فناوری های نوین

انتصاب سرپرست ستاد فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رصد و شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه فناوری در داخل کشور و ارتقای جایگاه آن در آینده در تعامل با بازیگران مختلف این حوزه و مشارکت فعال در تدوین نقشه راه توسعه فناوری با هدف ارتقای همه ابعاد کارکردی نظام نوآوری و فناوری از جمله وظایفی است که روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری به احسان عارفیان به عنوان سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی محول کرده است.

در حکم انتصاب احسان عارفیان آمده است: نظر به ‎مراتب شایستگی، تخصص و تجارب و به پیشنهاد رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی به موجب این حکم جنابعالی را به عنوان سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی منصوب می‌کنم. با توجه به اهداف عالی این معاونت و لزوم برنامه‌ریزی و تحول در ارتقا جایگاه کشور در تعامل با مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی ماموریت‌های ویژه‌ای برای شما تعریف می‌شود.

عارفیان طبق این حکم ماموریت پیدا کرده است: رصد و شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه فناوری در داخل کشور و جایگاه آن در آینده در تعامل با بازیگران مختلف این حوزه و با بهره‌گیری از نتایج‏ مطالعات آینده نگاری فناوری با هدف تعیین اولویت های کاری ستاد و مشارکت فعال در تدوین نقشه راه توسعه فناوری با هدف ارتقای همه ابعاد کارکردی نظام نوآوری و فناوری را به سرانجام برساند.

همچنین این ستاد باید توسعه فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین اولویت‌دار به منظور پاسخ به نیازمندی‌های ‎آینده‏ کشور با استفاده حداکثری از همه ظرفیت داخلی زیست‌بوم نوآوری و با توجه به ظرفیت همکاری‌های ‎فناورانه بین‌المللی را در دستور کار قرار دهد.

عارفیان ماموریت یافته است تا حمایت هدفمند از توسعه زیرساخت‌های تحقیق و توسعه فناوری‌های اولویت‌دار با شناسایی و شبکه‌سازی زیرساخت‌های آزمایشگاهی، ساخت، تامین تجهیزات و مواد و برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات مرتبط برای رفع کمبودها و حمایت از برنامه‌های شتابدهی، مراکز نوآوری تخصصی و سایر فعالیت های کارآفرینانه مورد نیاز توسعه فناوری در کشور را سرعت بخشد.

همچنین برگزاری رویدادها و ‎اجرای فعالیت های ترویجی موثر با هدف شبکه‌سازی میان بازیگران مخلف این حوزه و ایجاد مشروعیت در نهادهای سیاستگذار به منظور اتخاذ سیاست‌های مناسب برای توسعه فناوری در کشور و ارتقای ظرفیت های انسانی لازم و بهره گیری صحیح از نخبگان علمی و سرآمدان فناوری برای توسعه فناوری های اولویت دار از دیگر ماموریت‌های محوله به سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی است.

از سوی دیگر عارفیان باید بازارسازی برای محصولات و دستاوردهای فناورانه اولویت دار با توجه به ضرورت‌ها در مراحل مختلف تو‎سعه و مشارکت حداکثری در اجرای برنامه های ملی و چند حوزه ای با همکاری سایر ستادهای توسعه فناوری را در دستور کار قرار دهد.

عارفیان دکترای تخصصی ویروس‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس، سوابق اجرایی چون مدیریت گروه میکروبیولوژی دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران، معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران، مدیریت آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری، معاونت اجرایی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری، مدیریت بخش بیولوژی مولکولی و مهندسی ژنتیک مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته و مدیریت تیم بیوتکنولوژی شرکت توسعه و فناوری پتروشیمی ایران در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

از جمله دستاوردهای علمی و جوائز علمی ایشان می توان به کسب جایزه ابوریحان به عنوان پژوهشگر جوان علوم پایه از فرهنگستان علوم پایه، کسب مقام دوم هجدهمین جشنواره رازی در گروه علوم پایه پزشکی، کسب مقام دوم هفدهمین جشنواره رازی در گروه علوم پایه پزشکی و رتبه نخست فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. از ایشان مقالات علمی زیادی نیز در حوزه‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی و ژنتیک چاپ شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا