به شمار می‌رود. این محصول دانش‌بنیان به صورت اختصاصی در مترو جهت اطلاع‌رسانی مسافران، اعلام ایستگاه، پخش فیلم‌های تبلیغاتی و … مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ البته این محصول خود جزو زیرمجموعه‌ای از زیرسیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که تمامی سامانه‌ها و زیرسیستم‌های مورد استفاده در این سامانه، با استفاده از دانش و فناوری بومی تولید شده‌اند، ادامه داد: این سامانه، هم اکنون در ناوگان ریلی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فعال فناور، با اشاره به مهم‌ترین ویژگی محصول داخلی‌سازی شده برای تیم‌های بهره برداری ناوگان ریلی، اظهار کرد: از مزیت‌های استفاده از این سامانه بومی می‌توان به کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، گارانتی و خدمات پس از فروش بلندمدت، سازگاری با نیازهای تیم‌های بهره‌برداری در کنار توسعه‌پذیری و شخصی‌سازی بسته به نیاز تیم‌های بهره‌برداری اشاره کرد.

بداغی، با اشاره به قیمت پایین‌تر محصول داخلی نسبت به نمونه‌های وارداتی، یادآور شد: بهره برداری از این محصول دانش‌بنیان در برخی از زیرسیستم‌ها هزینه‌ها را تا بیش از ۶۰ درصد نسبت به استفاده از نمونه وارداتی کاهش می‌دهد.

محصولی برای توسعه خدمات نرم‌افزاری

این فعال حوزه فناوری، از مینی‌کامپیوترهایی که نیازهای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و سخت‌افزارهای صنعتی را پوشش می‌دهند به عنوان محصول دوم دانش‌بنیان این مجموعه یاد کرد و گفت: این مینی کامپیوترها بر اساس قدرت‌های پردازشی و رابط‌های سخت‌افزاری متنوع می‌توانند نیاز بازار داخل را در پروژه‌های مختلف حوزه الکترونیک رفع کرده و وابستگی بخش گسترده‌ای از شرکت‌های توسعه‌دهنده سخت افزار، نرم‌افزار و شتاب‌دهنده‌های حوزه کسب و کارهای دیجیتال را به بازار خارج کاهش دهند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، ضمن اشاره به این موضوع که محصولات دانش‌بنیان این شرکت نمونه داخلی ندارند، تصریح کرد: این محصولات با عمکرد مشابه و حتی بهینه‌تر نسبت به نمونه های خارجی، دارای کیفیت  و فناوری بالاتر و معماری خاص و بومی‌سازی شده هستند.

بداغی، همچنین به مزایای قیمتی این دو محصول اشاره کرد و گفت: این محصولات علیرغم کیفیت بالاتر، از قیمت بسیار کمتر نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردار بوده که موجب شده توجه شرکت‌های داخلی در حوزه ریلی و حمل و نقل به این محصولات، بیش از پیش افزایش پیدا کند.

این فعال فناور، اشتغال ایجاد شده برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور و جلوگیری از مهاجرت نخبگان کشور را بعنوان یک افتخار سازمانی در شرکت خود معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به زنجیره تامین ایجاد شده برای ساخت قاب، بدنه، مونتاژ و توزیع کالا، اشتغال ایجاد شده غیرمستقیم نیز یکی دیگر از نتایج تولید محصولات یاد شده است.

بداغی، با تاکید بر این‌که شکل‌گیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش قابل توجهی در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است، گفت: طی سال‌های گذشته نگرش به شرکت‌های دانش بنیان بسیار تغییر یافته و توسعه خدمات معاونت علمی و فناوری نیز سبب شده تا بخش زیادی از مشکلات این شرکت‌ها و تیم‌های تحقیقاتی کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سطح فناوری بالای استفاده شده در این شرکت‌ها خصوصاً شرکت‌های مبتنی بر سخت افزار و تجهیزات الکترونیک، نیاز است تا محدودیت‌ها و مشکلات حوزه واردات مستقیم کالا و تجهیزات خام برای این دسته از شرکت‌ها هرچه سریع‌تر رفع شود تا به‌دلیل وجود محدودیت‌ها در این بخش، شرکتها مجبور به تاسیس شرکت‌های واسط در خارج از کشور نشوند.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا