فناوری های نوین

کامیون خورشیدی در سوئد آزمایش می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، اسکانیا و شرکت های میدسامر، ارنستز اکسپرس، دالاکرفت، Eksjö Maskin & Truck و دانشگاه اوپسالا طی دو سال گذشته برای ساخت یک کامیون هیبریدی که روی بدنه آن پوشیده از پنل خورشیدی است، با یکدیگر همکاری کردند.

اکنون این کامیون برای نخستین بار در جاده های عمومی سوئد آزمایش می شود.

استاس کروپنیا مدیر بخش تحقیقات اسکانیا در این باره می گوید: هدف شرکت تغییر به سمت یک سیستم حمل و نقل حافظ محیط زیست است. تاکنون هیچ گاه پنل های خورشیدی برای تولید انرژی محرکه یک کامیون مشابه آنچه در این همکاری انجام دادیم به کار نرفته بودند. این منبع انرژی پاک می تواند انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل ونقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وسیله نقلیه باری جدید بخشی از یک پروژه تحقیقاتی ادامه دار است که این موضوع را که با کمک پنل های خورشیدی تا چه میزان می توان از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری کرد و کامیون ها چگونه با شبکه توزیع برق فعل و انفعال برقرار می کنند را ارزیابی می کند. طی این پروژه پنل های خورشیدی نوین، کارآمد و سبک مخصوص کامیون ها طراحی شده است.

این پنل ها به کامیون جدید امکان می دهد تا سالانه ۵ هزار کیلومتر در سوئد حرکت کنند. حال آنکه میزان فعالیت خودرو در کشورهای آفتابی تر مانند اسپانیا بیش از ۲ برابر می شود.

ظرفیت کل باتری ها ۳۰۰ کیلووات ساعت است که ۱۰۰ کیلووات ساعت آن در خودرو قرار می گیرد و بقیه آن توسط کامیون تولید می شود.

این وسیله نقلیه باری موتوری با ۵۶۰ اسب بخار دارد. کامیون مذکور در صورت دریافت تاییدیه به صورت انبوه تولید می شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا