اخبار سایت

ايتنا – متاورس ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟


 «متاورس» به یک محیط دیجیتال غوطه‌ورساز اشاره دارد که در آنجا مردم می توانند به عنوان آواتارها اجتماعی شوند و بازی و کار کنند. با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی و افزوده، مردم اجازه دارند تا بین وسایل مختلف جابجا شوند و با یکدیگر در یک محیط مجازی سه بعدی ارتباط برقرار کنند که این مانند زندگی در یک فیلم علمی تخیلی است.

دست‌اندرکاران فناوری افراد بلندپروازی هستند. برای مثال، «مارک زاکربرگ» مدیر اجرایی فیسبوک را در نظر بگیرید که اعلام کرده پروژه حال حاضر او «وارد کردن متاورس به زندگی» است. اگر چیزی درباره متاورس نشنیده‌اید در اینجا می‌توانید از یک مقدمه جامع درباره این ایده بزرگ آگاه شوید.
 

متاورس چیست؟

متاورس به یک محیط دیجیتال غوطه‌ورساز اشاره دارد که مردم در آنجا می توانند اجتماعی‌ شوند، بازی کنند و با عنوان آواتارها کار کنند. در واقع توضیح متاورس دشوار است زیرا حداقل در حال حاضر یک پدیده واقعی نیست.

در سال ۱۹۹۲ زمانی که این اصطلاح برای اولین بار در کتابی با عنوان «سقوط برف» مطرح شد، «نیل استیفنسون» نویسنده کتاب، جهانی را مطرح کرد که سه قاره را با کابل‌های فرا آتلانتیک به هم متصل کرده است. در آن داستان، استیفنسون جهان خود را متاورس و مردم ساکن این جهان را آواتار نام گذاشت.

بطور کلی متاورس به یک محیط دیجیتال غوطه‌ورساز اشاره دارد که در آنجا مردم می توانند به عنوان آواتارها اجتماعی شوند و بازی و کار کنند. با استفاده از فناوری هایی مانند واقعیت مجازی و افزوده، مردم اجازه دارند تا بین وسایل مختلف جابجا شوند و با یکدیگر در یک محیط مجازی سه بعدی ارتباط برقرار کنند که این مانند زندگی در یک فیلم علمی تخیلی است.
 

چرا متاورس این اواخر مد روز شد؟

از زمانی که مفهوم متاورس در دهه ۹۰ میلادی مطرح شد، هر از گاهی در جهان فناوری به موضوع روز بدل شده است. اواخر سال ۲۰۱۹ پاندمی کرونا موجب افزایش علاقه به متاورس شد چرا که مردم متوجه وابستگی خود به اینترنت برای بسیاری از کارها شدند.

در سال جاری پس از سخنرانی مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک «متاورس» بطور رسمی به یک کلمه رایج تبدیل شده است چرا که به نظر می رسد این شرکت غول فناوری قصد دارد این فانتزی را یک گام به پیش ببرد.

زاکربرگ در سال ۲۰۲۱ گفت: «متاورس یک تمرکز بزرگ است و به گمان ما این بخش بزرگی از فصل بعدی تحولات اینترنت بعد از اینترنت موبایل خواهد بود.»
 

 

چرا متاورس ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

دلیل این امر ساده است. پتانسیل‌های متاورس بی پایان است.

اگر آینده ما دیجیتال است، متاورس جایی است که آینده ما روی خواهد داد. مشابه جهش های فنی بزرگ قبلی، توسعه متاورس نیازمند فناوری‌ها، پروتکل ها، شرکت ها، نوآوری‌ها و کشفیات جدید است که تحولات ناگزیری را برای انسان به همراه می‌آورند و فرصت های تجاری بی‌شمار و هزاران شغل با درآمد خوب ایجاد خواهند کرد.

مطابق پیش بینی «ینسن هانگ» مدیر اجرایی شرکت NVIDIA، متاورس یک اقتصاد جدید خواهد بود که از اقتصاد کنونی ما بزرگتر است.
 

در حال حاضر چه شرکت‌هایی روی متاورس کار می‌کنند؟

فیسبوک
شرکت فیسبوک با تغییر تمرکز خود بر واقعیت مجازی نام خود را به «متا» تغییر داد. فیسبوک همواره از صداهای اصلی درباره این مفهوم پیشرفته بوده است. در حقیقت، فیسبوک بطور رسمی نام خود را از ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ به «متا» تغییر داد که این امر عزم قوی این شرکت برای وارد کردن متاورس به زندگی را نشان می دهد.

مارک زاکربرگ با تصمیم به معرفی این شرکت به عنوان یک «شرکت متاورس» به تازگی طرح خود را برای استخدام ۱۰ هزار نفر در اتحادیه اروپا برای اجرای این ایده اعلام کرده است.

انویدیا
شرکت انویدیا NVIDIA از هم اکنون پلتفرمی برای اتصال جهان های سه بعدی به درون یک یونیورس (دنیای) مشترک مجازی موسوم به NVIDIA Omniverse ایجاد کرده است. این یک پلتفرم باز است که برای همکاری مجازی و شبیه‌سازی فیزیکی آنی ساخته شده است و طراحان و هنرمندان در سرتاسر جهان از دقت و صحت واقعی فیزیکی آن سود برده اند. انویدیا به گسترش این بنیاد متاورس ادامه خواهد داد.

«اپیک گیمز»
شرکت اپیک گیمز (Epic Games) به یکی از پیشتازان در ایجاد متاورس تبدیل شده است و در آوریل ۲۰۲۱ با موفقیت دور سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را تکمیل کرد. این شرکت با راه اندازی «پروجکت انیور» (پروژه همه جا) تعهد خود برای ایجاد یک متاورس جهان واقعی مورد تاکید قرار داده است.

روبلوکس
شرکت روبلوکس Roblox خود را به عنوان قطب تجربیات مجازی و غوطه‌ورساز مطرح کرده است؛ جایی که مردم می توانند در کنسرت، کلاس یا دیدارهای تجاری مجازی شرکت کنند. این شرکت سرمایه گذاری زیادی را به توسعه فناوری اختصاص داده و امیدوار است که از این تجربیات بخوبی حمایت کند.

مایکروسافت
شرکت مایکروسافت از سال ها پیش روی متاورس کار و به عنوان مثال طرح AltSpaceVR را اجرا کرده است. گام بعدی این شرکت ساختن یک متاورس در سطح یا گرید شرکت ها (enterprise-grade Metaverse) است که یک «اپ» مخلوط با واقعیت و مبتنی بر ابر (cloud-based) است که می تواند یک فرد را بطور دیجیتال به مکانی دوردست برای تجربیات مشترک اعزام کند.
 

 

متاورس چگونه می‌تواند به فراتر از بازی (گیمینگ) برود؟

متاورس به عنوان دوقلوی دیجیتال جهان واقعی نه تنها آینده بازی (گیمینگ) است بلکه تغییر دهنده بازی برای بازاریابی، خرده فروشی، ورزش و صنایع بیشتری است.

۱.تجارت الکترونیک
برای مدت بیشتر از یک دهه، شرکت ها خواسته اند کاری کنند که مشتریان تصمیمات خود برای خرید را در یک چشم به هم زدن انجام دهند. خوشبختانه ظهور نمایشگرهای داده‌های بصری و تجسم داده‌ها به تحقق و تامین این نیاز کمک کرده است زیرا مغز ما عناصر بصری را ۶۰ هزار بار سریعتر از کلمات پردازش می کند. اختراع جهان مجازی می تواند به مشتریان این گزینه را بدهد که به سادگی خرید کنند و مثلا مشتریان می توانند از یک فروشگاه در متاورس بازدید کنند و محصولات را لمس و سپس به سرعت خرید کنند.

۲ – ورزش
فناوری متاورس همچنین قادر است هیجان یک رویداد زنده را به مخاطبان درون خانه انتقال دهد. «یونیتی متاکست» (Unity Metacast) از هم اکنون در این زمینه به پیشرفت هایی رسیده است و می تواند در حدود ۵ میلیون پیکسل در ثانیه را پردازش کند مضاف بر اینکه زاویه تماشا می تواند دستکاری شود بدون اینکه به جزئیات خللی وارد شود.

۳ . بازاریابی
مانند همیشه، بازاریاب ها باید با تازه‌ترین تحولات فناورانه همگام شوند تا بتوانند به مشتریان خود تجربیات خوبی از غوطه‌وری ارائه دهند. در یک سطح مفهومی، متاورس احتمالا از طریق اتصال به یک تم یا ژانر خاص، با محدودیت کمتری نسبت به کانال های بازاریابی سنتی رو به رو خواهد شد.
 

آیا ساختن متاورس با فناوری امروز امکان پذیر است؟

متاورس هنوز در مراحل اولیه است. اما خبر خوب این است که فناوری‌های موجود از قبیل واقعیت مجازی، «ان تی اف» (NTFs) و نسل پنجم (۵G) در واقع بنیان و اساس محکمی برای موفقیت بیشتر متاورس ایجاد کرده اند. واقعیت مجازی استفاده طبیعی در نمایشگرهای سه بعدی را فراهم می کند. ان تی اف ها نشان داده اند که دنبال کردن مالکیت کالاهای مجازی ممکن است و نسل پنجم نیز سرعت و قدرت مورد نیاز برای کار کردن دنیای دیجیتال بزرگ را تامین می کند.

هر چند هنوز معلوم نیست که یک متاورس حقیقی تا چه حدی محقق خواهد شد اما گمان می رود که همزمان با ایجاد اشکال جدید دستگاه های متصل (به اینترنت)، متاورس بطور فزاینده‌ای قابل دسترس خواهد شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا