اخبار سایت

محققان عوامل کلیدی مرتبط با پیری مغز را شناسایی کردند


تحقیقات جدید نشان می‌دهد عواملی مانند دیابت، مصرف الکل و آلودگی ناشی از ترافیک ممکن است به بخشی از مغز آسیب برساند که مرتبط با زوال عقل است. این ناحیه مغز، آخرین ناحیه‌ای است که در دوران نوجوانی ایجاد می‌شود و اولین ناحیه‌ای است که با افزایش سن بدتر می‌شود. 

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سه عامل به احتمال زیاد منجر به تخریب این ناحیه شکننده مغز می‌شوند: دیابت، مصرف الکل و دی اکسید نیتروژن ناشی از آلودگی هوای ترافیکی.

محققین در مطالعه‌ای، داده‌های بیش از 39600 داوطلب Biobank بریتانیا را  از جمله اسکن مغز تجزیه و تحلیل کردند. این افراد، سالم‌تر از جمعیت عمومی در نظر گرفته می‌شدند. فقط تعداد کمی از آنها تشخیص زوال عقل را دریافت کرده بودند  نویسندگان اثرات 161 عامل قابل تغییر و چند عامل ژنتیکی را اندازه‌گیری کردند. در میان اینها هفت تغییر در ژنوم وجود داشت که بر این ناحیه مغز تأثیر می‌گذارد. برخی از آنها با بیماری آلزایمر، پارکسینون، افزایش خطر مرگ قلبی عروقی و اسکیزوفرنی مرتبط هستند.

دکتر دوبوز گفت: «تیم تحقیقاتی مناطقی از مغز را شناسایی کردند که اولین مناطقی هستند که در بیماری آلزایمر کاهش می‌یابند، که به عنوان مناطق مغزی مرتبه بالاتر شناخته می‌شوند، از جمله قشر جلوی پیشانی، قشر جداری، و قشر گیجگاهی. این مناطق با حافظه بلندمدت، وظایف اجرایی، حافظه کاری و توجه مرتبط هستند و با بالا رفتن سن افراد یا در شرایطی مانند آلزایمر بدتر می‌شوند.».
 

آلودگی هوا چگونه به مغز آسیب می رساند؟

محققین می‌گویند که تحقیقات آنها در مورد کروموزوم X قوی ترین یافته ژنتیکی آنها را در یک منطقه خاص که بین هر دو کروموزوم جنسی مشترک است نشان داد. دکتر دوبوز گفت: “سیستم آنتی ژن XG ژن دیگری است که محققان برای تعیین اینکه آیا افراد را کم و بیش مستعد انحطاط سریع نواحی شکننده مغزشان می‌کند یا خیر، بررسی کردند.”

جالب اینجاست که آنها کشف کردند که افراد دارای نوع خاصی از ژن XG می‌توانند بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوای موجود در هوایی که تنفس می کنند قرار گیرند. دکتر دوبوز خاطرنشان کرد: « آلودگی هوا عامل اصلی آسیب در نواحی شکننده مغز است. این یافته بسیار مهم است، به خصوص که فناوری توانایی ما را برای شناخت استعدادهای ژنتیکی افراد افزایش می‌دهد. دانستن ژن‌های افراد و خطرات مرتبط با آن ژن‌ها به پزشکان این امکان را می‌دهد تا زودتر مداخله کنند و به طور بالقوه پیشرفت بیماری یا آسیب را کاهش دهند که در غیر این صورت تسریع می‌شود.»

نویسندگان به یافته جالب دیگری اشاره کردند که فعلاً قابل توضیح نیست: یکی از جهش‌های ژنتیکی جدیدی که روی کروموزوم X مشاهده کردند با عوامل اولیه زندگی و اجتماعی-اقتصادی مرتبط بود، از جمله: تعداد خواهر و برادر آنها، آیا آنها در دوران شیرخوارگی از شیر مادر تغذیه می‌کردند، آیا مادر آنها در دوران بارداری سیگار می‌کشید یا خیر.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا