فناوری اطلاعات

مقایسه کامل ورق سیاه و ورق روغنی


فولاد در صنعت، با گریدها، مشخصات، اشکال و روش‎‌های پرداخت متفاوتی وجود دارد. هرکدام از این انواع فولاد، دارای خواص منحصر به‌ فردی هستند؛ در نتیجه، کاربردهای متفاوتی مانند تولید لوازم خانگی، وسایل نقلیه، زیرساخت‎‌ها و توربین‌های بادی دارند. با این‌ حال، بهینه‌سازی خواص فولاد تنها با تغییر ترکیب شیمیایی آن انجام نمی‌شود، بلکه عملیات فراوری به‌کاررفته می‌تواند تأثیر قابل ‌توجهی بر محصولات نهایی داشته باشد.

  1. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز آهن، تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی که از انواع مهم فولاد هستند، روش‎‌های فراوری متفاوت آن‌هاست. این روش‎‌ها را با نام‎‌ نورد گرم و نورد سرد می‌شناسند.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

نورد گرم، یک فرآیند است که در آن حرارت فلز را تا درجات بالاتر از دمای تبلور مجدد بالا می‌‎برند. این حرارت زیاد، سبب می‌شود تا فولاد خاصیت شکل‎دهی پیدا کند. سپس، فلز داغ را از بین دو رول رد می‌کنند تا مسطح و عریض شود. ورق گرم یا ورق سیاه، محصول نورد گرم است و در صنعت، به‌ عنوان محصول اصلی یا ماده خام برای فرآیند بعدی استفاده می‌شود. حجم ورق سیاه حاصل از این فرآیند، بعد از سرد شدن کاهش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، ورق روغنی که در فرآیند نورد سرد تولید می‌شود، اساساً ورق سیاه است که روی آن پردازش بیشتری انجام می‌گیرد. ورق‌های سیاه استفاده شده در این روش، ضخامت بالاتری دارند. هنگامی که فولاد نورد گرم دمای خود را از دست داد، دوباره نورد می‌شود تا ابعاد دقیق‌‎تر و کیفیت سطح بهتری حاصل شود. بنابراین، اگر بخواهیم به این سؤال که مهم‌ترین تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی چیست؟ پاسخ دهیم، جواب این است که ورق سیاه برای تولید، نیاز به حرارت بالا دارد، اما ورق روغنی در دمای معمولی اتاق ساخته می‌‎شود.

کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه

در کشورمان، کارخانه‌های زیادی به تولید و عرضه ورق گرم می‌پردازند. مهم‌ترین کارخانه‎‌ها عبارتند از:

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه فولاد کاویان اهواز
  • کارخانه فولاد اکسین خوزستان
  • کارخانه فولاد گیلان
  • شرکت نورد و تولید قطعات فولاد
  • ورق سیاه قائم اصفهان
  • ورق سیاه خرم‌ آباد

کارخانه‌های تولیدکننده ورق روغنی

مهم‌ترین کارخانه‎‌های تولید ورق روغنی در ایران، کارخانه هفت الماس، فولاد غرب آسیا و فولاد مبارکه اصفهان هستند. ظرفیت تولید هرکدام از کارخانه‎‌های ذکر شده، معین است. با توجه به نیاز کشور به ورق روغنی که حدود 1.5 میلیون تن در سال برآورد شده است، این محصول از کشورهای دیگر نیز وارد می‌شود. به این طریق، صنایع زیردست فولادی، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

ورق روغنی

تفاوت در سایز ورق سیاه و ورق روغنی

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی در مورد سایز، بیشتر به ضخامت آن‎‌ها مربوط می‌‎شود. ورق‎‎‌های گرم در کارخانه‎‌های مختلف به ‌صورت رول یا شیت، در ابعاد و ضخامت‎‌های مختلف وجود دارند. معمولاً ورق‎‌های سیاه ۲ و ۳ میلی‎متری در بازار بسیار پرطرفدار هستند.

فولاد مبارکه اصفهان، رول‎‌ها و شیت‎‌هایی با ضخامت ۲، ۵/۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ میلی‌متر و عرض ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی‌متر عرضه می‌کند. در حالی‌ که کارخانه کاویان اهواز، شیت‎‌هایی با ضخامت ‎‌ ۸ تا ۵۰ میلی‌متر در عرض ۱۲۵۰ به مشتریان ارائه می‌دهد.

ورق‎‌های روغنی نیز مانند دیگر محصولات فولادی از نظر ابعاد، وزن و ضخامت، در ‌شکل‎‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. عرض استاندارد این ورق‎‌ها ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‎متر بوده و معمولاً با ضخامت‎‌های 3/0 تا ۲ میلی‌متر قابل‌ تهیه هستند.

تفاوت در کیفیت ورق سیاه و ورق روغنی

از نظر ظاهری، ورق گرم سطحی زبر، لبه‌ها و گوشه‎‌های کمی گرد و سطح غیر روغنی دارد. اما ورق نورد سرد، دارای روکش روغنی یا چرب، سطح بسیار صاف و لبه‌های تیز است. بر مبنای روش تولید این دو ورق، معمولاً پردازش ورق سیاه از ورق روغنی کمتر است و همین امر باعث می‌شود که قیمت آن مناسب‌تر باشد. تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی از نظر مشخصات فیزیکی این است که ورق‎‌های سرد، معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از گرم هستند.

تفاوت در کاربرد ورق سیاه و ورق روغنی

ورق سیاه بعد از پردازش سرد می‌شود، شکل نهایی آن از کنترل خارج می‌شود. حجم فولاد با سرد شدن کمی کاهش ‎می‌‎یابد. به همین علت، برای ساخت محصولاتی که در آن‌ها ابعاد خاص مهم نیست، از ورق گرم استفاده می‌شود. خطوط راه‌آهن و پروژه‌های ساختمانی، اغلب از این نوع کاربری هستند. همچنین، ورق گرم در کاربردهایی که تلورانس‎‌های ابعادی به ‌اندازه استحکام مهم نیستند نیز استفاده می‌‎شود.

ورق روغنی، ویژگی‌های سطحی بهتری نسبت به ورق سیاه دارد؛ به همین دلیل، از آن برای کاربردهای زیبایی‌شناسی و موارد دقیق‌تر فنی استفاده می‌شود، از جمله خودروسازی، تولید لوازم‌ خانگی، انواع لوازم برقی، یخچال، فر و کابینت آشپزخانه.

محصولات فولادی شامل طیف گسترده‎ای می‌شوند که ورق سیاه یا گرم و ورق روغنی از جمله آن‌ها هستند. مهم‌ترین تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی، مربوط به روش تهیه آن‌ها در کارخانه‌ها است. خریداران می‌توانند این محصولات را با ضخامت‎‌ و ابعاد مختلف به‌ صورت رولی یا در شیت‎‌های آماده بر اساس نیازشان خریداری کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا