فناوری های نوین

پژوهشگاه ژنتیک می‌تواند الگوی علمی مناسبی برای کشور سودان باشد



به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالعزیز حسن صالح طاها سفیر سودان ضمن حضور در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از برخی از بخش‌ها و آزمایشگاه های این پژوهشگاه بازدید به عمل آورد. در آغاز این دیدار دکتر جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ضمن ابراز خرسندی از حضور آقای عبدالعزیز حسن صالح طاها در پژوهشگاه ژنتیک گفت: ما در راستای وظایف ذاتی و سازمانی و وظیفه ای که دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دیپلماسی و تعامل علمی که بر عهده دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی گذاشته از تعامل و همکاری های علمی با تمامی کشورها به خصوص کشورهای اسلامی استقبال می کنیم.

محمدی افزود: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نقطه کانونی و مرکز هدایت ICGEB سازمان ملل متحد است و این نقطه مشترک و سایر زمینه های علمی سبب می شود که پروژه های مشترک علمی در زمینه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک با دیگر کشورها تعریف کنیم که دنیا از آن بهره مند شود.

محمدی تصریح کرد: در پاندمی ها و همه گیری بیماری های مختلف که در کشورهای آفریقایی رخ می دهد این پژوهشگاه با ابزار علمی و فناوری‌های حوزه زیست فناوری و ژنتیک می‌تواند همراه و کمک کننده کشور سودان و سایر کشورهای آفریقایی باشد و از دیگر همکاری ها می توان به پروژه های مشترک علمی و تبادل استاد و دانشجو در علم ژنتیک و بیوتکنولوژی اشاره کرد.

رییس پژوهشگاه ژنتیک همچنین اظهار داشت: همکاران ما جزو نخبگان این رشته هستند و در پاندمی هایی مانند ابولا ، زیکا و … می توانند ابزار تشخیص و مقابله با آنها را می توانیم با هم طراحی و تولید کنند.

در ادامه این دیدار، در مورد طرح ها و فناوری های مختلف از جمله طراحی و ساخت کیت های تشخیصی بیماری های دام و کشت چغندر قند مقاوم به ویروس رازومونیا، کشت گیاهان مقاوم به خشکی، کشت زیتون، تحقیقات و پژوهش درباره شناسایی و درمان سرطان و رشته های تحصیلی موجود در پژوهشگاه ژنتیک توضیحاتی داده شد.

سپس عبدالعزیز حسن صالح طاها ضمن ابراز خوشحالی برای حضور در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: مردم سودان کشور ایران را بسیار دوست دارند و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری می تواند الگوی علمی بسیار مناسبی در تاسیس دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برای کشور سودان باشد.

وی با اشاره به قابلیت‌های بسیار زیاد و مزارع فراوان نیشکر در کشور سودان عنوان کرد: این همه پیشرفت و استقلال در زمینه علم بیوتکنولوژی و ژنتیک در ایران و پژوهشگاه ژنتیک شگفت آور است.

وی افزود: کشور سودان نیازمند همکاری علمی در شاخه های درمانی نظیر سرطان، بیماری های عفونی، تبادل استاد و دانشجو و بهره مندی از تجربیات ارزشمند شما در عرصه بین المللی علمی است و ما از آن استقبال می کنیم.

سفیر سودان در پایان گفت: قطعا ما این مساله را با وزارت علوم و معارف کشور سودان در میان خواهیم گذاشت تا در اولین فرصت تفاهمنامه علمی بین وزارت علوم و معارف سودان و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری منعقد و اجرایی شود.

بازدید از بخش های مختلف پژوهشگاه، پایان بخش این دیدار بود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا