اخبار سایت

آشنایی با برترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال


—————- رپرتاژ آگهی —————–

بازار ارزهای دیجیتال تقریبا 14 سال است که به دنیا معرفی شده و روز به روز در حال بالغ‌تر شدن است. این بالغ شدن باعث شده تا همه روزه نگاه‌های بیشتری به سمت این بازار جذب شود و کاربرد رمزارزها در امور مالی افراد و سازمان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
برای کسب درآمد از این صنعت نیز روش‌های بسیاری وجود دارد که هر یک مزایا و معایب ویژه‌ای دارند و برای دسته مشخصی از افراد مناسب هستند. ماینینگ، سرمایه‌گذاری بلند مدت، استیکینگ، ترید و آربیتراژ پنج مورد از برترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال هستند که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.
 

استخراج ارزهای دیجیتال (Mining)

 

استخراج یا ماینینگ یکی از قدیمی‌ترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال است که در دنیای امروز هم طرفداران بسیاری دارد. با تهیه تجهیزات ماینینگ می‌توانید قدرت هش ماینر خود را در اختیار شبکه بلاک‌چین بگذارید، در تامین امنیت شبکه مشارکت کنید و در ازای این مشارکت، پاداش در قالب رمزارز دریافت کنید.
تا قبل از سال 2016، استخراج بیت کوین یکی از اصلی‌ترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال بود. در جهان امروز هم استخراج ارزهای دیجیتال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، با این تفاوت که دستگاه‌های ماینر نسبت به سال‌های گذشته بسیار ارتقا یافته و امروزه ابر ماینرها با قدرت هش بالا وارد بازی شده‌اند.
بنابراین برای این که بتوانید در دنیای امروز به کسب درآمد واقعی از طریق ماینینگ برسید، لازم است هش ریت بالایی در اختیار داشته باشید تا پس از کسر هزینه‌های جانبی استخراج از درآمد استخراج، در نهایت سود استخراج منفی نشود و بتوانید بازدهی خوبی از آن دریافت کنید.
تهیه تجهیزات استخراج نیز سرمایه اولیه نسبتا بالایی لازم دارد. با این حساب می‌توان گفت کسب درآمد به روش استخراج برای افرادی که سرمایه بالایی دارند اما علم و دانش زیادی برای فعالیت در حیطه معامله‌گری و ترید ندارند، بسیار مناسب است. نکته دیگری که شاید اشاره به آن خالی از لطف نباشد این است که قیمت دستگاه‌های ماینر با قیمت ارزهای دیجیتال ارتباط داشته و با حاکم شدن روند صعودی در قیمت‌ها، دستگاه‌های ماینر نیز گران‌تر می‌شوند.
 

سرمایه گذاری بلند مدت در ارزهای دیجیتال

یکی از مرسوم‌ترین و شاید ساده‌ترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال، هولد کردن رمزارزهاست. سرمایه‌گذاری بلند مدت به این معناست که شما رمزارزهای معتبر بازار همچون بیت‌کوین و اتریوم را در محدوده‌های کف قیمتی خریداری کرده و آن را برای یک بازه زمانی چند ساله درون کیف پول خود نگهداری می‌کنید تا پس از رشدهای قیمتی قابل توجه، زمان فروش آن فرا رسد.
کلمه Hold در زبان انگلیسی به معنای «نگه داشتن» بوده و به همین دلیل است که به سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار ارز دیجیتال اصطلاحا هولد کردن می‌گویند. افرادی که این سبک سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند نیز هولدر (Holder) نامیده می‌شوند.
فرایند خرید و نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول ممکن است در ظاهر بسیار ساده به نظر برسد. اما موضوعی که در این روش سرمایه‌گذاری اهمیت دارد، کنترل احساسات و واکنش نشان دادن به بهترین نحو در شرایط بحرانی بازار است. بیایید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم:
فرض کنید زمانی که قیمت بیت کوین در محدوده 50000 دلار قرار داشته، با هدف سرمایه‌گذاری بلند مدت اقدام به خرید 100 میلیون تومان بیت‌کوین کرده‌اید و حالا پس از گذشت چند ماه قیمت به 25000 دلار می‌رسد و ارزش سرمایه‌گذاری شما نصف می‌شود! در چنین شرایطی چالشی که با آن مواجه خواهید شد، ترسیدن و خروج از بازار است.
در صورتی که وقتی قرار است از استراتژی هولد کردن استفاده کنید، افق زمانی شما باید یک افق چند ساله باشد و نیازی نیست که به نوسان‌های قیمتی کوتاه مدت واکنش نشان دهید!
یکی دیگر از نکاتی که در زمان سرمایه‌گذاری بلند مدت می‌بایست مد نظر قرار دهید، داشتن نقطه ورود مناسب است. به بیان دیگر نباید به بهانه این که هدف شما سرمایه‌گذاری بلند مدت است و قرار نیست به نوسان‌های کوتاه مدت واکنش نشان دهید، در سقف‌های قیمتی وارد موقعیت‌های خرید شوید!
بلکه می‌بایست سعی کنید سرمایه خود را به چند بخش تقسیم کرده و به صورت پله‌ای خرید کنید. به این ترتیب میانگین قیمت خرید شما کاهش یافته و فرایند به سود رسیدن شما سریع‌تر خواهد بود.
نکته دیگری که می‌بایست در نظر داشته باشید این است که از میان 26000 رمزارز موجود در بازار، تنها تعداد معدودی از آن‌ها ارزش هولد کردن دارند. بنابراین زمانی که می‌خواهید سبد سرمایه‌گذاری بلند مدت خود را تشکیل دهید لازم است در تشخیص اعتبار پروژه‌های رمزارزی دقت کافی داشته باشید.
 

استیکینگ ارزهای دیجیتال

 

یکی دیگر از روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال، استیکینگ (Staking) یا سپرده‌گذاری رمزارزهاست که به رمزارزهای اثبات سهام (POS) همچون اتریوم مربوط می‌شود. همانطور که در دنیای واقعی می‌توان با سپرده‌گذاری پول در حساب‌های بانکی بهره دریافت کرد، در دنیای ارز دیجیتال هم می‌توان در ازای سپرده‌گذاری رمزارز در کیف پول‌های ارز دیجیتال، بهره دریافت کرد.
کاربران می‌توانند با استیک کردن یا سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در برخی کیف پول‌‌ها، به یک ویلیدتور (Validator) در بلاک‌چین تبدیل شوند و در تامین امنیت شبکه مشارکت کنند. پاداش این مشارکت در قالب نرخ بهره به ولیدیتورها داده می‌شود. برای مثال اگر رمزارز اتریوم را استیک کنید، نرخ بهره نیز در قالب اتریوم به شما داده می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت که استیکینگ ارزهای دیجیتال نیز نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت است، با این تفاوت که این بار به جای نگهداری رمزارز در کیف پول انتخابی خود، می‌بایست آن را در کیف پول‌هایی که از استیکینگ رمزارز مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند نگهداری کنید تا نرخ بهره نیز مشمول هولد کردن شما بشود.
تفاوت دیگر هولد کردن و استیکینگ نیز در آن است که در زمان هولد کردن ارزهای دیجیتال، چیزی به مقدار دارایی شما اضافه نشده و سود سرمایه‌گذاری زمانی محقق می‌شود که رمزارز خریداری شده، افزایش قیمت داشته باشد. اما در ازای استیکینگ و دریافت نرخ بهره در قالب رمزارز، به اصل موجودی ارز دیجیتال شما نیز اضافه شده و به تبع در ازای افزایش قیمت، سود بالاتری نسبت به هولد کردن به دست می‌آورید.
در حال حاضر اکثر کیف پول‌های معروف و همچنین برخی صرافی‌های ارز دیجیتال قابلیت استیکینگ رمزارزها را به کاربران خود ارائه می‌کنند. برای مثال کیف پول نرم افزاری تراست ولت امکان استیکینگ رمزارزهای سولانا (SOL)، ترون (TRX) و کازماس (ATOM) را برای کاربران خود فراهم کرده است.
 

معامله‌گری ارزهای دیجیتال

 

یکی از جذاب‌ترین و پولسازترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال معامله‌گری یا ترید رمزارزهاست. در این روش فرد براساس نوسان‌های کوتاه مدت یا میان مدت در قیمت، معامله خرید یا فروش ثبت کرده و از این طریق به کسب سود می‌پردازد. برای کسب درآمد به روش ترید لازم است به مفاهیم تحلیل تکنیکال و فاندامنتال کاملا تسلط داشته باشید و بتوانید برای خود یک استراتژی معاملاتی تنظیم کنید.
توجه داشته باشید که در فرایند معامله‌گری و ترید لازم است برای اصول مربوط به مدیریت سرمایه و کنترل هیجانات اهمیت ویژه‌ای قائل شوید. یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند در افزایش بازدهی ترید کاربردی باشد، داشتن واچ لیست ارز دیجیتال و محدود کردن تمرکز به نمودار چند دارایی خاص است.
به این ترتیب می‌توانید تغییرات قیمتی رمزارزهای موجود در واچ لیست خود را زیر نظر بگیرید و در محدوده‌های حمایتی یا مقاومتی، در صورت مشاهده‌ی سیگنال‌های ادامه یا برگشت روند برای ورود به معاملات جدید یا خروج از موقعیت‌های قبلی و سیو سود تصمیم بگیرید.
دقت کنید که در سیستم مدیریت سرمایه خود دنبال سودهای چند صد درصدی در یک ماه نباشید و سعی کنید به طور آهسته اما پیوسته در بازار پیش بروید. در ترید و معامله‌گری سود ماهانه بین 8 درصد الی 20 درصد مقداری معقول است و در صورت ادامه پیدا کردن می‌تواند نتایج غیر قابل باوری برای شما رقم بزند.
 

آربیتراژ ارزهای دیجیتال

استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) یکی از ساده‌ترین، کم‌ریسک‌ترین و کم‌دردسرترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال است که دقت و سرعت عمل بالایی می‌طلبد!
در استراتژی آربیتراژ شما از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال در دو صرافی مختلف اقدام به کسب سود می‌کنید؛ یعنی در صرافی اول یک دارایی رمزارزی را خریداری می‌کنید و در صرافی دوم همان رمزارز را به قیمتی بالاتر می‌فروشید.
گاهی اوقات ممکن است این اختلاف قیمتی بسیار ناچیز باشد اما اگر همین مقدار جزئی در حجم بالا خرید یا فروش شود، تفاوت قابل توجهی رقم می‌زند! برای درک بهتر این موضوع بیاید آربیتراژ کردن را در قالب یک مثال بررسی کنیم:
فرض کنید قیمت اتریوم در صرافی A برابر با 2000 دلار و در صرافی B برابر با 2020 دلار است. در چنین شرایطی اگر در صرافی A اقدام به خرید 10 واحد اتریوم کنید، هزینه خرید شما حدودا 20,000 دلار خواهد شد. حال اگر سریعا موجودی اتریوم خود را به صرافی B منتقل کنید و آن را در قیمت 2020 دلار به فروش برسانید، نقدینگی نهایی شما پس از فروش حدودا 20,200 دلار می‌شود و این یعنی 200 دلار سود در کمتر از چند دقیقه!
کسب درآمد به روش آربیتراژ نیازی به مهارت در زمینه‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نداشته و به همین علت پیچیدگی چندانی ندارد. اما همواره به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید بازدهی آربیتراژ به صفر یا منفی نرسد، لازم است سرعت عمل بالایی در ثبت معاملات و انتقال رمزارز بین دو صرافی داشته باشید.
 

سایر روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال

ماینینگ، هولد، استیکینگ، معامله‌گری و آربیتراژ اصلی‌ترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال هستند که در قسمت‌های قبل هر یک از آن‌ها را به طور جداگانه بررسی کردیم. روش‌های دیگری برای کسب درآمد از صنعت کریپتوکارنسی نیز وجود دارد؛ برای مثال بازی‌ها بلاک‌چینی و پروژه‌های play to earn یکی دیگر از روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال است.
بازی‌های کریپتویی و برنامه‌های پلی تو ارن شرایطی را فراهم کرده‌اند تا کاربران بتوانند با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف بازی، رمزارز دریافت کنند. درآمد حاصل از بازی‌های کریپتویی رایگان معمولا مقادیر قابل توجهی را دربرنمی‌گیرد اما اگر به طور مستمر ادامه پیدا کند می‌تواند گزینه بی دردسری برای دریافت ارزهای دیجیتال به صورت رایگان باشد.
ایردراپ ارز دیجیتال نیز یکی دیگر از روش‌های دریافت رایگان ارز دیجیتال است. گاهی اوقات صاحبان شرکت‌های بلاک‌چینی با هدف معارفه و بازاریابی پروژه‌های خود در میان جامعه ارزهای دیجیتال، رمزارز مشخصی را به صورت رایگان به آدرس کیف پول کاربران واریز می‌کنند.
آموزش، تولید محتوا و ارائه مشاوره‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی دیگر روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال است که نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه نداشته و تنها می‌بایست علم و دانش خود را عمیق کنید و همواره نسبت به جدیدترین رویدادهای بازار آپدیت باشید.
 

کدام روش کسب درآمد برای من مناسب است؟

اگر سرمایه بالایی در اختیار دارید، اما وقت کافی برای آموزش دیدن و نشستن پای بازار ندارید می‌توانید با تهیه تجهیزات ماینینگ به استخراج رمزارزها مشغول شوید و از این طریق از بازار کریپتو کسب درآمد کنید. توجه داشته باشید که قبل از هر گونه اقدام برای تهیه ماینر و تجهیزات جانبی، از یک مشاور متخصص در زمینه استخراج رمزارزها کمک بگیرید.
اگر سرمایه بالایی دارید، فرد با دقتی هستید و در انجام کارها سرعت عمل خوبی نشان می‌دهید می‌توانید رمزارزهایی که حجم معاملاتی بالایی دارند را در صرافی‌های مختلف آربیتراژ کنید.
اگر به حوزه معامله‌گری و ترید علاقمند هستید، خود کنترل‌گری روانی بالایی دارید و فردی منضبط و صبور هستید می‌توانید با آموزش صحیح تحلیل تکنیکال و اصول مدیریت سرمایه در مسیر معامله‌گری روزانه قدم بردارید.
یکی از موضوعاتی که در داشتن عملکرد بهتر در ترید به شما کمک می‌کند، فعالیت در حساب دمو (آزمایشی) است. صرافی او ام پی فینکس یکی از برترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است که امکان استفاده از حساب دموی ارز دیجیتال با سرمایه مجازی 100 میلیون تومان را برای کاربران فراهم کرده است.
سرمایه‌گذاری بلند مدت نیز روشی است که تقریبا برای تمام افراد با هر مقدار سرمایه اولیه مناسب است. کافیست به کمک یک کارشناس ارز دیجیتال، معتبرترین پروژه‌های رمزارزی را شناسایی کرده و در ریزش‌های قیمت برای ورود به موقعیت‌های خرید اقدام کنید.

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا