اخبار سایت

ذرات ریزپلاستیک به ابرها هم رسیده‌اند و هرچه را که می‌خوریم، آلوده می‌کنند



دانشمندان نگران‌اند که این ذرات با ابعاد کوچک‌تر از ۵میلی‌متر – موسوم به ریزپلاستیک – ممکن است «تقریبا هرچه می‌خوریم و می‌آشامیم» را آلوده کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ریزپلاستیک‌ها از انباشت آلودگی پلاستیکی حاصل می‌شوند که درحال خفه‌کردن خشکی‌ها و اقیانوس‌هایمان است. زباله‌های پلاستیکی در طول زمان به قطعات کوچک‌تر و کوچک‌تر تقسیم می شوند و به جو، بدن انسان و گونه‌ها[ی مختلف موجودات زنده] راه پیدا می‌کنند.

تحقیقات قبلی، این ذرات را با بیماری‌ها و ناراحتی‌‌هایی ازجمله سرطان، ناباروری و اختلالات هورمونی مرتبط دانسته است. 

اپژوهش جدید دانشگاه واسدا در ژاپن برای نخستین‌بار بررسی کرده‌ است که چطور ریزپلاستیک‌ها بر شکل‌گیری ابرها تاثیر می‌گذارند و تاثیر احتمالی‌شان بر بحران اقلیمی و سلامت انسان چیست.

این پژوهشگران گفتند که معتقدند آن‌ها اولین کسانی بودند که ریزپلاستیک‌های موجود در هوا را در آب ابرها شناسایی کردند.

هیروشی اوکوچی، یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «اگربه مسئله آلودگی پلاستیکی هوا به شکلی موثر پرداخته نشود، تغییرات اقلیمی و خطرات بوم‌شناختی ممکن است واقعیت پیدا کند و در آینده، آسیب زیست‌محیطی جدی و بازگشت‌ناپذیر ایجاد کند.» 

در این تحقیق، پژوهشگران آب جمع‌‌آوری‌شده از ابرها در قله کوه فوجی، در کوهپایه جنوب‌شرقی کوه فوجی (تاروبو)، و همین‌طور در قله کوه اویاما را بررسی کردند.

 




ارتفاع این مناطق بین ۱۳۰۰ تا ۳۷۷۶ متر متغیر بود.

دانشمندان از شیوه‌های تصویربرداری پیشرفته استفاده کردند تا وجود ریزپلاستیک‌های معلق (AMP) را در آب ابرها مشخص کنند و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی‌شان را بررسی کردند.

آن‌ها در این ذرات معلق در هوا ۹ گونه متفاوت پلیمر و یک نوع لاستیک یافتند.

پژوهشگران گفتند آن تحلیل نشان داد که منشا ریزپلاستیک‌های معلق موجود در آب ابرها بیشتر از اقیانوس است.

دانشمندان توضیح دادند: «این می‌تواند بدین معنا باشد که شاید ریزپلاستیک‌ها به عنصری اساسی در ابرها تبدیل شده‌اند، و از طریق بارش پلاستیک، تقریبا هرچه می‌خوریم و می‌آشامیم را آلوده می‌کنند.»

آن‌ها هشدار دادند که تجمع ذرات ریزپلاستیک معلق در جو‌ــ به‌خصوص در مناطق قطبی‌ــ همچنین می‌تواند توازن بوم‌شناختی این سیاره را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تغییر دهد و به «از دست رفتن جدی تنوع زیستی» منجر شود.

دکتر اوکوچی گفت: «ریزپلاستیک‌های معلق در لایه بالاتر جو به‌دلیل تششع قوی اشعه فرابنفش، خیلی سریع‌تر از روی زمین تجزیه می‌شوند، و از این فرایند تجزیه گازهای گلخانه‌ای آزاد می‌‌شود و در گرمایش جهان نقش دارد.»

او گفت: «در نتیجه، یافته‌‌های این تحقیق را می‌توان برای توضیح آثار ریزپلاستیک‌های معلق در برآوردهای آتی گرمایش جهان به کار برد.»

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا