اخبار سایت

بیل گیتس برای بهبود جهان می‌جنگد؛ الکترا جدیدترین کسب و کار اوست



کارخانه آزمایشی کلرادو تحت استارت‌آپ الکترا که از سوی بیل گیتس و آمازون حمایت مالی می‌شود، با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، فولاد تولید می‌کند.

تبدیل زغال‌سنگ به فولاد باعث انتشار تقریبا ۹۰ درصد از گاز CO2 می‌شود. الکترا ادعا می‌کند که این میزان ۷ درصد از انتشار جهانی را تشکیل می‌دهد که با مکانیزم جدیدی که راه‌اندازی کرده می‌تواند این عدد را کاهش دهد و از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کند.

الکترا می‌گوید از فرآیندهای الکتروشیمیایی و هیدرومتالورژی در مقیاس صنعتی اثبات‌شده برای پالایش سنگ‌های آهن با عیار پایین به آهن با خلوص بالا در دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰ درجه سانتی‌گراد) استفاده می‌کند. این دما تقریباً دمای قهوه است و بسیار کمتر از دمایی است که در فرآیندهای سنتی که از کوره‌های زغال‌سنگ استفاده می‌کنند به دست می‌آید.

آهن تمیز الکترا دارای خلوص بیش از ۹۹٪ است که بالاترین ارزش را برای فولادسازان کوره قوس الکتریکی (EAF) در ترکیب با فولاد ضایعات بازیافتی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این روش هزینه و ضایعات را کاهش می‌دهد.

الکترا صفحات آهنی تولیدشده توسط پروژه آزمایشی را به هم متصل خواهد کرد تا تولید را به سطوح تجاری افزایش دهد. بی‌اچ‌پی، تامین‌کننده اصلی سنگ‌آهن در دریا برای صنعت فولاد و سرمایه‌گذار الکترا، سنگ آهن این پروژه آزمایشی را تامین کرد.

در سال ۲۰۲۲، الکترا ۸۵ میلیون دلار بودجه از طرف حامیان، از جمله Breakthrough Energy Ventures، صندوق نوآوری انرژی بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، دریافت کرد.

به گفته مدیر کمیته سرمایه‌گذاری صندوق این پروژه، آهن‌سازی مقرون‌به‌صرفه بدون انتشار کربن، یک «فرصت بازار تریلیون دلاری» است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا