اخبار سایت

برخی مشاغل خطر بیماری قلبی را در مردان دو برابر می‌کند



بر اساس پژوهش جدید محققان در کانادا، مردانی که تحت فشار کاری‌اند و در قبال کار زیاد پاداش کمی دریافت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که این فشارهای روانی را ندارند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیمار‌های قلبی‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، تاثیر این عوامل استرس‌زا بر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مشابه چاقی است.

نتایج این پژوهش با عنوان «کیفیت و نتایج قلبی عروقی» در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد. تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که فشار شغلی و تلاش زیاد در ازای پاداش کم از عوامل استرس‌‌زای روان‌شناختی است که به طور جداگانه با خطر بیماری قلبی مرتبط است.

ماتیلد لاوین‌ــ‌روبیکو، نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «استرس و فشار شغلی در محیط‌های کاری وجود دارد که در آن کارکنان با ترکیبی از خواسته‌های شغلی زیاد و کنترل کم بر کارشان مواجه‌اند.»

خواسته‌های زیاد در کار عبارت‌اند از حجم کار زیاد، ضرب‌الاجل‌های فشرده و مسئولیت‌های متعدد. کنترل کم هم به این معنی است که کارمند در تصمیم‌گیری و نحوه اجرای وظایفش اختیارات چندانی ندارد.

فقدان موازنه «تلاش‌ــ‌پاداش» زمانی رخ می‌دهد که کارکنان برای کارشان بسیار تلاش کنند، اما در مقابل پاداش‌هایی دریافت کنند‌ــ مانند حقوق،‌ به رسمیت شناخته شدن، یا امنیت شغلی‌ــ که کافی نیست. به عنوان مثال اگر در کارتان مدام پیشرفت می‌کنید و فراتر می‌روید اما اعتبار یا پاداشی را که شایسته آن‌اید دریافت نمی‌کنید، با فقدان تعادل «تلاش‌ــ‌پاداش» مواجه‌اید.

پژوهشگران در این تحقیق شش هزار و ۵۰۰ کارمند اداری در کانادا‌ــ سه هزار و ۱۱۸ مرد و سه هزار و ۳۴۷ زن‌ــ با تحصیلات مختلف از زیر دیپلم گرفته تا مدرک دانشگاهی را طی یک دوره ۱۸ ساله یعنی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ بررسی کردند. میانگین سنی این کارمندان ۴۵ سال بود و هیچ‌کدام به بیماری قلبی مبتلا نبودند. آن‌ها در استان کبک کانادا طیف گسترده‌ای از مشاغل را به عهده داشتند؛ از جمله نقش‌های مدیریت ارشد، حرفه‌ای، فنی و پشتیبانی اداری.

محققان برای اندازه‌گیری فشار شغلی و وجود تعادل میان تلاش‌ و پاداش در شرکت‌کنندگان از پرسشنامه‌هایی استفاده کردند. آن‌ها اطلاعات مربوط به بیماری‌های قلبی را هم با توجه به پایگاه‌ داده‌های سلامتی موجود بررسی کردند.

 

مردانی که با فشار شغلی و نبودن تعادل تلاش‌ــ‌‌پاداش مواجه شدند، در مقایسه با مردانی که این فشارهای روانی را نداشتند، ۴۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار داشتند‌.

نتایج این پژوهش نشان داد مداخلات با هدف کاهش عوامل استرس‌زا در محیط کار به‌ویژه برای مردان موثر است و البته می‌تواند برای زنان هم پیامدهای مثبتی داشته باشد. چرا که این عوامل استرس‌زا با سایر مشکلات شایع سلامتی مانند افسردگی مرتبط‌ند.

برخی از این مداخلات می‌توانند ارتقای تعادل بین کار و زندگی، بهبود ارتباطات و توانمندسازی کارکنان برای کنترل بیشتر بر کارشان و همچنین ارائه منابع پشتیبانی باشد.

کریستین مک‌اینیس، درمانگر ازدواج و خانواده در کالیفرنیا، که در این پژوهش شرکت نداشت، گفت: «مردان باید ارتباطاتی خارج از محل کار پیدا کنند تا استرسشان را کاهش دهد.»

او همچنین افزود: «زنان هم تحت درجات بالایی از فشار کاری قرار می‌گیرند اما از طریق‌ دوستی‌های نزدیک و حمایت آرامش می‌یابند و راهی برای تخلیه فشارها به دست می‌آورند.»

مک‌اینیس افزود: «استرس درونی‌شده مشکلات سلامتی مانند دیابت و بیماری قلبی را در پی دارد.»

البته از محدودیت‌های این پژوهش این است که در آن، تنها کارمندان اداری کانادا بررسی شده‌اند که الزاما نمی‌تواند نشان‌دهنده تنوع جمعیت شاغل آمریکا باشد. دکتر ادواردو جی. سانچز، مدیر ارشد پزشکی در انجمن قلب آمریکا، تاکید کرد: «‌نیرو‌های کار ایالات متحده یکی از پر‌استرس‌ترین افراد در جهان‌اند و عوامل استرس‌زا در محل کار به اندازه چاقی و دود سیگار برای سلامتی مضرند.»

برای اثبات ارتباط مستقیم بین عوامل استرس‌زای شغلی و بیماری عروق کرونر قلب در زنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

متخصصان می‌گویند برای غلبه بر این شرایط نامطلوب می‌توان اقدام‌هایی انجام داد. افراد می‌توانند شرایط کاری سالم‌تر و ارتباط آزاد با کارفرمایانشان را در اولویت قرار دهند. همکاری با متخصص مراقبت‌های بهداشتی برای ایجاد یک برنامه شخصی برای سلامتی قلب که هم عوامل خطر مرتبط با کار و هم سایر عوامل خطر را در نظر گیرد، بسیار مهم است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا