اخبار سایت

آخرین وضعیت گذراندن سربازی سالیانه ۵۰۰ نفر در دوره پسادکتری



به گزارش خبرنگار مهر، پیمان صالحی در نشست رونمایی از سامانه پسادکتری که امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: در مطالعاتی که در دنیا انجام شده، مهمترین موتور محرکه در حوزه پژوهش محققان پسادکتری هستند. امروز در آمریکا ۲۲۰ هزار دانشجوی دکتری سر کلاس هستند و سالیانه ۶۰ هزار پسادکتری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و … جذب می‌شوند.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: در ایران اما بیش از ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم و تقریباً سالیانه بیش از ۱۵ هزار نفر از اینها فارغ التحصیل می‌شوند ولی عدد پسادکتری ما خوب نیست چرا که سیستم حکمرانی چه از نظر تسهیلگری و چه به لحاظ مشوق‌ها پیگیری‌هایی که لازم بود را انجام نداده است؛ به همین دلیل در شورای عالی عتف در سال ۱۴۰۱ مقرر شد کمیسوین دائمی عتف آئین نامه پسادکتری را تدوین کند و پایان سال گذشته این ایین نامه ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه ۴ نوع پسادکتری در آئین نامه در نظر گرفته شده است، گفت: نوع اول پسادکتری براساس تحقیقات بنیادین است و نوع دوم پسادکتری تحقیقات کاربردی است که مربوط به افرادی است که در طرح‌های ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها فعالیت دارند که در این نوع پسادکتری، ۵۰ درصد حقوق از محل طرح و ۵۰ درصد از سوی شورای عتف تأمین می‌شود.

صالحی ادامه داد: نوع سوم پسادکتری، آن‌هایی هستند که دوره خود را در شرکت‌های دانش بنیان می‌گذرانند و نوع چهارم نیز مربوط به فعالیت محققان در شرکت‌های صنعتی مثل فولاد و … است.

وی با بیان این مطلب که حقوق پسادکتری، ۸۰ درصد حقوق استادیار پایه یک دانشگاه تهران است، گفت: با موافقت رهبری سالیانه ۵۰۰ نفر می‌توانند در قالب دوره پسادکتری، سربازی خود را بگذراند. بعد از مجوز رهبر انقلاب، آئین نامه اجرایی این طرح نوشته و تدوین شده و در ستاد کل نیروهای مسلح در حال بررسی است و بعد از تأیید آئین نامه، مراحل اجرایی طرح آغاز خواهد شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع خبر

دکمه بازگشت به بالا