فناوری های نوین

ریز جلبک به سیمان حافظ محیط زیست تبدیل می شود


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، بتن یکی از دلایل اصلی انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر جهان است و واحدهای بنایی بتنی (با نام مستعار بلوک های خاکستر یا بلوک های نسیمی) بخش مهمی از آن را تشکیل می دهند. با این وجود در پروژه جدید شرکت های اسکید مورد، اوینگ و مریل با همکاری پرومتوس متریالز بلوک های جایگزین از جنس جلبک توسعه یافته که در محیط زیست عملکرد بهتری دارد.

ریز جلبک به سیمان حافظ محیط زیست تبدیل می شود

نمونه اولیه ساخت این شرکت ها هم اکنون در نمایشگاه دوسالانه معماری شیکاگو به نمایش در آمده و مارپیچ نام گرفته است. این سازه ساده از بلوک های زیستی تهیه شده که شرکت پرومتوس متریالز آن را ساخته است. این استارت آپ در نتیجه یک برنامه تحقیقاتی در دانشگاه کلورادو به وجود آمده است.

این ریز جلبک در ترکیب با آب، نور خورشید و دی اکسید کربن ماده ای می سازد که مشابه کربنات کلسیم تولید شده در مرجان ها است. هنگامیکه ماده مذکور با نوعی سنگدانه ترکیب می شود، نوعی مصالح ساختمانی بدون انتشار گازهای گلخانه ای ایجاد می کند که ویژگی های فیزیکی و گرمایشی دارد و مشابه بتن مبتنی بر سیمان پورتلند است.

در بیانیه شرکت ها در این باره عنوان شده است: ماده مذکور توسط استارت آپ پرومتوس متریالز از ریزجلبک جذب کننده کربن ساخته شده که فرایند سیمان سازی زیستی فتوسنتزی را پشت سر می گذارد. در نتیجه این فرایند یک بلوک زیستی ساخته می شود که به عنوان جایگزین حافظ محیط زیست برای بتن فراهم می شود. در صورتیکه این ماده در مقیاس کلان به کار رود، می تواند انتشار دی اکسید کربن در سراسر جهان را تا ۸ درصد کاهش دهد.

البته این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است و شرکت های سازنده مشغول آزمایش عملکرد هستند. این بلوک های زیستی را به تدریج می توان در ساختمان های واقعی به کار برد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا