اخبار سایت

این شش هورمون می‌توانند زندگی شما را تغییر دهند!



دیوید جی پی فیلیپس، نویسنده و مدرس سوئدی، دستورالعمل جامعی را در قالب کتابی با عنوان «بالا بودن در زندگی» ارائه کرده است.

این کتاب به شش هورمون کلیدی بدن از جمله کورتیزول، دوپامین، سروتونین، اکسی‌توسین، اندورفین و تستوسترون می‌پردازد و نحوه تاثیرگذاری آنها بر خلق و خو و سلامت کلی بدن را توضیح می‌دهد.

فیلیپس معتقد است با شناخت بهتر این هورمون‌ها می‌توان وضعیت عاطفی خود را به راحتی تنظیم نمود.

کورتیزول
در این کتاب آمده است: در موقعیت‌های استرس زا غدد آدرنال شما کورتیزول را در جریان خون آزاد می‌کنند که به نوبه خود باعث آزاد شدن بسیار زیاد گلوکز می‌شود. این گلوکز انرژی لازم برای مدیریت یک موقعیت استرس زا را به شما می‌دهد. اگر سطح کورتیزول شما خیلی بالا باشد به قدری بر سایر مواد تاثیر می‌گذارد که سایر کارهایی که انجام می‌دهید چندان تاثیرگذار نخواهند بود.

وی توصیه می‌کند که افراد سعی کنند روزانه ۱۵ دقیقه مدیتیشن انجام دهند تا بتوانند سطح کورتیزول خون خود را متعادل نگه دارند. همچنین کاهش مواجهه با موقعیت‌ها و افراد استرس‌زا باعث کنترل بهتر کورتیزول می‌شود.

سروتونین
وقتی احساس رضایت و آسودگی از دنیا دارید یعنی سطح سروتونین در بدن‌تان بالاست. پیاده‌روی صبحگاهی، ورزش منظم، خواب کافی و ارتباط با دوستان صمیمی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای حفظ سطح مطلوب سروتونین عنوان شده است.

دوپامین
دوپامین یکی دیگر از هورمون‌های مهمی است که فیلیپس به آن اشاره کرده است. به گفته وی، افراط در مواجهه با منابع دوپامین مثل گوشی تلفن همراه می‌تواند منجر به ایجاد وابستگی و نیاز به تحریکات بیشتر برای لذت‌بردن شود.

بنابراین، جایگزین کردن فعالیت‌های لذت‌بخش وابسته به دوپامین با فعالیت‌های سالم‌تر مانند مطالعه، یادگیری و حل جدول به تنظیم بهتر آن کمک خواهد کرد.

به گفته فیلیپس، گوشی تلفن همراه هوشمند رابطه ما با دوپامین را کاملا مخدوش کرده است چرا که باعث می‌شود هیچ گاه از خود و زندگی‌مان رضایت نداشته باشیم.

همچنین مصرف غذاهای ناسالم، پرخوری حین تماشای یک سریال تلویزیونی همگی نمونه‌هایی از فعالیت‌های دوپامین هستند که در نهایت باعث نارضایتی ما می‌شوند.

اکسی‌توسین
اکسی‌توسین یا هورمون عشق نیز نقش بسزایی در ایجاد ارتباطات انسانی دارد. فیلیپس تاکید می‌کند که صمیمیت‌های بیشتر با همسر، فرزندان، دوستان و حیوانات خانگی منجر به ترشح اکسی‌توسین و در نتیجه افزایش آرامش خواهد شد.

اندورفین
در مورد اندورفین‌ نیز می‌توان با تماشای فیلم‌های کمدی، رقصیدن، قرار گرفتن در معرض آب سرد و به طور کلی خندیدن و لبخند زدن بیشتر، سطح این هورمون لذت‌بخش را در بدن افزایش داد.

تستوسترون
در نهایت، تستوسترون با ایجاد احساس پیروزی و موفقیت ارتباط مستقیم دارد. فیلیپس توصیه می‌کند که افراد در پایان هر هفته به دستاوردها و موفقیت‌های خود بیندیشند تا با افزایش اعتماد به نفس، سطح تستوسترون خون خود را افزایش دهند. این هورمون نقش مهمی در توانایی جنسی آقایان نیز ایفا می‌کند و کمبود آن باید تحت نظر پزشک درمان شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا