اخبار سایت

آموزش: ۶ روش برای خالی کردن حافظه گوشی


آیا برای ذخیره‌ فایل‌های جدید، نصب برنامه‌های جدید و حتی عکس‌برداری با گوشی موبایل با مشکل مواجه هستید و فضای ذخیره‌ گوشی شما پر شده است؟ قطعا هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که مدام با پیام پر بودن حافظه‌ گوشی روبه‌رو شوید. البته با نمایش این پیام شما عملا نمی‌توانید خیلی از کارهای رایج مثل عکاسی با دوربین گوشی را انجام دهید. با این حال، ۶ راه حل را برای خالی کردن حافظه گوشی به شما در این مطلب آموش می‌دهیم.

۱. حذف آهنگ‌های قدیمی، پادکست‌ها و ویدیوها:
اگر شما از سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای و یوتیوب استفاده می‌کنید که به شما اجازه می‌دهند موسیقی و ویدیوها را دانلود کنید، شاید بهتر باشد فایل‌هایی که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید را برای همیشه پاک کنید. وقتی شما محتوایی را از چنین بسترهایی دانلود می‌کنید، در واقع یک نسخه‌ آفلاین از فایل‌های دلخواهتان روی حافظه گوشی ذخیره می‌شود. به همین دلیل، به مرور زمان با ارور پر بودن حافظه مواجه می‌شوید. بعضی از پادکست‌ها و ویدیوها به دلیل حجم بسیار بالایشان، فضای بیشتری روی دستگاه‌تان می‌گیرند. بنابراین، به این نکته نیز باید دقت کرد.

 

همچنین این نکته بسیار اهمیت دارد که هر از گاهی پوشه دانلودهای خود را در موبایل بررسی کنید تا مبادا فایل‌های حجیمی در آنجا ذخیره شده باشد. برای حذف آهنگ‌ها و پادکست‌ها روی نرم‌افزار اسپاتیفای تنها کاری که باید انجام دهید رفتن به پلی‌لیست‌ها، کلیک روی منوی سه نقطه زیر تصویر پلی‌لیست و در نهایت انتخاب Remove Download است. این کار باعث می‌شود تا کل پلی‌لیست از بخش دانلودهای شما حذف شود.

در نرم‌افزار یوتیوب، شما باید پلی‌لیست دانلود شده‌ خود را یافته، روی منوی سه نقطه کنار ویدیویی که مد نظرتان هستید ضربه زده و در نهایت Delete from downloads را انتخاب کنید.

۲. غربال‌گری به وسیله‌ گالری :
بسیاری از افراد تصاویر و ویدیوهای مختلفی را با دوربین گوشی ذخیره می‌کنند که در نهایت حذف بسیاری از این فایل‌ها به طور کلی از یاد و خاطر کاربرها می‌رود. البته منظورمان اغلب فایل‌های مختلفی مثل اسکرین‌شات‌های قدیمی، تصاویر محو و حتی فایل‌هایی تکراری است. به همین دلیل، شما می‌توانید خیلی آسان و بدون دردسر فایل‌ها را از گوشی خود پاک کنید.

شما می‌توانید با رصد آلبوم‌های مختلف موجود در گالری خود، به دنبال تصاویر اضافه و به‌درد نخور باشید. همچنین اگر کل محتوای یک آلبوم به کار شما نمی‌آید، به راحتی می‌توانید فولدر مربوطه را حذف کنید. البته ذکر این نکته الزامی است که برای خالی کردن حافظه گوشی حتما این نکته را بررسی کنید آیا گالری گوشی شما، دارای پوشه‌ سطل آشغال (Trash) است یا خیر. به این دلیل که معمولا فایل‌ها ابتدا وارد پوشه سطل آشغال می‌شوند و بعد از ۳۰ روز به طور خودکار برای همیشه حذف می‌شوند. اگر شما احتیاج ندارید تا ۳۰ روز صبر کنید، به طور دستی می‌توانید در هر زمان که دلتان بخواهد برای خالی کردن حافظه گوشی محتویات پوشه‌ مربوطه را به طور کل پاک کنید.

۳. بررسی محتواهای دانلود شده‌ خودکار :
احتمالا این موضوع را نمی‌دانید اما بعضی از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی به طور خودکار هر محتوایی که دیگران برای شما ارسال می‌کنند را روی حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌کنند. برای مثال، اگر فردی یک ویدیو را روی واتس‌اپ برای شما ارسال کند، گوشی شما سریعا فایل را در گالری گوشی دانلود می‌کند. البته در آپدیت‌های جدید در این نرم‌افزار، شما می‌توانید این ویژگی را غیر فعال کنید. برای خاموش کردن این قابلیت تنها کافی است تنظیمات Media visibility را غیر فعال کنید.

 

این تنظیمات امکان دارد در سایر برنامه‌ها متفاوت باشد. برای مثال، برای پیام‌رسانی مثل فیس‌بوک شما باید به مسیر Settings > Photo & media > Save photos and videos رفته و دکمه‌ مربوط به دانلود خودکار را خاموش کنید. یا در برنامه‌ اسنپ‌چت تنها کاری که شما باید انجام دهید، رفتن به مسیر Settings > Memories > Save Button برای تغییر تنظیمات ذخیره‌سازی خودکار است. شما می‌توانید انتخاب کنید تا تصاویرتان تنها در بخش خاطرات ذخیره شود، یا حافظه‌ داخلی گوشی یا هر دو مورد. در سایر برنامه‌ها باید مقداری با تنظیمات پلتفرم مربوطه کلنجار بروید.

۴. غیر فعال‌سازی نرم‌افزارهای ناخواسته‌ای که نمی‌توان آنها را پاک کرد:
احتمالا شما هم با برنامه‌های از پیش نصب شده روی گوشی هوشمند خود مشکل دارید و این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که وقتی این برنامه‌ها به کار من نمی‌آیند، چرا نمی‌توانم آنها را پاک کنم. جالب است بدانید با این که شما نمی‌توانید برخی از برنامه‌های خاص سیستم عامل را حذف کنید، روشی وجود دارد تا شما بتوانید فضای اشغال شده توسط نرم‌افزارهای مربوطه را به حداقل برسانید.

اکثر نرم‌افزارهای پیش‌فرض موجود روی گوشی هوشمند شما که قابلیت حذف آنها وجود ندارد را می‌توان غیر فعال کرد. با غیر فعال کردن برنامه‌ها، رسما هیچ گونه دیتای خاصی نیز از این نرم‌افزارها دانلود نخواهد شد.

 

غیر فعال‌سازی یک برنامه از اجرا شدن برنامه در پس‌زمینه هم جلوگیری به عمل می‌آورد و حافظه‌ پنهان مربوط به نرم‌افزار نیز متوقف خواهد شد. این مدل برنامه‌ها از طرفی در آینده با به‌روز رسانی نیز همراه نخواهند بود و به همین دلیل، فضای زیادی از حافظه داخلی گوشی شما اشغال نخواهد شد. برای غیر فعال‌سازی یک برنامه، ابتدا باید انگشت خود را روی آیکون نرم‌افزار نگه داشته و سپس با ضربه زدن روی App info وارد صفحه جدید شده و با انتخاب Disable برنامه را غیر فعال کنید.

۵. پاک کردن حافظه پنهان:
حافظه پنهان یا کش (cache) می‌تواند یک مدل فایل از یک نرم‌افزار یا حتی سخت افزار باشد که اطلاعاتی روی آن ذخیره شده تا برنامه‌ی مذکور در آینده نزدیک از این فایل‌ها برای پردازش سریع‌تر بهره ببرد. با این حال، فایل‌های کش می‌توانند فضای بسیار زیادی را روی گوشی موبایل اشغال کنند؛ چرا که بسیاری از اطلاعاتی که به عنوان کش روی گوشی ذخیره شده‌اند از یک نقطه به بعد به کار نرم‌افزار نخواهند آمد. بنابراین، فضای داخلی حافظه گوشی به راحتی پر می‌شود. برای خالی کردن حافظه گوشی شما باید حافظه‌ پنهان برنامه‌ها را به صورت مجزا پاک کنید.

 

برای پاک کردن کش مرورگر خود، ابتدا باید وارد تنظیمات مرورگر شده و سپس روی Clear history یا Clear browsing data ضربه بزنید. در اینجا شما می‌توانید کش مورد نظر را انتخاب و سپس آن را حذف کنید. برای حذف کش روی مرورگر کروم، روی آیکون سه نقطه در بالا و سمت راست ضربه زده و سپس به مسیر Settings > Privacy and security > Clear browsing data بروید.

به منظور حذف کش در سایر برنامه‌ها، ابتدا انگشتتان را روی آیکون نرم‌افزار مربوطه نگه داشته، وارد App info شده و در نهایت حافظه کش را پاک کنید تا فضای اشغال شده روی حافظه شما پاک شود.

۶. بررسی فایل‌های متفرقه :
فایل‌های می‌توانند در انواع و اقسام مختلف در حافظه داخلی گوشی شما وجود داشته باشند. الزاما هم قرار نیست این فایل‌ها در قالب عکس یا ویدیو باشند. از همین رو، حتی فایل‌های مربوط به سیستم عامل هم می‌توانند جزو فایل‌های متفرقه محسوب شوند. بنابراین، حواستان به این موضوع باشد که هر فایل متفرقه‌ای را نباید پاک کرد؛ شاید اطلاعات مهمی در این فایل‌ها نهفته که به عملکرد تلفن شما کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا فایل‌ها را نگاه کرده و تنها در صورتی که مطمئن شده‌اید به فایل‌ها نیاز ندارید، به صورت دستی آنها را حذف کنید.

ابتدا وارد نرم‌افزار فایل‌های پیش‌فرض گوشی شوید. روی گوشی‌های سامسونگ، یک آیکون زرد رنگ به اسم My Files وجود دارد. سپس، به مسیر Internal Storage رفته و فایل‌های این محل را بررسی کنید. شاید شما با فایل‌هایی از برنامه‌هایی که قبلا آنها را حذف کرده‌اید، ویس‌های قدیمی یا رینگ‌تون‌هایی که دیگر نیازتان نمی‌شود روبه‌رو شوید. این فایل‌ها شاید کم حجم به نظر برسند اما رفته رفته فایل‌ها در کنار یکدیگر حجم زیادی را روی حافظه داخلی اشغال می‌کنند.

در صورتی که فایل‌های متفرقه را حذف نکنید، به مرور زمان در قالب چند ماه و حتی سالانه ممکن است حجم زیادی از گوشی اشغال شود. بنابراین فایل‌هایی که احتیاج ندارید را حذف کنید تا فضای کمتری از حافظه داخلی درگیر شود.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا