اخبار سایت

استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی می‌تواند برای کشورهای کم‌درآمد «خطرناک» باشد



این نهاد بهداشتی بین‌المللی می‌گوید ضروری است که استفاده از این فناوری‌های در حال توسعه تنها توسط شرکت‌های بزرگ و کشورهای ثروتمند شکل نگیرد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اگر مدل‌ها بر اساس داده‌های افراد در مکان‌های کم‌درآمد آموزش نبینند، این افراد ممکن است از خدمات الگوریتم‌ها به‌خوبی بهره‌مند نشوند.

سازمان بهداشت جهانی اولین دستورالعمل‌های خود را در مورد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی در سال ۲۰۲۱ صادر کرد. اما کمتر از سه سال بعد، به دلیل افزایش قدرت و در دسترس بودن «مدل‌های چندوجهی بزرگ» یا «ال‌ام‌ام»‌ها، مجبور شد آنها را به‌روزرسانی کند.

این مدل‌ها که به آن هوش مصنوعی مولد نیز می‌گویند، از جمله مدلی که چت ربات محبوب «چت جی‌پی‌تی» از آن نیرو می‌گیرد، متن، ویدیو و تصاویر را پردازش و تولید می‌کند.

«ال‌ام‌ام»‌ها می‌توانند یک یا چند نوع ورودی مانند متن، فیلم و تصویر را بگیرند و خروجی‌های متنوعی را تولید کنند.

در دنیای پزشکی این مدل‌ها قادرند یادداشت‌های بالینی تولید کنند، فرم‌ها را پر کنند و به پزشکان در تشخیص و درمان بیماران کمک کنند.

سازمات بهداشت جهانی می‌گوید هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی نقش مهمی ایفا کند، اما تنها در شرایطی که کسانی که این فناوری‌ها را توسعه و تنظیم و استفاده می‌کنند، خطرات مرتبط با آن را شناسایی و‌ کاملا به آنها رسیدگی کنند.

این نهاد بین‌المللی هشدار می‌دهد بهره برداری از این ابزارها نباید تنها به شرکت‌های فناوری واگذار شود، بلکه دولت‌های همه کشورها باید تلاش‌های لازم برای تنظیم درست توسعه و استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی را انجام داده و گروه‌های جامعه مدنی و افرادی که مراقبت‌های بهداشتی دریافت می‌کنند نیز باید در تمامی مراحل توسعه و استفاده از جمله نظارت بر آن مشارکت داشته باشند.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده است که هوش مصنوعی ‌با چالش‌های جدی از جمله جمع‌آوری غیراخلاقی داده‌ها، تهدیدات امنیت سایبری و تقویت جهت‌گیری‌ها یا پخش اطلاعات نادرست همراه است.

او از کشورها خواسته است تا به صورت مؤثر، از ظرفیت آن بهره‌مند شده و همزمان با نظارت دقیق، خطراتش را به حداقل برسانند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا