اخبار سایت

تماس با وویجر ۲ به طور کامل برقرار شد



در ماه ژوئیه ارسال یک فرمان اشتباه از زمین باعث شد که وویجر ۲ که از سال ۱۹۷۷ درحال اکتشاف فضایی است، زاویه دید خود نسبت به زمین را کمی تغییر دهد که باعث قطع ارتباط شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، روز سه‌شنبه سیگنالی از کاوشگر دریافت شد و مسئولان با «بمباران کردن» بخشی از آسمان که فضاپیما در آن قرار دارد، موفق شدند آنتن آن را بار دیگر به سوی زمین برگردانند.

ناسا اصلا امیدوار بود که تماس با فضاپیما دوباره در ماه اکتبر برقرار شود. وویجر ۲ طوری برنامه‌ریزی شده که هر سال چندین بار جهت خود را از نو تنظیم کند به طوری که آنتن آن به سمت زمین نشانه رود. تنظیم مجدد بعدی در روز ۱۵ اکتبر خواهد بود.

با توجه به فاصله تقریبا ۲۰ میلیارد کیلومتری وویجر ۲ از زمین، ارسال یا دریافت پیام از آن بیش از ۱۸ ساعت زمان می‌برد.

سوزان داد، مدیر پروژه وویجر، به خبرگزاری فرانسه گفت ناسا برای ارسال این پیام از «قویترین فرستنده» خود استفاده کرد و آن را طوری زمان‌بندی کرد که فضاپیما «در بهترین شرایط» برای دریافت این پیام باشد.

بعد از قطع تماس، کاوشگر به خاطر زاویه آنتن با زمین قادر به دریافت یا ارسال پیام به «شبکه عمیق فضایی» ناسا نبود. اینها مجموعه‌ای از بشقاب‌های بزرگ رادیویی در اطراف جهان هستند.

اما ناسا روز ۴ اوت تایید کرد که پیام‌های وویجر ۲ را دریافت کرده و فضاپیما اکنون عملکردی عادی دارد.

این کاوشگر از سال ۱۹۷۷ زمانی که برای مطالعه بخش‌های دوردست منظومه شمسی پرتاب شد، در فضا شناور بوده و هم اکنون با سرعت ۵۵ هزار و ۳۴۶ کیلومتر در ساعت در فضای میان ستارگان در حرکت است.

وویجر ۲ و همزاد آن وویجر ۱ تنها فضاپیماهایی هستند که خارج از هلیوسفر – حبابی محافظ از ذرات و میدان‌های مغناطیسی خورشید – فعالیت می‌کنند. وویجر ۱ در سال ۲۰۱۲ و وویجر ۲ در سال ۲۰۱۸ از حیطه منظومه شمسی خارج شدند و به فضای میان ستاره ها رسیدند.

این کاوشگرها زمانی پرتاب شدند که مشتری و کیوان در اتفاقی نادر که هر ۱۷۶ سال یک بار رخ می‌دهد روی تقریبا یک خط در مسیر سفر وویجر۲ قرار داشتند.

وویجر ۲ تنها فضاپیمایی است که تاکنون از کنار نپتون و اورانوس عبور کرده است. وویجر ۱ اکنون حدود ۲۴ میلیارد مایل از زمین فاصله دارد که آن را به دورترین فضاپیمای بشر تبدیل می‌کند.

این دو کاوشگر حامل یک رکورد طلایی با صداها، تصاویر و پیام‌هایی از زمین هستند که هدف آن ارائه تصویری از زمین برای فرازمینی‌هاست.

انتظار می‌رود نیروی محرکه هر دو فضاپیما در حدود سال ۲۰۲۵ به پایان برسد، با این حال آنها به مسیر خود ادامه خواهند داد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا