اخبار سایت

کشف پروتئینی که «کلید مرگ» سلول‌های سرطانی را فعال می‌کند



دانشمندان مرکز سرطان یوسی دیویس در کالیفرنیا پروتئینی را روی گیرنده سی‌دی‌۹۵ (CD95) شناسایی کرده‌اند که می‌تواند سلول  سرطانی را «تنظیم و برنامه‌ریزی کند» تا بمیرد.

گیرنده در واقع پروتئینی در سلول است که پیام‌ها را می‌گیرد و منتقل می‌کند.

به گفته دانشمندان مرکز سرطان یوسی دیویس، گیرنده‌های سی‌دی‌۹۵ «گیرنده‌های مرگ» نیز نام گرفته‌اند زیرا پیامی می‌فرستند که سبب می‌شود سلول‌های سرطانی «خودشان را نابود کنند».

متخصصان امیدوارند که داروهای آتی سرطان بتوانند فعالیت این گیرنده‌های سی‌دی‌۹۵ را تقویت کنند تا روش درمانی جدیدی مقابل تومورهای سرطانی خلق کنند.

روش‌های ایمنی‌درمانی برای گروهی از بیماران امیدبخش بوده است اما مقابل بسیاری از گونه‌های سرطان اثربخشی محدودی دارد.

این «کلید مرگ» می‌تواند سلول‌های تومور را از بین ببرد و در عین حال کمک می‌کند ایمنی‌درمانی اثربخش‌تر شود‌.

تاکنون، هیچ‌کدام از داروهای تقویت‌کننده پروتئین سی‌دی‌۹۵ به مرحله آزمایش‌های بالینی نرسیده‌اند، اما

دکتر جوگندر توشیر سینگ، استاد میکروب‌شناسی پزشکی و ایمنی‌‌شناسی و نویسنده ارشد این پژوهش، به فاکس نیوز گفت: «به‌رغم موفقیت‌های بسیار در حوزه ایمنی‌درمانی سرطان، به گیرنده‌های سی‌دی‌۹۵ توجه چندانی نشده بود، بیشتر به‌دلیل نگرانی از اثر سوئی که ممکن است روی سلول‌های تی سیستم ایمنی داشته باشد.»

به گفته پژوهشگران، آن‌ها در این تحقیق به داده‌های بالینی محدودی دسترسی داشتند. اما سینگ اشاره کرد که پژوهشگران سرطان اکنون می‌توانند نمونه‌های تومور را از آزمایش‌های بالینی جمع‌آوری کنند و با توجه به این یافته‌ها، تحلیل و بررسی جدیدی داشته باشند.

او در ادامه افزود به‌دلیل ایمنی‌درمانی و سایر روش‌های درمانی هدفمند، آمار کلی مرگ‌و‌میر در اثر ابتلا به سرطان در دهه‌های اخیر به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

این پژوهشگر با اشاره به پژوهش‌های جاری در حوزه سرطان، گفت موفقیت بعدی فقط به اندازه یک آزمایش با ما فاصله دارد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا