فناوری های نوین

اختراع و تولید ۵ دارو و نانو دارو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر فرزین هادی زاده رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر افزود: از جمله مهمترین محصولاتی که توسط محققان و دانشمندان این مرکز تولید شده است، تولید دارویی از گیاه آنغوزه جهت بهبود و درمان کرونا و اومیکرون است.

وی گفت: پمادی جهت درمان سالک، کپسولی با ترکیب آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب و ضد تکثیر سلولی، یک داروی ضد سرطان و قرصی از زعفران برای درمان افسردگی از دیگر تولیدات این مرکز محسوب می شود.

هادی زاده خاطر نشان کرد: ما طرح‌های محصول محور بسیاری در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی مشهد داریم که حول موضوع شعار سال بوده و منجر به تولید محصول شده است و برای سال ١۴۰٢ هم که با عنوان مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده برنامه ویژه‌ای داریم.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی مشهد در یک دهه اخیر همواره جزو ٣ مرکز برتر کشور در این حوزه تخصصی بوده، مرکزی که امسال موفق شده رتبه اول ارزشیابی را در میان تمامی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کسب کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این مرکز تحقیقاتی ٢٧۶ مقاله داشتیم که ٢۴۰ مورد آن مقاله isi بوده و در پایگاه‌های علمی معتبر جهان منتشر شده‌اند، ضمن اینکه باید اشاره کنیم که چاپ یک کتاب جدید هم از دیگر فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی در سال گذشته بوده است.

هادی‌زاده با اشاره به حضور اعضای مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی مشهد در جمع دانشمندان یک درصدی پراستناد جهان، گفت: از مجموع ١٣ دانشمند یک درصدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ٣ نفر از آنها از اعضای مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی مشهد هستند، مرکز تحقیقاتی‌ که همه ساله بالغ بر ٣۰۰ مقاله نمایه شده در پایگاه‌های علمی معتبر جهان دارد.

وی افزود: مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی مشهد چند سال متوالی است که رتبه اول را در جشنواره بین‌المللی رازی کسب کرده و برای ما که همواره به دنبال رشد و پیشرفت در حوزه کاری و تخصصی‌مان هستیم چیزی به نام پایان راه و خط پایان وجود ندارد.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: بیوتکنولوژی دانشی برگرفته از گرایش‌های مختلف در شاخه‌های علوم زیستی بوده که در ارتباط با به‌کارگیری ارگانیزم‌های زنده و اندامک های آنها، موکول‌ها و فرآیندهای زیستی در جهت بهبود و توسعه خدمات پزشکی، داروسازی، صنعتی، شیمیایی و کشاورزی است.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی مشهد که در سال ١٣٨٢ تأسیس شده سابقه‌ای ٢۰ ساله در این حوزه دارد، مرکزی که دارای ۵ بخش تخصصی بوده و در زمینه‌های متخلف و متنوعی که از علوم بیوتکنولوژی تا فرآورده‌های بیولوژیک و شیمی دارویی بوده فعال است.

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی مشهد با بیان اینکه این مرکز تحقیقاتی در سال ١٣٨۵ موفق به اخذ موافقت قطعی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است، خاطرنشان کرد: این مرکز تخصصی همکاری نزدیک پژوهشی با سایر مراکز تحقیقاتی کشور و همچنین مراکز تحقیقاتی دانشگاهی دارد و با توجه به تمهیدات اتخاذ شده امید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک شاهد آن باشیم که مرکز نحقیقات بیوتکنولوژی مشهد از پیشرفت روبه‌رشدی برخوردار شده باشد.

هادی‌زاده تأکید کرد: ما در کنار استفاده حداکثری از ظرفیت اعضای هیأت علمی، نگاه ویژه در بحث استفاده از ظرفیت دانشجویان و رزیدنت‌ها در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم و باید اشاره کنیم که در حال حاضر تعدادی از دستیاران تخصصی و دکتری تخصصی، تعداد قابل توجهی دانشجوی دکتری عمومی و کارشناسی ارشد در حال گذراندن پایان‌نامه‌های خود در زمینه بیوتکنولوژی، داروسازی، شیمی دارویی و غیره هستند.

وی گفت: در این مرکز تحقیقاتی بخش‌های بیوتکنولوژی مولکولی، فرآورده‌های بیولوژیک، شیمی دارویی، نانو بیوتکنولوژی دارویی و متابولیک‌های ثانویه فعال است و چشم‌انداز و هدف نهایی ما این است که با انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه بیوتکنولوژی به عنوان قطب پژوهشی بیوتکنولوژی دارویی کشور درآییم و بتوانیم آنچه که توان و تخصصمان است را در مسیر خدمت شایسته و خالصانه به مردم به‌کار گیریم و خدمتی مؤثر به بزرگترین سرمایه‌های جامعه ارائه کنیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا