فناوری اطلاعات

بازار تشنه کسب و کار اینترنتی است


یک کارشناس حوزه کار توسعه اقتصاد دیجیتال را موجب کاهش هزینه های دولت و مردم دانست و با تاکید بر فراهم کردن زیرساختهای آن گفت: بازار تشنه کسب و کار اینترنتی و فعالیت مجازی است و سرمایه گذاری‌ها در این بخش باید گسترش یابد.

ولی الله صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت فراهم شدن زیرساختها برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور اظهار کرد: با توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در بسیاری از کشورهای جهان و حرکت به سمت آینده کار و ظهور مشاغل جدید باید زیرساخت‌ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده مطلوب‌تر از فضای مجازی فراهم شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه اقداماتی در راستای توسعه فناوری‌های نوین و اقتصاد دیجیتال صورت گرفته است ولی هنوز با شرایط آرمانی فاصله زیاد داریم.‌ وقتی با قطعی اینترنت یا کندی سرعت اینترنت مواجه باشیم، بسیاری از کارها دچار مشکل می شود بنابراین گام اول فراهم کردن زیرساخت های لازم است.
 این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه مردم آمادگی فعالیت در اقتصاد دیجیتال و فرهنگ کار در فضای مجازی را دارند، افزود: در حال حاضر نسل جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ما از فضای مجازی سررشته دارند و نسبت به فعالیت در پلتفرم‌ها و شبکه‌های مجازی آگاهند. خوشبختانه در تمام نقاط کشور حتی روستاها دانشگاه داریم بنابر این بازار تشنه کسب و کار اینترنتی و فعالیت مجازی است و دولت باید در برخی بخش ها سرمایه گذاری کند.
وی دوران کرونا را یادآور شد و گفت: اگر چه کرونا خسارتهای زیادی وارد کرد ولی به لحاظ آنکه بسیاری از فعالیتها در بستر اینرتنت شکل گرفت، مزایایی هم داشت و باعث شد تا به بحث اقتصاد دیجیتال و آینده مشاغل زودتر ورود کنیم.
به گفته صالحی ممکن است نسل قدیمی آشنایی کافی با فعالیت در فضای اینترنت را نداشته باشد ولی به تدریج با نسلی روبه رو خواهیم بود که با استفاده از گوشی همراه خود به راحتی قادر خواهد بود قبض برق و گاز را پرداخت کند. وقت ویزیت بگیرد، کارهای بانکی و ادارای خود را انجام دهد و حتی اینترنتی دادخواست خود را به مراجع حل اختلاف با محاکم قضایی ارایه کند.
این کارشناس حوزه کار افزود: در حال حاضر دفترچه‌های بیمه کارگری مکانیزه شده در حالی که قبلاً صدور آن هزینه های سنگینی داشت. امروز در وزارت کار سامانه ای تحت عنوان روابط کار راه اندازی شده که کارگران به راحتی می توانند بدون مراجعه به ادارات کار یا معطل شدن در مراجع حل اختلاف دادخواست خود را اینترنتی به ثبت برسانند.
وی درباره شناسایی کسب و کارهای مجازی نیز گفت: معتقدم که این موضوع کار چند دستگاه و وزارتخانه است و وزارت کار، وزارت ارتباطات، وزارت صمت و برخی دستگاه‌ها در این زمینه به هم مرتبطند، از طرفی دولت هم باید به این گونه مشاغل بها بدهد و شناسایی و معرفی مشاغل اینترنتی و مرتبط با اقتصاد دیجیتال در دستور کار قرار گیرد.
صالحی با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال موجب کاهش بسیاری از هزینه ها برای دولت و مردم می شود، اظهار کرد: ما باید از مطالعات کشورهای دیگر در زمینه مشاغل آینده و توسعه اقتصاد دیجیتال استفاده کنیم.تا چند سال آینده بسیاری از کسب و کارها از بین می روند و به جای آنها مشاغل جدیدی ظهور خواهند کرد که عمدتا در بستر اینترنت انجام می شوند. بنابر این با توجه به آنکه اقتصاد دیجیتال در کل جهان مطرح است باید همسو با پیشرفت های روز در این مسیر پیش برویم.
انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا