دانش و علم

آخرین وضعیت رتبه علمی ایران در ۲ نمایه بین المللی



صمد نژاد ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شیب رشد علمی ایران رو به کاهش هست، گفت: خیر این موضوع درست نیست. شیب رشد کاهش نیافته است. ما همچنان رشد علمی را داریم البته به صورت نمایی نیست اما بصورت لاک پشتی بالا می‌رود و با برنامه‌هایی که دکتر زلفی گل و وزارت علوم در دستور کار دارد، پیش بینی ما این است که طی یکی دو سال آینده به رشد قبلی برسیم.

قائل بر این نیستیم که رشد علمی ایران کاهش یافته است

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: ما همچنان افزایش مقاله را داریم منتها اگر در سال‌های اخیر سالیانه چند هزار مقاله به چاپ می‌رسید اما در حال حاضر این عدد به چند صد تا کاهش یافته است. ما قائل بر این نیستیم که رشد علمی کاهش یافته است.

اصلاح آئین نامه پژوهانه اساتید در دستور کار وزارت علوم

نژادابراهیمی راه اندازی دوره‌های پسادکتری و حمایت از این دوره‌ها از طریق صندوق شورای عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) را یکی از برنامه‌های وزارت علوم در راستای افزایش رشد علمی برشمرد و گفت: اصلاح آئین نامه پژوهانه و افزایش پژوهانه اساتید یکی دیگر از برنامه‌های در دستور کار است.

بودجه تجهیزات آزمایشگاهی به زودی به دانشگاه‌ها واریز می‌شود

وی ادامه داد: همچنین نوسازی، بهسازی و تخصیص بودجه تجهیزات آزمایشگاهی یکی دیگر از برنامه‌های مهم وزارتخانه به شمار می‌رود که خوشبختانه ۱۰۰ میلیون یورو به این امر تخصیص یافته و به زودی به دانشگاه‌ها واریز می‌شود.

حمایت و شناسایی اساتید برجسته / حمایت ۱۰۰ و ۵۰ میلیون تومانی از دانشمندان

این مقام مسئول وزارت علوم اصلاح آئین نامه تشویق مقالات و شناسایی و حمایت از دانشمندان برجسته، دانشمندان یک درصد، دو درصد و دانشمندان حوزه علوم انسانی را از برنامه‌های دیگر وزارت علوم نام برد و گفت: در همین رابطه بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ استاد شناسایی و در قالب پژوهانه مورد حمایت قرار گرفته اند.

حمایت مالی از اساتید جوانی که در ۵ سال اخیر استخدام شدند

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: همچنین از اساتید جوانی که در ۵ سال اخیر استخدام شده اند، حمایت مالی (پژوهانه) صورت گرفته است به طوری که به اساتید حوزه تجربی تا ۱۰۰ میلیون و اساتید علوم انسانی تا ۵۰ میلیون تومان حمایت شده اند که فروردین امسال اولین پرداختی‌ها صورت گرفت.

سقوط یک پله‌ای در نظام رتبه بندی وب آو ساینس

وی با اشاره به اینکه رتبه علمی ایران در نظام رتبه بندی اسکوپوس در جایگاه پانزدهم قرار دارد، گفت: در نظام رتبه بندی وب آو ساینس یک رتبه سقوط داشتیم و از ۱۵ به جایگاه شانزدهم رسیدیم که یکی از علت‌های آن وجود تحریم هاست و برخی نشریه‌ها به علت تحریم‌ها، می‌گویند امکان چاپ مقاله از ایران را ندارند و به این دلیل حوزه‌های چاپ مقاله برای ما محدود می‌شود.

در ۲ سال اخیر ۴۰ نشریه ایرانی نمایه بین المللی شد

نژادابراهیمی با بیان این مطلب که کمیسیون نشریات وزارت علوم هزار و ۵۰۰ نشریه را حمایت می‌کند، گفت: ۶۰ هزار مقاله سالیانه در کشور به چاپ می‌رسد که خیلی از این مقاله‌ها نمایه بین المللی نیستند و ما افزایش کیفیت نشریات داخلی و نمایه سازی آنها را در دستور کار داریم. البته در همین دو سال گذشته ۴۰ نشریه ما نمایه بین المللی گرفته است.

وضعیت رتبه علمی ایران در مقایسه با ترکیه و عربستان

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه جایگاه علمی ایران نسبت به ترکیه و عربستان چگونه است، گفت: در حال حاضر ایران در اسکوپوس نسبت به ترکیه فاصله چند هزار مقاله‌ای داریم و فکر می‌کنم تا چند سال آینده ترکیه نمی‌تواند جایگاه ما را کسب کند اما فاصله ایران نسبت به رتبه بالای خود یعنی کشور برزیل فاصله چند هزار مقاله‌ای (۳۰ هزار مقاله) دارد و رسیدن به رتبه ۱۴ برای ما بسیار سخت است.

نژادابراهیمی گفت: در اسکوپوس ایران ۷۸ هزار مقاله و ترکیه نزدیک به ۷۰ هزار مقاله دارد.

وی با اشاره به اینکه در نظام رتبه بندی وب آوساینس ترکیه جایگاه بهتری نسبت به ایران دارد، گفت: عربستان نیز از سال ۲۰۱۹ رشد شتاب گونه نمایی پیدا کرده است. در حال حاضر تعداد مقالات ایران در ۲۰۲۲ در نمایه وب آن ساینس ۶۳ هزار مقاله و ترکیه ۶۶ هزار و ۹۰۰ مقاله است و یک پله از ترکیه پایین‌تر هستیم‌.

نژادابراهیمی بیان کرد: کشور عربستان ۵۵ هزار مقاله در ۲۰۲۲ به چاپ رسانده است و با ایران ۸ هزار مقاله فاصله دارد و ۳-۴ رتبه از ما پایین‌تر است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا