اخبار سایت

دوش آب سرد را جدی بگیرید!



دکتر مجدولین جایوشه، متخصص طب داخلی، گفت: «این دوش را شوک کوچکی برای بدنتان در نظر بگیرید.»

به گزارش نیویورک‌ پست، وقتی که آب سرد به بدن می‌خورد، مغز بیش از حد بر از بین بردن این حس ناخوشایند متمرکز می‌شود و به دلایل نارضایتی یا استرس‌ فرد فکر نمی‌کند.

به گفته جایوشه، این کار باعث می‌شود از مشغله‌های ذهنی فارغ شوید.

بنا بر نتایج پژوهش‌‌ها، دوش آب سرد در افزایش اندورفین، افزایش سوخت‌وساز بدن (متابولیسم)، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سالم وزن، بهبود گردش خون، کاهش التهاب و تورم، و در مبارزه با علائم افسردگی و کاهش درد موثر است.

همچنین، برخی می‌گویند که آب سرد، با محدود کردن منافذ و درخشنده کردن موها، زیبایی را افزایش می‌دهد.

دکتر محمد جابر، متخصص داروسازی، در تایید این موضوع می‌گوید: «دوش آب سرد به‌طور موقت منافذ را محدود می‌کند و باعث می‌شود روغن‌های طبیعی پوست و موهایتان را حفظ کنید.»

با این حال، افرادی که جوش‌های پوستی دارند صورتشان را با آب داغ می‌شویند تا منافذ پوست باز و پوست حسابی پاک شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند که بعدازظهر یا عصر دوش آب سرد بگیرید. حتما توجه داشته باشند که دمای مرکزی بدن صبح‌ها به پایین‌ترین حد می‌رسد.

جایوشه تاکید می‌کند: «نفس عمیق بکشید و زیر دوش حرکت کنید تا آب در همه‌جای بدن پخش شود.»

بنا به توصیه حرفه‌ای‌ها، مبتدیان بهتر است با چند ثانیه زیر آب سرد شروع کنند و هر بار پنج ثانیه به آن اضافه کنند.

بیشتر مردم نمی‌دانند که دوش آب سرد کورتیزول را کاهش می‌دهد و برای کاهش اضطراب و افسردگی و حتی در ترک اعتیاد واقعا مفید است.

فقط پزشکان نیستند که بر مزایای درمان با آب سرد تاکید می‌کنند. افراد مشهوری، از جمله هایلی بیبر و کیم کارداشیان، نیز این تجربه را داشته‌اند.

با این حال، کسانی که مشکلات تنفسی مانند آسم دارند، یا با مشکلات قلبی عروقی، فشار خون، و دیگر مشکلات مربوط به قلب درگیرند، باید احتیاط کنند. این افراد بهتر است پیش از گرفتن دوش آب سرد، با پزشک یا متخصص مشورت کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا