فناوری های نوین

پروژه‌های تحقیق و توسعه اعتبار مالیاتی می‌گیرند



رضا اسدی فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با هدف جهت دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان و براساس ماده ۱۱ قانون جهش شرکت‌های دانش بنیان و غیر دانش بنیان می‌توانند برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای خود از اعتبار مالیاتی استفاده کنند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: براساس این ماده قانونی، معادل هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتهای دارای پروانه بهره برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذیربط اعطا خواهد شد و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

اسدی فر ضمن بیان این مطلب که سال ۱۴۰۲ اولین سال اجرای این برنامه است، خاطرنشان کرد: در همین رابطه امسال دو فراخوان یکی در تیر ماه و دیگری در آبان ماه اعلام کردیم که براساس این دو فراخوان شرکت‌ها می‌توانستند پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای خود را که شروعش سال ۱۴۰۲ است، به ما اعلام کنند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: پس از اعلام فراخوان، شرکت‌ها هزینه‌های تخمینی خود را بابت پروژه‌ها به ما اعلام کردند و ما نوآورانه و فناورانه بودن پروژه‌ها، مورد قبول بودن هزینه‌ها و اینکه در سرفصل‌های قابل قبول اعتبار مالیاتی قرار دارند را تأیید و یا رد خواهیم کرد البته هزینه دقیق پروژه بعد از هزینه کرد دقیقاً مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از تاییدیه نهایی به شرکت‌ها اعلام خواهیم کرد که این عنوان پروژه مورد قبول است و هم سرفصل‌ها مشمول تحقیق و توسعه است و شرکت‌ها پروژه را اجرایی و اسناد هزینه‌ای را به ما گزارش می‌دهند و ما بررسی می‌کنیم، اگر تأیید شد به سازمان امور مالیاتی می‌زنیم و اعلام می‌کنیم که این شرکت این میزان هزینه کرده و آن هزینه از مالیات قطعی شرکت کسر شود.

اسدی فر با اعلام اینکه ١٠٣٩ پروژه از ۳۹۰ شرکت که ۶۰ درصد دانش بنیان و ۴۰ درصد غیر دانش بنیان هستند، پذیرفته شده است، تصریح کرد: البته تعداد پروژه‌های بررسی شده در مجموع ۲ برابرتعداد پروژه‌های پذیرفته شده است. در مجموع برای ١٠٣٩ پروژه، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی (برای فراخوان تیرماه) در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: پروژه‌های دریافتی مربوط به فراخوان آبان ماه در حال ارزیابی است و فکر می‌کنم حدود ۳۰۰ شرکت در این فراخوان به مجموع پروژه‌ها اضافه شوند و پیش بینی ما این است که ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی برای این تعداد پروژه در نظر گرفته شود.

وی در پایان اعلام کرد که در سال اول اجرای برنامه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، بین ۴ تا ۵ همت پروژه R&D یا تحقیق و توسعه از این محل خواهیم داشت.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا