فناوری های نوین

۱۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی با ایجاد مرکز بازیابی تجهیزات پزشکی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ملک زاد ملک زاد مدیرعامل شرکت ویستا تجهیز احیاء در خصوص مساله‌ و هدفی که طرح کلان مرکز احیاء تجهیزات پزشکی دنبال می کند، گفت: عمده مسائل ما در کشور به حوزه های بین رشته‌ای برمی‌گردد و این موضوعی است که ما چه در حوزه صنعت و چه در حوزه دانشگاه با آن مواجه هستیم. مدیریت تجهیزات پزشکی در بیمارستان هم از جمله این حوزه های بین‌رشته‌ای است و متاسفانه، دانش ما در این زمینه نسبت به دانش دنیا چیزی حدود ۳۰ تا ۳۵ سال عقب است ما در شرکت ویستا تجهیز احیاء، این نیاز را شناسایی کرده و متوجه شدیم که این تجهیزات زودتر از موعد از چرخه درمان خارج شده و انبارهای بیمارستان‌ها مالامال از تجهیزات بیمارستانی است که زیر باد و باران در حال پوسیدن است و آن چنان که باید بهره‌ور نیستند.

وی ادامه داد: فارغ از جنبه اقتصادی، تجهیزات پزشکی در فرآیند تشخیصی و درمانی هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند تا آن جا که حتی برای تشخیص یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی نیاز به تجهیزات پزشکی داریم، به همین دلیل، برخورداری از ابزار پزشکی ایمن و بهره ور یکی از ضرورت های امروز جامعه ما است. مضاف بر این که این تجهیزات خیلی ارزبر بوده و برای بیمارستان ها هزینه ایجاد می کند.

ملک‌زاد با بیان اینکه هدف طرح «مرکز احیا تجهیزات پزشکی»، استفاده مجدد از این منابع است، تصریح کرد: در شرکت ویستا تجهیز احیاء، بازتولید تجهیزات بیمارستانی را در دستور کار داریم و می کوشیم این تجهیزات را به چرخه درمان برگردانیم.

وی ادامه داد: در این راستا، تجربیات دنیا را بررسی‌کردیم و متوجه‌شدیم حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی که مشکلات تحریمی ما را هم ندارند، بخش زیادی از بازارشان، به تجهیزات بازیابی شده اختصاص یافته است و فراتر از آن حتی ۱۰ درصد بازار جهانی حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی، تجهیزات بازیابی شده است اما این مهم در ایران اتفاق نیفتاده بود و انجام آن چیزی حدود ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهد داشت از این رو، بر آن شدیم تا این طرح را راه اندازی کنیم.

مدیر عامل شرکت ویستا تجهیز احیاء در خصوص اینکه طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد و پروژه تا کجا پیش رفته است، گفت: تمام زیرساخت‌های قانونی، رگولاتوری و حاکمیتی طرح «مرکز احیا تجهیزات پزشکی» فراهم شده است، سیستم، قانون و مجوز دارد و برای آن در مجلس بودجه تعریف شده‌ است. در حدود سه سالی که مرکز بازیابی را راه‌اندازی کرده ایم، ۵۵۰ دستگاه به بیمارستان‌های کشور ارائه شده‌ است و با ۱۳۰ بیمارستان کار کرده ایم.

به گفته او، تمام مراکز درمانی که از تجهیزات پزشکی (به ویژه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای) استفاده می‌کنند، مشتریان بالقوه خدمات و محصولات بازیابی شده شرکت ویستا تجهیز احیا هستند که شرکت تاکنون با بسیاری از این مراکز عقد قرارداد کرده است. در کنار بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز جراحی محدود و کلینیک‌ها، مراکز پرتو تشخیصی و خانه‌های بهداشت، مطب‌های خصوصی، شرکت‌های خدمات پرستاری در منزل مشتریان بالقوه محصولات ویتا هستند.

ملک‌زاد با بیان اینکه طرح مذکور، حدود ۱۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته‌ است، تصریح کرد: روز به روز در حال توسعه طرح هستیم و می‌کوشیم تا در دهه فجر مرکز دوم بازیابی را با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی افتتاح کنیم.

وی همچنین در خصوص میزان اشتغالی که این شرکت به واسطه این طرح ایجاد کرده‌ است، خاطرنشان کرد: تا الان برای ۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم و برنامه‌مان این است که تا پایان سال این میزان را به ۱۰۰ نفر ارتقا دهیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا