فناوری های نوین

ممنوعیت واردات محصولات فناورانه تولیدی در کشور



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه زنده تلویزیونی امروز (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲) اظهار کرد: کلید پیشرفت کشور علم، فناوری و نوآوری است.

وزیر علوم در این برنامه گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دارای ۲۴ دانشگاه در سطح کشور بوده‌ایم، اما در حال حاضر ۲۴۴ دانشگاه داریم و به این معناست که دانشگاه‌ها ۹ برابر شده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی ۱۶۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کردند و هم اکنون ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو داریم که تعداد دانشجویان در مقاطعی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم می‌رسد. تعداد دانشجویان دختر در آن زمان کمتر از ۱۰ هزار نفر و اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و تعداد اعضای هیئت علمی تمام‌وقت ۱۰ هزار نفر و اکنون ۹۰ هزار نفر است، یعنی بیش از ۸ برابر و تعداد اعضای هیئت علمی خانم در این مدت بیش از ۳۰ برابر شده است.

جمهوری اسلامی بن سازه خود را بر اساس علم و فناوری قرار داد

زلفی گل تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ عنوان پارک علم و فناوری در کشور نداشتیم، اما پس از انقلاب اسلامی این آمار به ۵۴ پارک علم و فناوری رسید و همه این آمارها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی بن‌سازه خود را بر اساس علم و فناوری قرار داده و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این زمینه انجام داده است.

استقرار ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور

وزیر علوم اضافه کرد: اکنون ۵۴ پارک علم و فناوری و بیش از ۲۵۰ مرکز رشد در کشور داریم، با توجه به اینکه وزارت علوم مسئول توسعه علم، تحقیقات و فناوری در کشور است بخش فناوری در وزارت علوم پیش از این کمرنگ‌تر از بقیه بخش‌ها دیده شده بود در صورتی که هدف از تولید علم و پژوهش در کشور خلق ثروت و سرمایه از دانش است.

زلفی گل با بیان اینکه معاونت فناوری در وزارت علوم به شکل ویژه و تخصصی مدیریت پارک‌ها و مراکز رشد را برعهده دارد؛ تاکید کرد: پیش از این توسط معاونت پژوهش وزارت علوم انجام می‌شد. با این اقدام توجه ویژه‌ای به بحث نیازمحورکردن پژوهش و تحقیقات و هسته‌های فناور و زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان شد.

وزارت علوم وظیفه زایش و رویش هسته‌های فناور را برعهده دارد

وی موازی‌کاری این معاونت در وزارت علوم را با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری رد کرد و ادامه داد: این دو معاونت مکمل یکدیگر هستند، وزارت علوم وظیفه زایش و رویش هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌پایه را برعهده دارد و پس از آن معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اعطای مجوز دانش‌بنیانی یا با تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر تسهیلات منجر به رشد این شرکت‌ها می‌شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت کلی تا سطح آمادگی فناوری ۵ و ۶ در وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری و بعد تا سطح آمادگی ۹ مورد حمایت معاونت علمی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: اگر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بخواهد پیشرفت همه جانبه کشور را رقم بزند که یقیناً جزو اهدافش است و مقام معظم رهبری هم در قالب فرمایش‌هایشان توجه خاصی به نخبگان، علم، فناوری و مرجعیت علمی داشته اند، راهی جز توجه به جامعه دانشگاهی ندارد، تمام این عوامل نشان دهنده این است که کلان کشور باور دارد که پیشرفت کشور روی علم و فناوری رقم می‌خورد به همین علت در این زمینه سرمایه گذاری‌های خوب و جدی شده است.

پرتاب موجود زنده به فضا دستاورد انقلاب اسلامی است

زلفی گل تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای درمان بیماران از پزشکان فیلیپینی و بنگلادشی در کشور خودمان کمک می‌گرفتیم، اما اکنون به همت دانشمندان و خانواده فرهیخته دانشگاهی نه تنها در کشور پزشک تربیت می‌کنیم، بلکه موجود زنده و ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم که این مهم از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

قطع بند ناف اقتصادی کشور از خام فروشی با اعتماد به دانشگاهیان مقدور است

وزیر علوم با بیان اینکه در بحث‌های مختلف پتروشیمی، نفت، معادن و … از خام فروشی ممانعت کرده ایم و این موضوع هنوز رضایت کننده نیست؛ تاکید کرد: اکنون نیازهای کشور را در داخل تأمین می‌کنیم و حتی صادرات هم انجام می‌دهیم و در تلاش هستیم تا بند ناف اقتصادی را از خام فروشی قطع کنیم که تحقق این امر با اعتماد به دانشگاهیان مقدور است.

لزوم افزایش سهم اعتبار آموزش عالی برای تحقق خلق ثروت

زلفی گل اضافه کرد: تمام پیشرفت‌های کشور را دانشمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رقم زده‌اند، اما بنده اعتقادی دارم که چرا سهم اعتبار آموزش عالی از سهم اعتبار کشور کمتر است؟ وقتی که کشورها بر اساس پیچیدگی‌های اقتصادی درجه بندی می‌شوند و ما هم می‌خواهیم خلق ثروت داشته باشیم و به دنبال افزایش رتبه کشور در پیچیدگی‌های اقتصادی هستیم باید سهم آموزش عالی را از سهم بودجه عمومی کشور ارتقا دهیم تا دانشگاه‌ها به آزمایشگاه‌های مجهز و امکانات بروز دست پیدا کنند.

منافع صنایع را با کارورزی دانشجویان گره بزنیم

وزیر علوم با بیان اینکه باید دانشجویان را برای مهارت محوری در صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی کشور پذیرا باشیم، تاکید کرد: باید منافع صنایع خصوصی با کارورزی دانشجویان گره بخورد. خبرخوب این است که به لطف دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی احکام ویژه‌ای برای آموزش عالی کشور در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده است که در صورت اجرایی شدن اقدامات مبارکی برای آینده آموزش عالی رقم خواهد خورد که تصویب احکام آرزوی ما بود.

۱۵ درصد از اعتبارات هر دانشگاه به پژوهش اختصاص می‌یابد

زلفی گل در پاسخ به این سوال که چه احکام ویژه‌ای برای آموزش عالی کشور در برنامه هفتم توسعه رقم خورده است؟ گفت: اقدام اول این بود که صنایع خصوصی، دولتی و دستگاه‌های اجرایی باید دانشجویان را جهت مهارت محور کردن آموزش به کار بگیرند. اقدام دوم این است که جهت نیاز محور کردن پژوهش وزارت خانه‌های علوم و بهداشت باید برنامه جامع پژوهانه بنویسند تا سازمان برنامه و بودجه معادل ۱۵ درصد از اعتبارات پژوهشی و ۵ درصد از اعتبارات فرهنگی کل دانشگاه‌ها را به دانشگاهیان اختصاص دهد.

افتتاح پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران

وزیر علوم اضافه کرد: اقدام سوم افزایش خوابگاه‌های متاهلی جهت حمایت از قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است و اقدام چهارم افتتاح پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی است که به زودی اتفاق خواهد افتاد.

وارد محصولات تولید شده در کشور ممنوع می‌شود

وزیر علوم تاکید کرد: اقدام پنجم، راه‌اندازی سامانه جریان اقتصادهای نوین است که در راستای آن شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات فناورانه خود را به آن وارد کنند تا محصولاتی که در کشور تولید می‌شوند واردتشان را ممنوع کنیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا