دانش و علم

انعقاد ۶۰ هزار میلیارد ریال قرارداد پژوهشی بین صنعت و دانشگاه



به گزارش خبرنگار مهر، پیمان صالحی عصر سه شنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد اظهار داشت: مقالات پژوهشی ایران از جمله پراستنادترین مقالات جهان است که کشورمان با یک درصد جمعیت جهان، ۲ درصد مقاله‌های علمی دنیا را تولید و منتشر کرده است و ۳۵ درصد مقاله‌های علمی ایران در عرصه جهانی مورد استناد قرار گرفته است.

صالحی با بیان اینکه ۳۵ درصد از دانشمندان کشور در عرصه تولید مقالات علمی نقش آفرین هستند افزود: امروز تمامی استان‌های کشور دارای پارک علم و فناوری و صندوق حمایت از پژوهش است و این در حالی است که برخی از کشورها از جمله پاکستان به تازگی نخستین پارک علم و فناوری خود را تأسیس کرده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رتبه علمی کشور در پزشکی ۲۰ و در پرستاری ۱۶ است افزود: رتبه علمی کشور در رشته شیمی و مهندسی شیمی به ترتیب سیزدهم و چهاردهم است و در حوزه کشاورزی نیز دارای رتبه ۱۷ هستیم.

وی ادامه داد: ایران در رشته‌های علوم انسانی و هنر نیز دارای رتبه ۴۴ است که در این حوزه نیازمند کار بیشتری هستیم و در این بخش اقدامات علمی و کار پژوهشی کمتری صورت گرفته است.

صالحی در ادامه عنوان کرد: نهضت نمایه سازی و ثبت مقاله‌های تولید در پایگاه‌های استنادی جهان راه اندازی شده که به هر مجله فارسی نمایه شده مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و به هر مجله انگلیسی ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انعقاد قراردادهای پژوهشی بین دانشگاه و صنعت گفت: در این حوزه رشد خوبی طی دو سال اخیر داشته ایم و در سال قبل ۱۰ هزار و ۸۳۵ قرارداد به ارزش ۴۷ هزار میلیارد ریال منعقد شده که این آمار امسال به حدود ۱۲ هزار طرح و با ۶۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه از سال آینده حداقل ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها باید در عرصه پژوهش هزینه شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا