فناوری های نوین

۳ فضانورد پس از یک سال به زمین برمی‌گردند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، فرانک روبیو، فضانورد ناسا همراه دو فضانورد روس قرار است امروز پس از گذراندن بیش از یک سال اقامت در فضا به زمین باز گردند.

طبق برنامه ریزی قرار است یک کپسول سایوز روسی حامل روبیو، سرگی پروکوپیف و دیمیتری پتلین در ساعت ۱۱:۱۷ دقیقه به وقت گرینوویچ روی زمین فرود بیاید.

روبیو، پروکوپیف وپتلین در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی همراه یک کپسول سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کردند. آنها قرار بود به مدت ۶ ماه در مدار زمین اقامت کنند اما کپسولی که آنها را به مقصد رسانده بود در ۱۵ دسامر ۲۰۲۲ میلادی دچار نشتی و تمام مایع خنک کننده آن در فضا پخش شد.

این ابزار برای بازگرداندن فضانوردان به زمین غیر ایمن بود، بنابراین آنها باید منتظر یک کپسول سایوز دیگر می مانند. کپسول خالی مذکور نیز در ۲۵ فوریه ۲۰۲۳ میلادی به ایستگاه فضایی بین المللی رسید.

اما روبیو، پروکوپیف و پتلین همچنان باید منتظر خدمه ای می ماندند که وظایف آنها را برعهده می گرفتند. بنابراین تا زمان آماده شدن یک کپسول سایوز دیگر آنها نمی توانستند به زمین برگردند. فضانوردان جایگزین( لورال اوهارا از ناسا، اولگ کاننکوف و نیکولای چاب) در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ به فضا سفر کردند و همان روز به ایستگاه فضایی بین المللی رسیدند.

بنابراین ماموریت پروکوپیف، پتلین و روبیو در فضا دو برابر مدت زمان برنامه ریزی شده، طول کشید. اگر آنها همین امروز روی زمین فرود بیایند، ماموریتشان ۳۷۱ روز طول کشیده است. روبیو هم اکنون رکورد طولانی ترین اقامت یک فضانورد آمریکایی در مدار زمین را دارد. رکورد پیشین به مارک وندهی تعلق داشت.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا