اخبار سایت

هشدار کنگره:‌ ناسا «نمی‌تواند اجازه بدهد» چین پیش از آمریکا به ماه برسد


فرانک لوکاس، رئیس کمیته علم، فضا و فناوری مجلس نمایندگان آمریکا، با هشدار درباره اینکه حزب کمونیست چین برای آنکه تا سال ۲۰۳۰ روی کره ماه پا بگذارد «فعالانه» به دنبال شرکای بین‌المللی است، گفت: «به همکارانم یادآوری می‌کنم ما تنها کشوری نیستیم که علاقه‌مندیم انسان را به ماه بفرستیم.»

ریچ مک‌کورمک، یکی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده آمریکا، گفت: «بر کسی پوشیده نیست که هدف چین این است که تا سال ۲۰۴۵ در جایگاه رهبران جهانی فضا از آمریکا پیشی بگیرد. ما نمی‌توانیم اجازه‌ بدهیم چنین اتفاقی بیفتد.» و افزود که «پیشگامی» آمریکا در فضا نه‌تنها از اقتصاد آن، بلکه از «فناوری‌هایی که می‌تواند برای بشریت مفید باشد» محافظت می‌کند.  

این نگرانی‌های اعضای کنگره ایالات متحده درحالی مطرح می‌شود که ناسا تاریخ پرتاب ماموریت فرود آرتمیس روی ماه را حدود ۱۲ ماه به تعویق انداخت و به سال ۲۰۲۶ موکول کرد تا به شرکای تجاری خود ازجمله اسپیس ایکس ایلان ماسک برای توسعه این فناوری فرصت بیشتری بدهد.

ماموریت آرتمیس ۲ ناسا قرار است چهار نفر خدمه را بی‌آنکه روی ماه فرود آید دور ماه بگرداند، و انتظار می‌رود آرتمیس ۳ آتی انسان را برای نخستین بار از دهه ۱۹۷۰ روی ماه بازگرداند.

بااینکه ماموریت فرود روی ماه ابتدا برای سال ۲۰۲۵ طراحی شده بود، اکنون تا ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است.  

ناسا طی پستی در ایکس اعلام کرد: «برای آنکه ماموریت‌های آینده آرتمیس با حضور فضانوردان به ماه ایمن باشد، سپتامبر ۲۰۲۵ را برای آرتمیس ۲ و سپتامبر ۲۰۲۶ را برای آرتمیس ۳ درنظر گرفته‌ایم.»

کاترین کورنر از ناسا با اشاره به این اعلامیه در صحبت‌های خود گفت «قصد» این سازمان این است که «پیش از چین روی ماه حضور داشته باشد.»

 

اکنون تعداد فزاینده‌ای از مطالعه‌هایی که سازمان‌هایی در سراسر جهان انجام داده‌اند نشان می‌دهد قطب جنوب ماه منبعی غنی از مواد ارزشمند معدنی و یخ است که می‌تواند اکتشاف و استخراج بیشتری را در فضا برانگیزد.

مقام‌ها ازجمله بیل نلسون، رئیس ناسا، هشدار داده‌اند درصورت شکست آمریکا در ایجاد پایگاه‌های دائمی در سطح ماه، چین ممکن است روی ماه مدعی قلمرو شود.

نلسون سال گذشته هشدار داد که ایالات متحده آمریکا با چین رقابت فضایی دارد و افزود که تنش‌های ژئوپلیتیکی بین این دو کشور روی زمین می‌تواند تا ماه ادامه یابد.

چندین عضو کمیته علم، فضا و فناوری کنگره هشدار دادند دوم شدن در رقابت فضایی با چین ممکن است امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را تهدید کند.

زوئی لوفگرن، نماینده دموکرات کالیفرنیا، گفت: «بگذارید بی‌پرده بگویم:‌ من از آرتمیس حمایت می‌کنم. اما می‌خواهم موفق باشد، به‌ویژه که چین پشت سر ما قرار دارد.»

لوفگرن می‌گوید: «و می‌خواهیم اینجا در این کمیته به تضمین قدرت و پیشروی آرتمیس کمک کنیم و مطمئن شویم که دست در دست شرکایمان در کاوش انسان از ماه و فراتر از آن سرآمد جهان هستیم.»

لوکاس، رئیس کمیته نیز نگرانی‌های مشابهی ابراز کرد و افزود کشوری که اول [روی ماه] فرود می‌آید «این توانایی را دارد که فعالیت‌های قمری آتی را باز و شفاف، یا به شیوه‌ای محدودتر انجام بدهد و برای این کار سابقه‌ای به وجود می‌آورد.»‌

اما مایک گریفین که از سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ مدیر ناسا بود، در سخنان خود گفت «بعید»‌ است که ماموریت‌های آرتمیس طبق جدول زمانی تعیین‌شده به پایان برسد.

گریفین در جلسه استماع گفت: «به‌نظر من برنامه آرتمیس بسیار پیچیده است، قیمتش غیرواقعی است، ایمنی خدمه را به خطر می‌اندازد، خطر تکمیل ماموریتش، اگر موفقیت‌آمیز باشد بسیار بالاست و خیلی بعید است که به‌موقع تمام شود.»

او افزود: «نبود آمریکا و شرکای آن روی ماه در زمانی که دیگران روی ماه هستند پذیرفتنی نیست.»

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا