اخبار سایت

آیا تیک‌تاک در آلمان ممنوع خواهد شد؟


به تازگی کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که در صورت نهایی شدن در سنا می‌تواند به ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن تیک تاک در این کشور منجر شود.

این طرح به شرکت بایت دنس که مالک اپلیکیشن تیک‌تاک است، ۶ ماه فرصت می‌دهد که تمامی زیرساخت‌های کنترلی و نظارتی خود را واگذار کند، در غیر این صورت استفاده از این اپلیکیشن در داخل خاک آمریکا ممنوع می‌شود.

حالا سیاستمداران آلمانی در حال رایزنی و تبادل نظر درباره این موضوع هستند که آیا این کشور نیز باید مواضع سختگیرانه‌تری در برابر شبکه‌ اجتماعی تیک‌تاک اتخاذ کنند یا خیر؟

چند نفر از اعضای هیئت پارلمانی آلمان که بر سرویس‌های اطلاعاتی نظارت دارند اخیرا در مورد این موضوع موضع‌گیری کرده اند.

رودریش کیزوتر، نایب رئیس کمیته کنترل اطلاعات بوندستاگ و عضو اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان (CDU)، به روزنامه آلمانی «Handelsblatt» گفت که اگر مقررات سختگیرانه‌تر در خصوص این پلتفرم «به طور کارآمد» عمل نکرد باید ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک را در آلمان دردستور کار قرار دهیم.

آقای کیزوتر با این وجود اذعان کرد که برخی از سیاستمداران این برنامه را «خطری برای دموکراسی» در آلمان می‌دانند.

بوندستاگ در سال ۲۰۲۳ آماری ارائه داد که نشان می‌داد حدود ۱۹ میلیون از کاربران تیک‌تاک در آلمان زندگی می‌کنند.

ینس زیمرمن، یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز در مصاحبه با شبکه BR، گفت که دولت باید حداقل ممنوعیت‌‌هایی در خصوص استفاده کارمندان دولت از این اپلیکیشن در نظر بگیرد.

 

رالف اشتگنر از حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) و کنستانتین فون نوتز، معاون رهبر حزب سبز آلمان نیز در تازه‌ترین اظهارنظرها گفتند که مایلند ببینند مقررات جدید آلمان در این خصوص چگونه عمل می‌کند. آن‌ها همچنین تاکید کردند که اجرای ممنوعیت کامل استفاده از شبکه اجتماعی تیک‌تاک دشوار خواهد بود.

مقامات آلمان در سال جاری میلادی، مقرراتی در راستای خدمات دیجیتال وضع کردند که شرکت‌های اینترنتی را ملزم می‌کند تا به صورت مستمر پلتفرم‌های خود را کنترل کنند تا جلوی انتشار اطلاعات نادرست و محتوای غیرقانونی را بگیرند.

تعدادی از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و کانادا استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را برای کارکنان دولت ممنوع کرده‌اند. به‌گفته این کشورها دولت چین با استفاده از این شبکه اجتماعی اطلاعات کاربران را سرقت می‌کند.

علاوه بر این کشورهای بریتانیا، نیوزیلند، هندوستان و تایوان نیز اقدامات مشابهی را علیه اپلیکیشن تیک تاک انجام داده اند.

تیک تاک یکی از رقبای اصلی اینستاگرام و فیس بوک در دنیای شبکه های اجتماعی، متعلق به شرکت چینی «بایت دنس» است.

مدیران این شرکت می‌گویند مدتهاست که داده‌ها را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد با این حال بسیاری از کشورهای جهان به سخنان مدیران چینی اعتماد نمی‌کنند.

تیک تاک، پلتفرم محبوب اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه، در سال ۲۰۱۶ با نام «Douyin» در چین آغاز به کار کرد. نسخه بین‌المللی آن با نام تیک‌تاک در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و به سرعت به محبوبیت جهانی دست یافت.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا