اخبار سایت

کووید طولانی‌مدت نتیجه تغییرات شیمیایی است



این بیماری مرموز مدت‌ها بعد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹، همچنان طیف گسترده‌ای از عوامل از جمله خستگی، از دست دادن میل جنسی، از دست دادن بویایی و چشایی، درد قفسه سینه و سرفه مزمن را در افراد نشان می‌دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، دانشمندان هنوز به طور قطعی نمی‌دانند چه چیزی باعث کووید طولانی‌مدت می‌شود. اصطلاح کووید طولانی‌مدت، حدود ۲۰۰ علامت مختلف را شامل می‌شود.

اما به باور محققان دانشگاه پنسیلوانیا، کاهش سطح سروتونین، ممکن است علائم طولانی‌مدت را توضیح دهد. سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که بر خلق‌و‌خو، حافظه، خواب، هضم، لخته شدن خون و میل جنسی تاثیر می‌گذارد.

تخمین‌ها حاکی از آن است که بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افراد در پی بهبودی از ابتلا به ویروس کرونا، نوعی کووید طولانی‌مدت را تجربه کرده‌اند.

برای بررسی نقش سروتونین، محققان به تجزیه و تحلیل خون ۵۸ بیمار پرداختند که پس از ۲۲ ماه از ابتلا به ویروس کرونا همچنان با کووید طولانی‌مدت دست به گریبان بودند.

 




این بررسی با نتایج ۳۰ نفر بدون علائم پس از ابتلا به کووید و ۶۰ بیمار در مراحل اولیه ابتلا به ویروس کرونا، مقایسه شد.

تجزیه و تحلیل کارشناسان نشان داد سطح سروتونین بلافاصله پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ تغییر می‌کند؛ پدید‌ه‌ای که در سایر عفونت‌های ویروسی هم اتفاق می‌افتد. اما در افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت، سروتونین تنها مولکولی بود که به سطح قبل از ابتلا به ویروس کرونا بازنگشت.

سروتونین در حافظه کوتاه‌مدت نقش دارد. به گفته محققان، کاهش سروتونین، مشکلات حافظه و سایر مشکلات شناختی را در پی دارد که افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت را آزار می‌دهد.

دکتر کریستف تایس، نویسنده اصلی این پژوهش و استادیار در دانشگاه پنسیلوانیا، به نیویورک تایمز گفت: «حتی اگر همه مشکلاتی را در مسیر سروتونین تجربه نکنند، دست‌کم یک زیرمجموعه ممکن است به درمان‌ها – که این مسیر را فعال می‌کنند – واکنش نشان دهد.»

محققان معتقدند اگر سطوح پایین سروتونین عامل کووید طولانی‌مدت باشد، احتمالا افزایش این سطوح می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا