دانش و علم

کشف جدید محققان به درمان «پسوزیاریس» کمک می‌کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، چنین اکتشافی به توسعه درمان های طولانی تر و هدفمندتر برای بیماری هایی مانند پسوزیاریس و ویتیلیگو منجر می شود.

پوست انسان حاوی سلول های ایمنی مخصوصی است که از فرد در مقابل عفونت ها و سرطان محافظت و به درمان آن کمک می کند. آنها سلول های تی با عمر طولانی و حافظه ساکن بافت (TRM)نامگذاری شده اند چون برخلاف دیگر سلول های ایمنی در بافت پوست می مانند و در جریان خون وارد نمی شوند. اما اگر TRM به درستی کنترل نشوند ممکن است به بیماری های خود ایمنی پوستی مانند پسوزیاریس و ویتیلیگو منجر شوند.

اکنون پژوهش محققان دانشگاه ملبورن و انستیتو عفونت و ایمنی دوهرتی عناصری یگانه کشف کرده اند که انواع مختلفی از سلول های TRM پوست در مدل های حیوانی کشف کرده اند که ابزارهایی برای حذف گزینشی سلول های مشکل ساز فراهم می کند.

سیمون پارک رهبر و یکی از مولفان پژوهش در این باره می گوید: سلول های ایمنی مخصوص در پوست انسان متنوع هستند. بسیاری از آنها برای جلوگیری از عفونت و سرطان حیاتی هستند، برخی دیگر نقشی مهم در واسطه گیری خود ایمنی دارند. ما تمایزی کلیدی در تنظیم سلول های تی مختلف پوست رصد کردیم که به ما اجازه می دهد به طور دقیق وضعیت ایمنی پوست را به شیوه ای هدفمند اصلاح کنیم.

محققان دو زیرمجموعه مهم از سلول های TRM در پوست انسان را ردیابی کردند. یکی از آنها سلول های CD۸+ (TRM۱) تولید کننده اینترفرون گاما هستند که نقش های ضد ویروسی و ضد سرطانی دارند. دیگر سلول های CD۸+ (TRM۱۷) ترشح کننده اینترلوکین ۱۷ هستند. محققان با آزمایش روی موش ها متوجه شدند هر ۲ نوع سلول به پاتولوژی پوست کمک می کنند. TRM۱ و TRM۱۷ مسیرهای سیگنالی متفاوتی را ناوبری می کنند تا در بافت پوست قرار گیرد. علاوه بر آن محققان متوجه شدند سلول های TRM۱۷ را احتمالا بتوان با هدف گرفتن عناصری در مسیر ارسال سیگنال شان و بدون به خطرانداختن سلول های TRM۱ حذف کرد.

بیشتر درمان های مربوط به بیماری های خود ایمنی علائم را برطرف می کنند و دلیل آن همچنان پابرجاست. درمان های سنتی برای اختلالات پوستی بیشتر اوقات روی تمام سلول های ایمنی تاثیر می گذارد، به عبارت دیگر ممکن است سلول های تی محافظ نیز از بین بروند.

محققان تا به اکنون نمی دانستند چطور سلول های تی بد را در پوست از خوب جدا کنند. با کمک این تحقیق مولکول های جدیدی کشف شد که به ما اجازه می دهد سلول های بیماری زای تی در پوست را حذف کرد.

به گفته آنها یافته های جدید به ایجاد درمان های دقیق تر و طولانی مدت تر برای بیماری های پوستی منجر می شود.

این پژوهش در ژورنال ساینس منتشر شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا