فناوری های نوین

تایرهای جدید ۱۰۰ درصد بازیافت می شوند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، از آنجا که تایرهای قدیمی از لاستیک های ولکانیزه ساخته می شوند، نمی توان به راحتی آنها را ذوب کرد و برای ساخت تایرهای جدید به کار برد اما اکنون تایرهایی بدون لاستیک و الاستومرهای حافظ محیط زیست ساخته شده اند که این چالش را از بین می برند.

ولکانیزه شدن یک فرایند شیمیایی است که در آن لاستیک طبیعی با افزوده شدن گوگرد یا بهبود دهنده و شتاب‌دهنده، به مواد پایدار تبدیل می‌شود.

هرچند تایرهای معمولی قابل بازیافت هستند، اما به طور سنتی به خرده لاستیک هایی تبدیل می شوند که در موادی مانند آسفالت به کار می روند. از آنجا که فرایند ولکانیزاسیون قابل معکوس شدن نیست، استفاده از آنها در تولید تایرهای جدید نیز ممکن نیست.

در همین راستا شرکت نروژی«ری تایر» (re Tyre) ابداعی جدید انجام داده است. این شرکت تایرهای خودرو را از TPE های اختصاصی زیستی (الاستومرهای ترموپلاستیک) می سازد که ۱۰۰ درصد قابل بازیافت هستند. به بیان دیگر کل تایر از ماده ای ساخته شده که پوشش و مهره ها نیز قابل بازیافت به تایرهای بیشتری هستند.

به دلیل فناوری پیشرفته تولید شرکت مذکور، کل هزینه های ساخت محصول آن با تایرهای لاستیکی معمول قابل مقایسه است و به همین دلیل تایرها را می توان در کارخانه های کوچک منطقه ای به جای واحدهای بزرگ تولید کرد. این امر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین هزینه های حمل و نقل منجر می شود. از سوی دیگر فرایند تولید نیز ۹۰ درصد انرژی کمتری مصرف می کند.

شرکت ری تایر اکنون به دنبال یک شریک صنعتی است که به استفاده از فناوری در تولید تایرهای مذکور علاقمند باشد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا