اخبار سایت

چاقی چگونه بر تغییرات آب و هوایی تأثیر می‌گذارد؟


به نظر می‌رسد بعد دیگری وجود دارد که اکثر مردم به آن توجهی ندارند; چاقی در حدود ۱.۶ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط فعالیت‌های انسانی را در بر می‌گیرد. اما در ۳ دسامبر ۲۰۲۳، موضوع سلامت در دستور کار بیست و هشتمین کنفرانس احزاب (COP28)، در اکسپوسیتی دبی، در امارات متحده عربی قرار داشت. 

العین نیوز در حاشیه این کنفرانس با دکتر سارا سلیمان، سرپرست تیم کاری سازمان جهانی چاقی در خاورمیانه و شمال آفریقا گفتگو کرد که متن گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

مردم ممکن است در مورد رابطه بین چاقی و تغییرات آب و هوا تعجب کنند. چگونه می‌توانید آن را توضیح دهید؟
رابطه بین چاقی و تغییرات آب و هوایی بسیار در هم تنیده است. تغییرات آب و هوایی به طور مستقیم و منفی بر محیط طبیعی بسیاری از گیاهان و جانوران تأثیر می‌گذارد و همچنین بر دسترسی افراد به غذای سالم در جوامع مختلف نیز اثرگذار است. این باعث می‌شود بسیاری از افراد به غذاهای بسیار پر کالری عادت کرده و به آن وابسته شوند.

بعلاوه؛ چاقی منجر به افزایش مصرف مواد غذایی توسط افراد مبتلا می‌شود که به مرور زمان چاقی را به یک سندرم تبدیل می‌کند.

چاقی بیماری است که افراد را در معرض خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا، گرفتگی عروق و سکته قرار می‌دهد.

چرا سرمایه گذاری در مبارزه سازگار با آب و هوا علیه چاقی ضروری است؟
درمان چاقی نیازمند منابع مالی است و این امر مستلزم سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در زمینه‌های پیشگیری از چاقی و همچنین درمان پیامدهای آن است. بنابراین، ما معتقدیم که بهتر است کشورها و سیستم‌های بهداشتی برای رسیدگی به عللی که منجر به چاقی می‌شوند، تلاش کنند. افرادی که از چاقی رنج می‌برند، محصولات غذایی بیشتری مصرف می‌کنند که بار بیشتری بر محیط‌زیست وارد می‌کند. علاوه بر این، مایلیم به این نکته اشاره کنیم که افرادی که از چاقی رنج می‌برند، حتی در فواصل نزدیک، بیشتر به وسایل حمل و نقل پر انرژی متکی هستند و ارتباط مستقیم بین افزایش وزن و مصرف سوخت را در همه وسایل نقلیه مانند هواپیما، قطارها و ماشین‌ها از دست نمی‌دهیم.

امارات متحده عربی در قرار دادن روز سلامت در دستور کار خود بی‌نظیر است. چگونه به نظر شما این فرصتی ایده‌آل برای طرح موضوع چاقی در زمینه تغییرات آب و هوایی است؟
ما موفقیت بزرگ COP28 را به امارات متحده عربی تبریک می‌گوییم، رویدادی که بیشترین حضور را داشته است. راه‌اندازی اولین روز سلامت در این کنفرانس نشان می‌دهد که کشورهای منطقه با چه جدیتی به چالش‌های درهم تنیده سلامت و تغییرات آب و هوایی رسیدگی می‌کنند. ما می‌دانیم که چاقی جنبه‌ای از سلامتی است که فشار قابل توجهی بر مراقبت‌های بهداشتی و افرادی که از آن رنج می‌برند وارد می‌کند. به همین دلیل، زمانی که از تغییرات آب و هوا و سلامت صحبت می‌کنیم باید به آن توجه کرد. چاقی همانطور که در پاسخ قبلی توضیح دادیم بر محیط‌زیست تأثیر منفی می‌گذارد که با تاثیر منفی بر روی دسترسی به غذاهای سالم، افراد چاق را مجبور می‌کند به غذاهای پرکالری اعتماد کنند.

 

چاقی همچنین بر تغییرات آب و هوایی تأثیر می‌گذارد. ممکن است توضیح دهید که چگونه تغییرات آب و هوایی بر محیط طبیعی بسیاری از گیاهان و جانوران تأثیر می‌گذارد؟ 
این امر فرآیند دستیابی به غذاهای سالم را پیچیده می‌کند و باعث می‌شود افراد تمایل بیشتری به خرید مواد غذایی و محصولات ناسالم و پر کالری داشته باشند.

شما کمپین چاقی را به عنوان بخشی از اقدام اقلیمی راه‌اندازی کردید، می‌توانید در این مورد به ما بگویید؟
همانطور که قبلاً اشاره کردم چاقی و تغییرات آب و هوایی کاملاً در هم تنیده هستند. ما باید با چاقی به عنوان یک بیماری تهدیدکننده زندگی رفتار کنیم که بار سنگینی را بر رفاه جوامع و کره زمین تحمیل می‌کند.

حمایت از دولت‌ها و رهبران جهان برای گام‌های عملی مانند فراهم کردن سالن‌های ورزشی ایمن و رایگان و مناطق ورزشی برای جوامع در حال توسعه، تضمین می‌کند که آن‌ها انتخاب‌های سالمی دارند. علاوه بر این، افزایش آگاهی در جوامع عمومی و بهداشتی در مورد خطرات چاقی و نحوه مدیریت بهتر علل و علائم آن، تضمین می‌کند که افراد در معرض خطر فرصت‌های بهتری برای رهبری یک سبک زندگی سالم خواهند داشت.

پیام شما به رهبران جهان در COP28 چیست؟
در گذشته تصور می‌شد چاقی یک انتخاب سبک زندگی است. اکنون، ما می‌دانیم که چاقی یک انتخاب سبک زندگی نیست، بلکه یک بیماری است که به دلایل ژنتیکی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما همچنین شاهد نرخ بالاتر چاقی در مناطق در حال توسعه هستیم که در آن غذاهای ناسالم با قیمت کمتری نسبت به غذاهای سالم در دسترس هستند.

بنابراین، امروز از رهبران جهانی می‌خواهیم تا تلاش‌های جدی برای رسیدگی به علل چاقی انجام دهند، قبل از اینکه آن‌ها به باری برای افراد، بخش مراقبت‌های بهداشتی و کره زمین تبدیل شوند. ما معتقدیم که جوامعی که مسیرهای پیاده‌روی ایمن، سالن‌های ورزشی و مناطق ورزشی رایگان برای کودکان و بزرگسالان و دسترسی به غذاهای مقرون‌به‌صرفه و سالم فراهم می‌کنند، می‌توانند به جوامع کمک کنند تا از چاقی دوری کنند و سبک زندگی سالمی داشته باشند. همچنین، ما معتقدیم که مقابله با چاقی نیازمند تلاش مشترکی است که باید از طریق دولت‌ها، بخش مراقبت‌های بهداشتی و موسسات آموزشی انجام شود. کارهای زیادی برای مقابله با چاقی وجود دارد، اما ما معتقدیم که اگر همه با هم کار کنیم، می‌توانیم پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته باشیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا