فناوری های نوین

تجاری سازی پایان‌نامه های فناورانه با «فن تز»



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، چشم انداز برنامه «فن تز» به عنوان یک رویداد حمایتی، حمایت از ثبت اختراعات و کمک به فرآیند توسعه فناوری، ترویج و تجاری سازی پایان‌نامه‌های حوزه فناوری‌های راهبردی است.

این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و نهادهای حامی و بازیگران فعال اکوسیستم نوآوری، پایان‌نامه‌های مستعد و دارای قابلیت فناورانه منطبق با اهداف رویداد، مسیر ارزش‌آفرینی را طی کنند.

گفتنی است برنامه فن تز سه هدف کلی شامل حفاظت از دستاوردهای فناورانه دانشجویان، ترویج انجام پایان‌نامه‌ها در حیطه فناوری‌های جهت‌ساز و کمک به توسعه فناوری و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های مستعد را دنبال می کند.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای که از پایان‌نامه خود دفاع کرده‌اند، دانشجویان مقطع دکتری تخصصی که از پروپزال خود دفاع کرده اند و پژوهشگران مقطع پسادکتری که مقاله منتشر کرده اند، مخاطبان این رویداد حمایتی هستند.

شایان ذکر است تمامی مخاطبان تا زمان انجام اتمام ارزیابی‌های برنامه فن تز باید موضوع پایان نامه خود را افشاء عمومی نکرده‌ باشند. همچنین انتشار مقاله، چکیده پایان نامه و پوستر، شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها از مصادیق افشای عمومی است؛ البته مقاله منتشر نشده و در حال داوری مشمول این تبصره نیست.

بر اساس این گزارش، تمام حیطه‌های فناورانه که طی آن محصول یا فرآیند جدیدی توسعه داده شده با اولویت فناوری‌های جهت‌ساز آینده مشمول دامنه این برنامه است.

فناوری نانو و میکرو، زیست فناوری، پزشکی دقیق، علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته، اپتیک و کوانتوم، اتصال پذیری و ارتباطات، هوش مصنوعی و دیجیتال و رباتیک، علوم و فناوری های شناختی، حوزه آب و انرژی و محیط زیست، حمل و نقل، گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله زیربخش های این حیطه های فناورانه است.

شرایط شرکت در فن‌تز

لازم به ذکر است طرح‌هایی که شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند برای شرکت در این برنامه درخواست ارسال کنند:

موضوع مستخرج از رساله/ پایان نامه با اولویت فناوری‌های راهبردی و کلیدی باشد.

شامل فرآورده یا فرآیند موضوع اختراع (جدید، دارای گام ابتکاری و قابلیت کاربردصنعتی) باشد.

حداقل تا مرحله دستیابی به نتایج اولیه شرایط احراز اختراع ( TRL۳به بالا) پیشرفت کرده باشد.

مقاله چاپ شده از موضوع پایان نامه (یا هر گونه خود افشایی) دیگری نداشته باشد. سابمیت مقاله با شرط عدم انتشار تا زمان پذیرش و فایلینگ اختراع مورد قبول است.

برنامه زمابندی فن تز

برنامه زمابندی فن تز به اینگونه است که یکم مردادماه امسال آغاز فراخوان بوده و پانزدهم شهریورماه اتمام فراخوان خواهد بود. سی و یکم شهریورماه اتمام ارزیابی اولیه و اعلام پذیرفته شدگان مرحله اول و یکم مهرماه منتورینگ و شروع دریافت طرح های تکمیل شده خواهد بود. زمان اتمام دریافت طرح های تکمیل شده و آغاز ارزیابی ماهوی، پانزدهم مهرماه و پانزدهم آبان ماه اتمام ارزیابی ماهوی و اعلام پذیرفته شدگان مرحله دوم خواهد بود.

بیست و پنجم آبان ماه امسال هم زمان اجرای برنامه تجربه فناورانه و انعقاد قرارداد با برگزیدگان خواهد بود.

بر اساس این گزارش سئوالات متداول در این برنامه شامل تعریف اختراع، تعریف پتنت، موضوعات مناسب اختراع، نوآوری، گام ابتکاری، معاهده PCT و فواید آن، پایگاه ثبت اختراع خارجی و سطح بلوغ فناوری (TRL)است.

علاقمندان به مشارکت در برنامه “فن تز” می توانند فرم ثبت نام مندرج در کانون مدیریت دارایی های فکری را دانلود و آن را به دقت تکمیل کنند. سپس فرم تکمیل شده را به همراه فایل پروپوزال/پایان نامه ( کارشناسی ارشد) یا پروپوزال (دکتری/پسادکتری) و فایل اظهارنامه ثبت اختراع داخلی ( در صورت دارا بودن) حداکثر تا تاریخ ۱۵ شهریور به نشانی پست الکترونیک [email protected] ارسال کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا