اخبار سایت

آموزش: چگونه هنگام دانلود نرم‌افزار ایمن بمانیم


دنیای دیجیتال مملو از اپلیکیشن های موبایل است. اپ استور و پلی استور روی هم بیش از 8.9 میلیون برنامه را ارائه می دهند که اکثر آنها رایگان هستند.

تنها با چند ضربه و یک فرمان ساده نصب، می‌توانید به سرعت در فعالیت‌هایی مانند اشتراک‌گذاری عکس، مدیریت هزینه‌ها، ردیابی تناسب اندام، یادگیری زبان جدید و موارد دیگر شرکت کنید. با این حال، دستگاه‌های تلفن همراه می‌توانند در معرض بدافزار قرار بگیرند، که خطر قابل‌توجهی برای داده‌های شخصی و حتی اطلاعات حساس کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند.

گاهی اوقات، اجرای اقدامات احتیاطی اولیه می تواند عوامل تهدید را از دسترسی باز دارد، داده هایی که در غیر این صورت ممکن است در معرض سرقت از طریق بدافزار قرار گیرند. چند راه وجود دارد که می‌توانید مطمئن شوید که نرم‌افزار را از منبع اصلی یا یک مخزن مطمئن دانلود کرده اید.

به تبلیغاتی که در صفحه موتور جستجو وجود دارند اعتماد نکنید
تبلیغات جستجوی مخرب علاوه بر روش های کلاسیک دیگر مانند ایمیل های جعلی، تبلیغات در سایر محتوای وب، شبکه های اجتماعی وغیره تنها راهی است که هکرها می توانند شما را فریب دهند تا نرم افزارهای مخرب را نصب کنید.

یک راه ساده برای جلوگیری از پیوندهای دانلود کلاهبرداری که در نتایج موتورهای جستجو هستند وجود دارد: روی هر چیزی که می‌گوید «Sponsored» یا «Ad» کلیک نکنید. اینها نتایج حاصل از شرکت‌هایی هستند که برای قرار گرفتن در بالای نتیجه جستجوی خاص پول پرداخت می‌کنند.

گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو در تأیید این پیوندها عالی نیستند، بنابراین پیوندهای حمایت شده می تواند شما را به بدافزار سوق دهد.

فروشگاه برنامه های معتبر را بررسی کنید
مایکروسافت ویندوز از هنگام ویندوز 8 تا به حال فروشگاه برنامه های خود را داشته است که اکنون به نام مایکروسافت استور شناخته می شود. مک اپ استور نیز در سال 2011 معرفی شد. اگر می خواهید یک برنامه محبوب را در رایانه شخصی ویندوز یا مک خود بارگیری کنید از فروشگاه معتبر برنامه اینکار را کنید.

اپ استورهای رسمی ویندوز و macOS عموما امن ترین مکان ها برای یافتن و نصب نرم افزار برای رایانه شما هستند. مایکروسافت خط‌مشی‌ها و بررسی‌های خودکاری دارد که برای جلوگیری از نمایش بدافزارها و سایر نرم‌افزارهای مخرب در فروشگاه مایکروسافت ویندوز طراحی شده‌اند و اپل نیز الزامات سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه دارد.

قبل از دانلود فایل ها را برای ویروس اسکن کنید
یک قدمی که همیشه باید قبل از دانلود هر برنامه ای بردارید این است که آن را برای وجود ویروس اسکن کنید. اکثر نرم‌افزارهای ضد ویروس اگر روی فایلی که می‌خواهید دانلود کنید کلیک راست کنید به شما امکان می‌دهند فایل‌ها را برای اهداف مخرب اسکن کنید. اگر فایلی را قبل از اسکن ویروس دانلود کرده اید، تا زمانی که از تمیز بودن آن مطمئن نشده اید، آن را باز یا اجرا نکنید.

به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، نرم افزار آنتی ویروس خود را پس از دانلود فایل اجرا کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیزی داده های شما را نمی دزدد.
 

به پسوند فایل ها توجه کنید
علاوه بر اسکن کردن فایل ها قبل از دانلود یا اجرای آنها، به پسوند فایل یعنی حروفی که بعد از نام فایل آمده نیز توجه کنید. کیسی شول، کارشناس اینترنت می‌گوید: «فایل‌های اجرایی مانند .exe یا .scr اغلب خطرناک در نظر گرفته می‌شوند و باید از آنها اجتناب کرد.»

اگر فایلی را با یکی از پسوندهای بالا از وب‌سایتی که به آن اعتماد دارید یا یک مخاطب شناخته شده دانلود کرده‌اید، ابتدا حتماً آن را اسکن کنید تا مطمئن شوید که تهدیدی نیست.

به مجوزهای برنامه توجه کنید
بسیاری از برنامه‌ها مجوزهای خاصی مانند دسترسی به دوربین برای گرفتن عکس، گالری برای ویرایش رسانه یا لیست مخاطبین شما برای برقراری تماس را در دستگاه درخواست می‌کنند.

مجوزهای رایج درخواست شده توسط برنامه ها شامل دسترسی به موارد زیر است:
– مخاطب
– گالری عکس
– موقعیت
– تقویم
– تاریخچه مرور
– میکروفون
– دوربین
– ذخیره سازی
– تماس

در حالی که بسیاری از برنامه ها به طور قانونی به این مجوزها برای عملکرد صحیح نیاز دارند، برخی ممکن است از این حقوق دسترسی سوء استفاده کنند. به عنوان مثال، یک برنامه مخرب ممکن است درخواست دسترسی به ایمیل ها یا پیام های متنی شما را داشته باشد و داده های ارزشمندی را استخراج کند.

بنابراین، هر زمان که یک برنامه هر نوع مجوزی را درخواست کرد، احتیاط کنید. اطمینان حاصل کنید که برنامه قابل اعتماد است و آیا مجوزهایی که درخواست می کند خطرات احتمالی دارد یا خیر. به ویژه، مجوزهای مربوط به دوربین، میکروفون، سابقه مرور و مخاطبین باید با احتیاط انجام شود.

از دستگاه خود در چندین مکان پشتیبان تهیه کنید
محافظت از فایل‌ها، عکس‌ها و داده‌های خود از دستگاه نسخه پشتیبان تهیه کنید. انواع خاصی از ویروس‌ها و بدافزارها می‌توانند دستگاه‌های شما را طوری بلااستفاده کنند که دسترسی به هر چیزی غیرممکن می شود.

اگر طعمه یک ویروس شدید، دستگاه خود را ریست کرده و نسخه پشتیبان را بازیابی کنید تا از سرقت اطلاعات توسط هکرها جلوگیری شود.

نظرات کاربران را بررسی کنید
چه در حال خرید یک جفت کفش جدید باشید چه انتخاب یک برنامه آنتی ویروس، نگاه به نظرات ضروری است.

خوشبختانه، بسیاری از اپ استورهای معروف این فرصت را در اختیار کاربران قرار می دهند تا برنامه هایی را که نصب کرده اند بررسی و تجربیات خود را چه مثبت و چه منفی به اشتراک بگذارند. این بررسی‌ها به‌عنوان بینش‌های ارزشمندی عمل می‌کنند که می‌توانند تصمیم شما را در مورد اعطای دسترسی یک برنامه به دستگاه شما تحت تأثیر قرار دهند.

اگر با برنامه‌ای مواجه می‌شوید که عمدتاً نظرات منفی دارد، ممکن است مشکلاتی در طراحی، مدیریت داده‌ها، مصرف باتری، مجوزها یا سایر جنبه‌های مربوط به آن داشته باشد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که حتی اگر برنامه ای عمدتاً نظرات مثبتی داشته باشد، این امر ایمنی کامل را تضمین نمی کند. برخی از توسعه‌دهندگان در پنهان‌سازی فعالیت‌های غیرقانونی ماهر هستند و شناسایی هر گونه تخلف توسط کارشناسان امنیت سایبری زمان قابل توجهی می‌برد.

 

به تعداد دانلودها توجه داشته باشید
بسیاری از برنامه های امن و ارزشمند با دانلود محدود وجود دارد که اغلب به دلیل جدید بودن یا عدم شناسایی گسترده است. با این حال، این تعداد دانلود کمتر نیز می تواند نگرانی هایی را ایجاد کند.

هنگامی که یک برنامه توسط پایگاه کاربر قابل توجهی استفاده و بررسی نشده باشد، پیش بینی رفتار آن پس از نصب بر روی دستگاه دشوار است. بنابراین اگر نصب و بررسی‌های کمی در مورد یک برنامه وجود دارد بهتر است چند هفته صبر کنید و پس از اینکه کاربران و بازخوردهای بیشتری به دست آورد، دوباره آن را مرور کنید.

 مراقب عملکرد و رفتار دستگاه خود باشید
اگر برنامه‌ای را دانلود کرده‌ و متوجه رفتار غیرعادی دستگاه خود شده‌اید، این احتمال وجود دارد که با چیز مخربی روبرو شده باشید.

به عنوان مثال، اگر مشاهده کردید که باتری دستگاه شما پس از نصب یک برنامه خاص به طور قابل توجهی سریعتر از حد معمول تخلیه می شود، ممکن است نشان دهنده این باشد که برنامه بدافزاری مانند نرم افزار جاسوسی را معرفی کرده است که به طور مداوم کار و عمر باتری را مصرف می کند.

علاوه بر این، یک برنامه مخرب می تواند منجر به بدتر شدن عملکرد دستگاه و خرابی شود. اگر این مشکلات تنها پس از بارگیری یک برنامه خاص شروع شود، ممکن است خود آن برنامه مقصر باشد.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از برنامه‌های قانونی، به‌ویژه آن‌هایی که به عملکرد ثابت پس‌زمینه نیاز دارند، ممکن است به منابع انرژی قابل توجهی نیز نیاز داشته باشند.

منبع: فارس

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا