اخبار سایت

هوش مصنوعی در آسیای جنوب شرقی قانون‌مند می‌شود




رگولاتورهای سراسر جهان مشغول نوشتن پیش نویس قوانینی برای هوش مصنوعی مولد هستند که می‌تواند متن و تصویر بسازد و همزمان با ایجاد هیجان به ترس درباره پتانسیل آن برای تغییر طیف وسیعی از صنایع منجر می‌شود.

به گزارش ایتنا از مهر، وزرای ۱۰ کشور اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در فوریه ۲۰۲۳ میلادی درباره نیاز به توسعه یک راهنمای هوش مصنوعی مخصوص برای این منطقه با جمیعت ۶۶۸ میلیون نفر توافق کردند اما جزئیات مذاکرات میان سیاستگذاران منطقه‌ای اعلام نشد.

اکنون مقامات ارشد کشورهای جنوب شرقی آسیا اعلام کرده اند «دستورالعمل آسه آن درباره نظارت و اخلاق هوش مصنوعی» در حال شکل گیری است و هدف آن ایجاد توازن بین مزایای اقتصادی فناوری و ریسک‌های متعدد آن است.

به گفته یکی از این مقامات مراحل تهیه پیش نویس در حال اجرا است که احتمالاً تا پایان سال تمام می‌شود و پس از آن باید به تأیید اعضای آ سه آن برسد.

به گفته یک مقام ارشد دیگر ممکن است دستورالعمل مذکور در اجلاس وزرای دیجیتال آسه آن در اوایل سال آینده اعلام شود.

سخنگوی وزارت ارتباطات و اطلاعات سنگاپور اعلام کرد این کشور از سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست اجلاس مذکور را بر عهده خواهد داشت و با دیگر کشورهای عضو آ سه آن برای توسعه دستورالعمل مذکور همکاری می‌کند.

این قانون گامی عملی و قابل اجرا برای پشتیبانی از استفاده مسئولانه و نوآورانه از فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی در این منطقه به حساب می‌آید.

اقدام آسه آن در حالی انجام می‌شود که پیش بینی می‌شود اتحادیه اروپا و آمریکا نیز پیش نویس دستورالعمل داوطلبانه هوش مصنوعی را در چند هفته آینده اعلام کنند. این دستورالعمل پیش از قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا اجرایی می‌شود.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا قرار است نخستین مجموعه مقررات کامل ناظر بر این فناوری باشد.

قوانین جدید استفاده از فناوری شناسایی صورت، نظارت بیومتریک و دیگر موارد را شامل می‌شود.

پیش بینی می‌شود لایحه مذکور پس از ۲ سال مذاکره اکنون وارد مرحله بعدی فرایند شود که در آن قانونگذاران جزئیات دقیق را با نظارت کمیسیون اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تأیید می‌کنند.

دراگوس تودرواچه یکی از اعضای پارلمان اروپا که مسئولیت تهیه پیش نویس قوانین را دارد، در این باره می‌گوید: این یک قرارداد بسیار حساس است. اما ترکیب کامل آن احتمالاً مزایایی برای تمام طرف‌های مذاکره دارد. جامعه از ما انتظار دارد تا اقدامی قطعی درباره هوش مصنوعی و تأثیرات آن بر زندگی انجام دهیم. تحت قانون پیشنهادی ابزارهای هوش مصنوعی طبق میزان ریسک شأن از اندک تا غیر قابل قبول دسته بندی می‌شوند. دولت‌ها و شرکت‌ها با توجه به سطح ریسک از این ابزارها برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر آمریکا نیز در حال انجام اقدامات مختلفی است. به عنوان مثال الخاندرو مایورکاس وزیر امنیت میهن آمریکا اعلام کرد این کشور قصد دارد با ایجاد کارگروهی، چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای انجام هر کاری از حفاظت از زیربنای حیاتی تا بررسی محموله‌های کالاهای ساخته شده با نیروی کار اجباری را ردیابی کند.مایورکاس اعلام کرد این فناوری به طور گسترده‌ای چشم انداز تهدیدها را تغییر می‌دهد.

وی در ادامه گفته بود: بخش ما رهبری استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی را برعهده دارد تا میهن مان را ایمن و در مقابل استفاده مخرب از این فناوری نوین دفاع کنیم.وزیر امنیت میهن آمریکا اعلام کرد کارگروه هوش مصنوعی همچنین شیوه استفاده از این فناوری برای انجام بهتر کارها مانند بررسی محموله‌های ورودی به کشور برای ردیابی کالاهای غیرقانونی را مطالعه می‌کند.وی همچنین خواستار استفاده از هوش مصنوعی جهت ایمن سازی شبکه توزیع برق و سیستم‌های ذخیره آب شد. بیم آن می‌رود که هر دو این زیرساخت‌ها هدف دشمنان قرار گیرند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا