اخبار سایت

دانشمندان از تشخیص بیماری پارکینسون با کمک هوش مصنوعی خبر دادند



پارکینسون یک اختلال مخرب و درازمدت دستگاه عصبی مرکزی است که عمدتا سیستم حرکتی بدن انسان را مختل می‌کند. این بیماری عصبی در حال گسترش در جهان است.

به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، تیمی از محققان بیمارستان چشم «مورفیلدز» لندن و موسسه چشم‌پزشکی دانشگاه کالج لندن از هوش مصنوعی برای بررسی مجموعه داده‌ها و نشانگرهای شبکیه چشم استفاده کرده‌اند.

این فرآیند تفاوت‌های فیزیکی میان چشم افراد مبتلا به پارکینسون و افراد عاری از این بیماری را نشان داده است.

دانشمندان داده‌های یک نوع اسکن سه بعدی به نام توموگرافی همدوسی نوری (OCT) که تصویری با جزئیات بالا را از سطح مقطع شبکیه تولید می‌کند مورد مطالعه قرار دادند.

این داده‌ها متعلق به ۱۵۴هزار و ۸۳۰ بیمار بالاتر از ۴۰ سال بوده که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به بیمارستان‌های چشم در لندن مراجعه کرده‌اند.

این فرایند با استفاده از داده‌های یک پایگاه پزشکی که روی بیش از ۶۷هزار داوطلب سالم بین ۴۰ تا ۶۹ سال انجام شده نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

در نتیجه محققان دریافتند که افراد مبتلا به پارکینسون دارای لایه پلکسی شکل داخلی، سلول گانگلیونی و لایه هسته‌ای داخلی نازکتر هستند.

توموگرافی همدوسی نوری که به طور گسترده توسط چشم‌پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای نظارت بر سلامت چشم مفید است، زیرا لایه‌هایی از بافت‌های زیر سطح پوست را تصویربرداری می‌کند.

به باور محققان ارزیابی این لایه‌ها قبل از بروز علائم پارکینسون می‌تواند به تشخیص زودتر این بیماری کمک کند.

 


 

تاثیر بزرگ بر سلامت عموم




زیگفرید واگنر، محقق بالینی در بیمارستان مورفیلدز و پژوهشگر موسسه چشم‌پزشکی دانشگاه کالج لندن گفت: «من همچنان از دید آنچه با اسکن چشم کشف می‌کنیم شگفت‌زده‌ام.»

او در ادامه افزود: «پیدا کردن علائم شماری از بیماری‌ها قبل از ظهور آن به این معنی است که در آینده، افراد می‌توانند برای جلوگیری از بروز برخی از بیماری‌ها فرصتی برای ایجاد تغییرات در سبک زندگی خود را داشته باشند و پزشکان نیز می‌توانند تاثیر اختلالات عصبی غیرقابل برگشت را به تاخیر بیندازند.»

لوئیزا ویکهام، مدیر پزشکی بیمارستان مورفیلدز، گفت استفاده از تصویربرداری در سطحی گسترده‌تر در آینده می‌تواند «تاثیر بزرگی بر سلامت عموم» داشته باشد.

او افزود: «اسکن‌های توموگرافی همدوسی نوری نسبت به اسکن‌های مغز بیشتر مقیاس‌پذیر، غیرتهاجمی‌، کم‌هزینه‌ و سریع‌ هستند».

یافته‌های این پروژه در مجله پزشکی «آکادمی نورولوژی آمریکا» منتشر شده است.

کلر بیل، مدیر تحقیقات سازمان پارکینسون بریتانیا گفت: «زود دست به کار شدن برای جلوگیری از تخریب سلول‌های ارزشمند مغز، کلید پیشگیری از این بیماری است. و از آنجایی که اسکن‌های چشمی که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته‌اند غیر تهاجمی بوده و قابل دسترس هستند به راحتی می‌توان این فرایند را وارد سیستم سازمان بهداشت ملی بریتانیا کرد.»

بیمارستان چشم مورفیلد می‌گوید داده‌های اسکن چشم پیش از این نشانه‌هایی از سایر بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس و اسکیزوفرنی را نشان داده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا