اخبار سایت

آغاز تولید انبوه تراشه هوش مصنوعی انویدیا برای بازار چین



رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد تراشه «اچ ۲۰»، قدرتمندترین تراشه از سه تراشه‌ای است که انویدیا مخصوص بازار چین طراحی کرده است تا محدودیت‌های اعلام شده از سوی واشنگتن در اکتبر سال ۲۰۲۳ را رعایت کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این تراشه ابتدا قرار بود در نوامبر گذشته عرضه شود اما برنامه آن به تاخیر افتاد و منابع آگاه در آن زمان به رویترز گفتند: این تاخیر به دلیل مشکلات تولیدکنندگان سرور در یکپارچه کردن تراشه بوده است.

یکی از این منابع آگاه گفت: حجم اولیه تولید، محدود خواهد بود و انویدیا قرار است در ابتدا، سفارش‌های مشتریان بزرگ را تامین کند.

رویترز پیش از این به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود شرکت‌های چینی تمایلی ندارند مدل ضعیف شده تراشه «اچ ۲۰» را خریداری کنند و در بحبوحه نگرانی از تشدید محدودیت‌های آمریکا، در حال بررسی گزینه‌های داخلی هستند. سال گذشته، شرکت اینترنتی بایدو در یک تغییر موضع، به جای انویدیا، تراشه‌های هوش مصنوعی مورد نیازش را به شرکت هواوی سفارش داد.

علاوه بر تراشه «اچ ۲۰»، شرکت انویدیا قصد دارد دو تراشه دیگر شامل «ال ۲۰» و «ال ۲» را که منطبق با محدودیت‌های جدید هستند، تولید کند. این تراشه‌ساز هنوز فروش هیچ کدام از این سه تراشه را اعلام نکرده است.

این شرکت در اواخر دسامبر، مدل اصلاح شده یک تراشه بازی پیشرفته را برای رعایت مقررات جدید آمریکا، عرضه کرد.

انویدیا پس از این که اجازه نیافت محصولاتی شامل تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته «ای ۸۰۰» و «اچ ۸۰۰» را به چین صادر کند،  روی این تراشه‌ها برای حفظ سهم بازارش در چین پس از تشدید محدودیت‌های صادراتی آمریکا، حساب می‌کند.

خود تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته «ای ۸۰۰» و «اچ ۸۰۰» پس از این که آمریکا، نخستین محدودیت صادرات ریزتراشه‌ها و تجهیزات پیشرفته به چین را اعلام کرد، در نوامبر سال ۲۰۲۲ به عنوان گزینه جایگزین برای مشتریان چینی معرفی شده بودند.

بر اساس گزارش رویترز، بررسی شرکت SemiAnalysis نشان داده که تراشه‌های «اچ ۲۰»، «ال ۲۰» و «ال ۲»، اکثر جدیدترین قابلیت‌های انویدیا برای هوش مصنوعی را دارند اما قدرت رایانشی کمتری دارند تا مطابق با مقررات جدید باشند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا