فناوری های نوین

ملات ضدآب راهکاری نانویی برای محافظت از ساختمان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد نانو، ملات پایه سیمان آبگریز، پوشش فوق آب گریز پایه پلی یورتان، براق کننده و پاک کننده چرخ و داشبورد خودرو، موتورشوی خودرو و کارواش خودرو از جمله این محصولات نانویی است.

مریم حسینی بیان، مدیر بازرگانی شرکت شریف نانو پارس محصولات شرکت را به سه دسته عمده تقسیم‌بندی کرد. دسته اول شامل شوینده‌ها است که برای خودرو قابل استفاده است. دسته دوم رنگ‌ها هستند که شامل رنگ آبگریز، رنگ عایق، رنگ آنتی‌باکتریال، رنگ ضدخوردگی و رنگ ضدسایش است. دسته سوم ملات‌ها هستند که شامل ملات‌های آبگریز و ملات ضدحریق هستند.

به گفته وی در شهرهای شمالی که رطوبت بالاست و خزه و جلبک یکی از مشکلات اصلی ساختمان‌ها است، رنگ آنتی‌باکتریال، ضدخزه و ضدجلبک در آنجا بسیار کاربرد دارد. رنگ‌ها و شوینده‌هایی نانویی که شریف نانوپارس عرضه می‌کند خاصیت آنتی‌استاتیک دارد، به این معنا که گرد و غبار در صورت نشستن روی سطح به سادگی از سطح قابل پاک شدن است.

رنگ ضدخزه و ضدباکتری این شرکت برای استخرها، حوضچه‌ها و کانال‌های انتقال آب مناسب است. همچنین این رنگ خاصیت ضدخوردگی داشته و برای تاسیسات، خطوط لوله، مخازن، سازه‌های خانگی، صنعتی و دریایی قابل استفاده است. به دلیل خواص ضدسایش، از آن می‌توان در کف ساختمان‌ها و کلیه سطوح خانگی و سوله‌های صنعتی استفاده نمود. یکی از ویژگی‌های این رنگ، خاصیت عاریق حرارتی آن ست که می‌تواند از سطوح کامپوزیت‌های فلزی و پلیمری و سقف‌های گالوانیزه در برابر نور خورشید محافظت کند. این رنگ‌ها در برابر حریق و گرما نیز مقاوم هستند.

به گفته ابوالقاسم دولتی، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف، ملات ضدحریق این شرکت می‌تواند استانداردهای بین‌المللی را با موفقیت پشت سر بگذارد. از آن به صورت رنگ یا ملات روی سطح استفاده می‌شود و از افزایش دمای سازه زیر آن در حین آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند.

به گفته وی، رنگ‌ها با ضخامت یک تا دو میلیمتر علاوه بر جذابیت ظاهری، می‌توانند از ساختمان محافظت کنند. هر چند که بهتر است در حین ساخت، تیرها و ستون‌ها با ملات محافظت شوند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا