فناوری های نوین

ساخت چوب ماهیگیری که با فناوری‌ نانو تقویت شده است



به گزارش خبرگزاری مهر، فناوری گرافن شرکت میتو متریال سلوشنز (MITO Material Solutions) در چوب‌های ماهیگیری شرکت سینت کرویکس فلای (St. Croix Fly) استفاده شده است. این شرکت آمریکایی در حوزه ساخت چوب‌های ماهیگیری فعالیت دارد. کرویکس فلای با استفاده از مواد گرافنی اقدام به تولید دو نوع چوب ماهیگیری کرده است.

این چوب‌های ماهیگیری از یک ماده فیبر کربن هیبریدی ساخته شده است که از مدول بالا و استحکام قابل توجه برخوردار است. با افزودن گرافن به این چوب‌های ماهیگیری، استحکام و پایداری چوب ماهیگیری بهبود قابل توجه پیدا می‌کند و در عین حال وزن آن کاهش می‌یابد.

این اولین باری نیست که از گرافن برای ساخت چوب ماهیگیری استفاده می‌شود، در سال ۲۰۱۶، شرکت اپلاید گرافن متریالز (Applied Graphene Materials) مواد گرافنی خود را برای استفاده در تولید طیف وسیعی از چوب‌های ماهیگیری، ساخته شده توسط سنچری کامپوزیت (Century Composites) انگلستان، عرضه کرده است. شرکت سنچری طیف جدیدی از چوب‌های ماهیگیری حاوی گرافن را معرفی کرد که با نام تجاری Graphex به فروش می‌رسد.

در آوریل ۲۰۲۳، میتو متریال سلوشنز اولین محصول گرافنی خود را معرفی کرد. میتو با مشارکت تولیدکننده پوشش‌های صنعتی Forrest Technical Coatings، پلتفرم فناوری ثبت شده خود را برای تولید گرافن عامل‌دار به‌عنوان افزودنی‌ به کار گرفت.

لازم به ذکر است که میتو متریال سلوشنز با همکاری یک زن و شوهر (یعنی هیلی کیت و کیوین کیت) به‌عنوان یک استارتاپ در سال ۲۰۱۵ بر اساس فناوری نانو افزودنی توسعه یافته توسط دانشگاه ایالتی اوکلاهما و تحقیقاتی که توسط بنیاد ملی علوم (NSF) تامین مالی شده، شروع به کار کرد. این شرکت برنامه شتاب دهنده هریتیج گروپ را پشت سر گذاشت و در اوایل سال جاری ۴٫۵ میلیون دلار در دور مالی که در ژانویه ۲۰۲۲ بسته شد، جمع‌آوری کرد.

این شرکت افزودنی‌هایی را توسعه داده و تولید می‌کند که تولیدکنندگان پلیمر را قادر می‌سازد تا عملکرد محصولات خود را ارتقا دهند. نام‌ تجاری آن MITO E-Go بوده که یک افزودنی مبتنی بر گرافن است که به کامپوزیت‌های تقویت شده با فیبر اضافه شده و بهبود میزان ترموپلاستیک، دوام، انعطاف‌پذیری، عملکرد و پایداری را در محصول نهایی افزایش می‌دهد. مجموعه افزودنی‌های پلیمری پیشرفته میتو متریالز سلوشنز شامل یک روش اختصاصی عامل‌دار کردن گرافن است که E-GO را ایجاد می‌کند. افزودنی ترکیبی اکسیدگرافن-POSS معروف به E-GO اولین محصول این شرکت است و هم اکنون برای آزمایش در اختیار کاربران قرار دارد.

یکی از مزیت‌های عمده E-GO، توانایی آن در کاهش مشکلات مربوط به پراکندگی، مانند اگلومره شدن یا رسوب، است. این افزودنی با ایجاد فاصله مناسب بین لایه‌ها در پلاکت GO، مکان‌های واکنش مناسب را نیز فراهم می‌کند. محصول دیگر یک اصلاح‌کننده پلیمری ترکیبی بوده که در حال حاضر در حال تولید است و طبق گزارش‌ها در چندین صنعت استفاده می‌شود. این افزودنی کیفیت کامپوزیت‌ها و ترموپلاستیک‌های تقویت‌شده با الیاف را فراتر از معیارهای عملکرد استاندارد افزایش می‌دهند. این محصولات طوری مهندسی شده‌اند که در خطوط تولید موجود با غلظت بسیار کم با سازگاری ثابت شده با ترکیبات مختلف مواد ادغام شوند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا